شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#قم#آسیب#آتش

بهانه ای بنام مهسا امینی

محمد صادق کوشکی*
بهانه ای بنام مهسا امینی

در عدم ارتباط میان آشوب های کنونی و مطالبات مردم، همین بس که باید گفت در شرایط کنونی بیش از همه، مردم در معرض آسیب جدی ناشی از اغتشاشات هستند؛ آیا پرچم ایران که به آتش کشیده شد، زن بارداری که به همراه فرزندش در قم به دلیل خشونت این افراد کشته شد، یا آن پلیسی که در مشهد به آتش کشیده شد در مرگ مهسا مقصر بوده اند؟

مجموعه نا آرامی ها و حرکت های آشوب گرانه ای که این روزها شاهد هستیم، حرکتی برنامه ریزی شده و به طور طبیعی از این منظر حرکتی تلقی می شود که نمی تواند مطالبات مردم را نمایندگی کند. از جمله شواهد نشان می دهد در سال جاری مجموعه سیاست های اقتصادی از جانب دولت اجرایی و بر بخش اعظم مردم فشار جدی اقتصادی وارد شد، هرچند در نتیجه این فشار های اقتصادی، در آن مقطع شاهد اعتراضات متنوعی در خصوص معیشت و اقتصاد در نقاط مختلف کشوربودیم، ولی آن اعتراضات هرگز تبدیل به حرکت های آشوبگرانه و منافی امنیت جامعه نشد. حتی در بیش از هزار مورد اعتراض در گذشته، که اغلب مبتنی بر مطالبات اقتصادی بود، تنها با کمتر از صد مورد حرکت های خشونت بار، مواجه بودیم، با این همه در آن ها نیز تخریب و تحرکات خلاف امنیت ملی مشاهده نشد. بخش اعظم آن اعتراضات، به طور واقعی نمایانگر خواسته های حقیقی مردم بود اما در روزهای اخیر مطالبه ای را که خواست مردم باشد، مشاهده نمی کنیم.

حرکت های خشونت بار حاضر به نظر می رسد که به یک بهانه نیاز داشت؛ رسانه های لندنی تلاش کردند بهانه را به مناسبت سال مرگ نوید افکاری فراهم کنند؛ آنان در تحقق این هدف ناکام ماندند. سپس به مناسبت مسئله ای که برای آن خانم شرافتمند کُرد (ژیلا رسولی )پیش آمد، در جهت سازماندهی حرکت های خشونت بار حرکت کردند. در این بخش در برخی مناطق کردستان به صورت محدود موفق شدند. بعضی از آشوب گران اسلحه هایی در دست دارند که در داخل کشور شناخته شده نیست و مشخص است که این اسلحه ها از بیرون مرز به دست این افراد رسیده است .آنها دقیقا مانند سربازان دشمن وظیفه برهم زدن نظم و امنیت را دارند . با این مقدمه در نهایت به حادثه فوت خانم مهسا امینی، رسیدیم. که اگر ایشان فوت نمی کرد، به طور قطع بهانه دیگری فراهم می کردند. از این رو اعتراضات کنونی هیچ ارتباطی به خانم مهسا امینی ندارد و کسانی که در این اعتراضات خشونت بار و مغایر با امنیت جامعه حضور دارند، اساسا قادر نیستند مطالبات مردم را نمایندگی کنند.

در عدم ارتباط میان آشوب های کنونی و مطالبات مردم، همین بس که باید گفت در شرایط کنونی بیش از همه، مردم در معرض آسیب جدی ناشی از اغتشاشات هستند؛ آیا پرچم ایران که به آتش کشیده شد، زن بارداری که به همراه فرزندش در قم به دلیل خشونت این افراد کشته شد، یا آن پلیسی که در مشهد به آتش کشیده شد ، یا مردمی که خودروهایشان در کنار خیابان به آتش کشده می شود، در مرگ مهسا مقصر بوده اند ....؟ در مجموع معتقدم حرکت های خشونت بار ارتباطی با جامعه و مطالبات آن ندارد. الان مطالبه اصلی مردم امنیت است ،نردم مشکلات معیشتی جدی دارند و دغدغه شان حل آن مشکلات است و دیگر تحمل نا امنی ندارند .از این رو می بایست به سرعت دستگاه های مربوطه امنیت را به جامعه برگردانند تا مردم بیش از این آسیب نبینند .مرگ مهسا امینی بهانه است .

*استاد دانشگاه و دارای دکترای اندیشه سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

۲۱۶۲۱۲