شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اربعین#کربلا#قطار#ایام اربعین

جابجایی بیش از ۴۰۵ هزار زائر کربلا از طریق ناوگان ریلی/اعزام ۷۴۴ رام قطار فوق‌العاده در ایام اربعین

جابجایی بیش از ۴۰۵ هزار زائر کربلا از طریق ناوگان ریلی/اعزام ۷۴۴ رام قطار فوق‌العاده در ایام اربعین

عملکرد شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ایام اربعین ۱۴۰۱ حاکی از جابجایی بیش از ۴۰۵ هزار نفر زائر در بازه زمانی یازدهم تا سی‌ویکم شهریور ماه از طریق ناوگان حمل‌ونقل ریلی است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ در ایام اربعین سال جاری ۳.۵ میلیون نفر زائر از طریق شقوق مختلف جاده‌ای،‌ ریلی و هوایی به عتبات عالیات سفر کردند.

وزارت راه و شهرسازی به منظور تسهیل جابجایی زائران اربعین با تشکیل کارگروه‌های تخصصی و قرارگاه مرکزی در زیربخش‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی و برگزاری نشست‌های متعدد به تدوین برنامه و دستورالعمل جامعی برای هر یک سازمان‌های زیرمجموعه و تعیین وظایف و مسئولیت‌های متعدد اقدام کرد.

تشکیل قرارگاه عملیاتی در استان‌های مرزی و بازدیدهای میدانی از محورها و پایانه‌های مرزی از دیگر اقدامات ستادی مجموعه وزارت راه و شهرسازی در این ایام بود تا از نزدیک در جریان مشکلات این حوزه برای عبور و مرور مسافران قرار گرفته و تصمیمات لازم دراین خصوص اتخاذ شود.

مرزهای ‌مهران، شلمچه، چزابه، خسروی و تمرچین و باشماق به عنوان مرزهای عبوری برای مسافران در این ایام فعال بودند.

مرزهای ریمدان، میرجاوه، آستارا، بیله سوار و جلفا نیز به عنوان مرزهای ورود زائران خارجی در این ایام فعالیت کردند.

مجموعه راه‌آهن پیش از آغاز ایام اربعین اقداماتی در جهت مناسب سازی و تجهیز ایستگاه‌های راه‌آهن قرار گرفته در مسیر اربعین انجام داد و ناوگان حمل‌ونقل ریلی با داشتن سهم ۵ درصدی از بین سایر شقوق حمل‌ونقل، ۴۰۵ هزار و ۵۴۲ نفر مسافر را در ایام اربعین ۱۴۰۱ جابجا کرد.

همچنین شرکت راه‌آهن در همین ایام ۷۴۴ رام سرویس برای جایجایی زائران تهران- اهواز راه‌اندازی کرد.

برقراری قطارهای محلی خرمشهر- شلمچه و بالعکس (ریل باس  و حومه‌ای اهواز- خرمشهر با ۴۰۵ سرویس از دیگر اقدامات شرکت راه‌آهن در این ایام بود.

شرکت راه‌آهن از سوی دیگر با فعال‌سازی سرویس‌های فوق‌العاده بخش ریلی از مقصد مشهد، یزد، تهران و زاهدان به مقصد کرمانشاه و خرمشهر با اعزام ۷۴۴ رام قطار جابجایی و تردد زائران را تسهیل کرد.

در همین ایام قطار ترکیبی اعزامی از تهران به مقصد کربلا، نهم شهریورماه آغاز به حرکت کرد که پس از حرکت از تهران وارد ایستگاه شلمچه شد.

از سوی دیگر با شروع موج برگشت زائرین حسینی در ایام اربعین، قطارهای خرمشهر به تهران به بیش از ۳ برابر ایام عادی افزایش یافت و در مجموع ۱۶ رام قطار  زائرین اربعین حسینی را در مسیر  خرمشهر - تهران جابجا کرد. علاوه بر قطارهای‌ مذکور، برای بازگشت زائرین زاهدانی و یزدی و همچنین دیگر شهرستان‌ها از جمله شهر مشهد مقدس نیز، قطار فوق العاده در نظر گرفته شد.

گفتنی است رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در آیین تجلیل از خادمین اربعین حسینی با تقدیر از  اقدامات راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ایام اربعین، میزان جابجایی مسافر از طریق حمل‌ونقل ریلی در سال جاری را نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه دانست.

انتهای پیام