شهرخبر

صندوق توسعه به بخش‌های مختلف چقدر وام داد؟

اقتصاد 100- عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی از پرداخت تسهیلات و مشارکت در ۳۶۱ طرح خبر داد و گفت: تاکنون ۷۵ درصد منابع صندوق بازگشته و برای بازگرداندن باقیمانده آن در حال مذاکره با گیرندگان این تسهیلات هستیم.

 صندوق توسعه به بخش‌های مختلف چقدر وام داد؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، سید علیرضا میرمحمد صادقی، در مراسم امضای اولین قرارداد تسهیلات مانایی صندوق توسعه ملی درباره جزئیات تسهیلات پرداختی صندوق توسعه ملی اظهار کرد:‌ در ۳۱۶ طرح به صورت عاملیتی با بانک‌ها و ‌در ۴۵ طرح به صورت سپرده‌گذاری ارزی تسهیلات پرداخت کرده‌ایم که این طرح‌ها در حوزه‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، داروسازی، کشاورزی، صنعتی، معدنی و نیروگاهی پرداخت شده است.

وی افزود: تا کنون به بیش از ۲۷۰ هزار طرح به صورت ریالی تسهیلاتی پرداخت شده است که عمده آن‌ها در بخش کشاورزی و گردشگری، صنعت و معدن و حتی در بخش صنعت و معدن بوده است و تاکنون بیش از ۷۵ درصد از منابع پرداخت شده به صندوق توسعه ملی برگشته و ۲۵ درصد از منابع سر رسید شده معوق است که در حال مذاکره هستیم با کسانی هستیم که این تسهیلات را دریافت کرده‌اند تا بتوانیم این مبلغ را به نحو احسن برگردانیم.

جزئیات تسهیلات راه‌آهن چابهار - زاهدان

میرمحمدصادقی درباره تأمین مالی پروژه راه‌آهن ‌چابهار - زاهدان نیز گفت:‌ برای اجرای این پروژه ۳۰۰ میلیون یورو منابع ارزی لازم بود که طبق قراردادی که قرار بود ظرف دو سال تأمین مالی کنیم تاکنون ۲۵۰ میلیون یورو به این پروژه پرداخت کردیم.

عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی افزود: اما به تازگی مهلت دو ساله تمام شده است و برای پرداخت ۵۰ میلیون یوروی دیگر، آمادگی داریم؛ البته به شرط اینکه مجوزهای لازم گرفته شود و برای این پروژه مجوز خاص زمان دو ساله باید تمدید شود.

وی اعلام کرد: پروژه خط‌آهن زاهدان - چابهار از پیشرفت فیزیکی ۶۱ درصد برخوردار شده و تاکنون ۲۵۰ میلیون یورو جذب شده است.

میرمحمدصادقی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره اینکه آیا تسهیلات اعطایی به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ایلام و خوزستان موسوم به طرح مقام معظم رهبری معوق شده است؟ گفت: برای طرح‌های توسعه استان‌های سیستان و بلوچستان و خوزستان قسمتی از منابع صندوق توسعه ملی پرداخت شده است که این طرح ۹ ساله بوده و هنوز زمان بازپرداخت آن فرا نرسیده و وظیفه نظارت بر طرح‌ها برعهده سازمان برنامه و بودجه است. بانک عامل هم اهلیت متقاضیان و ریسک طرح‌ها را بررسی می‌کند.

عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی در مورد نرخ سود تسهیلات صندوق توسعه ملی افزود: نرخ سود تسهیلات ارزی شش درصد و هشت درصد است که ۲.۵ درصد از این رقم مربوط به بانک عامل است. در پروژه‌های نیروگاهی معمولاً تسهیلات شش درصدی و در کشاورزی هم به نرخ شش درصد پرداخت می‌شود. در تسهیلات ریالی نرخ سود ۱۶ تا ۱۸ درصد است. در این زمینه ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع به صورت ریالی و سه میلیارد دلار منابع به صورت ارزی امسال پرداخت می‌شود.

وی اظهار کرد: صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیماهای برجامی تسهیلاتی نداده است، بلکه بانک مرکزی تسهیلات ارزی آن را تامین کرد که اقساط آن هم بازگشته است و این تسهیلات ارتباطی به صندوق توسعه ملی ندارد.

انتهای پیام