شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

تحلیل فنی تلاوت مسعود نوری از سوی 3 قاری و مدرس بین‌المللی

قاریان و مدرسان مطرح کشورمان طی روزهای گذشته تحلیل‌های متنوعی را درباره تلاوت نماینده کشورمان در مسابقات قرآن مالزی داشته‌اند، تحلیل‌هایی که بخشی از آن به قطعیت می‌گوید، نباید منتظر رتبه اول برای نماینده ایران باشیم و بخشی دیگر هم می‌گوید که شاید مسابقات مالزی بستر اتفاقات دیگری باشد.

مسعود نوریمسعود نوری، نماینده کشورمان در شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی، در روز اول این مسابقات و به عنوان اولین شرکت‌کننده تلاوت خود را انجام داد تا خیلی زود کار نماینده کشورمان در قدیمی‌ترین رویداد قرآنی جهان اسلام به انجام برسد و سایر روزها تا پایان مسابقات را پای تلاوت و هنرنمایی قاریانی از دیگر کشورها بنشیند.

تلاوت مسعود نوری در مسابقات مالزی بلافاصله بعد از اتمام آن و گفتن تصدیق پایانی به یکی از داغ‌ترین بحث‌ها بین فعالان قرآنی در جلسات و دورهمی‌ها تبدیل شد و بدون شک این تحلیل‌ها تا امشب، زمان اعلام نتایج، و حتی پس از آن ادامه خواهد داشت.

خبرنگار ایکنا به منظور بررسی ابعاد فنی این تلاوت و بررسی میزان شانس نماینده کشورمان برای کسب رتبه در کهن‌ترین رویداد رقابتی دنیای اسلام، به سراغ سه نفر از اساتید قرآنی کشورمان، که معمولاً جامع‌ترین تحلیل‌ها را درباره تلاوت قرآن کریم دارند، رفته است.

مهدی دغاغله چهره‌ای شناخته شده در عرصه قرآن کریم است. قاریان به خصوص گروه‌های مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن در ایام برگزاری مسابقات همیشه بیشترین بهره‌ را از تجربیات و علم این پیشکسوت قرآنی برده‌اند.

دغاغله در دومین روز برگزاری رقابت‌ها در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه تا الان از مجموع تلاوت‌های مسابقات مالزی تنها تلاوت نماینده ایران را شنیده و تلاوت رقبای نماینده کشورمان را گوش نداده است، گفت: با توجه به این پیش‌فرض صرفاً به تحلیل تلاوت قاری ایرانی اکتفا می‌کنم.

وی با تأکید بر اینکه این تلاوت نماینده کشورمان در مسابقات مالزی در حد مسابقات بین‌المللی نبود، افزود: صدای قاری کشورمان در دو بخش زمانی از تلاوت گرفته شد و با وجود این بعید می‌دانم که رتبه اول به ایشان برسد.

این پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر اینکه زمانی چنین تلاوتی صورت می‌گیرد نیاز به برخی اضافه کاری‌های حاشیه‌ای دیگر نیست، بیان کرد: نماینده کشورمان در زمان اجرا بسیار مضطرب بود و به وضوح در ظاهرشان دیده می‌شد.

دغاغله گفت: به نظر می‌رسید ایشان آمادگی لازم برای اجرا به عنوان اولین نفر را نداشت و شاید اگر قرعه ایشان چند نفر بعد از شروع مسابقات بود، تلاوت بهتر و با اضطراب کمتری را شاهد بودیم.

وی بار دیگر با تأکید بر اینکه تلاوت نماینده ایران در قد و قواره یک رویداد بین‌المللی نبود، گفت: تکلف در تلاوت مسعود نوری به وضوح دیده می‌شد و همین موضوع باز هم به دلیل اضطراب بیش از حد بود، زیرا اضطراب باعث لرزش صدا و جیغ در صدایشان شد.

این پیشکسوت قرآنی در پایان درباره این موضوع که در برخی ادوار از برخی شرکت‌کننده‌ها انتظار کسب رتبه نمی‌رفت ولی به یکباره در مراسم اختتامیه به عنوان صاحب رتبه معرفی شدند و آیا در این دوره چنین احتمالی وجود دارد؟ گفت: بستگی به رقبایی دارد که تلاوت می‌کنند. ممکن است رقبای نماینده ایران ضعیف باشند، اما تا جایی که اطلاع دارم، روح‌الله هاشمی نماینده کشور افغانستان تلاوت خوبی داشت و می‌تواند رقیبی جدی برای نماینده ایران باشد.

کد

بر اساس گزارش ایکنا، برای اطلاع بیشتر از کم و کیف تلاوت مسعود نوری به سراغ احمد ابوالقاسمی رفتیم. او از جمله ‌قاریان بین‌المللی است که می‌تواند ساعت‌ها تحلیل در مورد فرازی یک دقیقه‌ای از یک تلاوت را ارائه دهد، بدون اینکه در تحلیل خود به تکرار بیفتد یا احساس خستگی به مخاطب از شنیدن این نکات دست دهد.

ابوالقاسمی که تجربه حضور در مسابقات مالزی و کسب رتبه اول را در کارنامه خود دارد در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار ایکنا گفت: تنها مشکل مسعود نوری خستگی مفرط صدا بود. نمی‌دانم چرا صدای ایشان این‌قدر خسته بود. آیا این گرفتگی برای دوره‌های قبل از یک ماه آخر بود یا یک ماه آخر تمرین زیادی داشت؟ این موارد برای ما مشخص نیست و خودش باید پاسخ دهد.

ابوالقاسمی در مورد مسائل فنی تلاوت نماینده کشورمان تصریح کرد: از نظر مسائل فنی آنچه را که باید به آن عمل می‌کرد، اجرا کرد، یعنی خوب شروع کرد. وقف و ابتدا و تجوید خوبی داشت و موردی وجود ندارد که بگوییم ای کاش ایشان آن کار را هم انجام می‌داد. ایشان در حد یک تلاوت مسابقه‌ای مهم تلاش کرد و اهتمام خود را به کار بست و خیلی خوب تلاوت کرد. فقط گرفتگی صدای ایشان می‌تواند مشکل‌آفرین شود و رتبه ایشان را از اول به پنجم تقلیل دهد. این امر نشان می‌دهد که گرفتگی صدا تا چه حد تأثیر دارد. حتی بدون نگاه کردن به تلاوت رقبای مسعود نوری،‌ ایرادهای تلاوتشان می‌تواند رتبه ایشان را حداقل تا چهار رتبه جابه‌جا کند. حتی اگر برای هر کدام از گرفتگی‌های صدا یک نمره کم کنند، مجموع کسر نمرات ایشان دو نمره می‌شود که همین دو نمره اختلاف امتیاز نفر اول تا پنجم خواهد بود. البته غیر از این دو ایراد بزرگ، ایرادهای جزئی دیگری هم در تلاوتشان بود و این موضوع مقداری نگران‌کننده است.

دارنده رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی در پاسخ به این سؤال که آیا به طور قطع نباید انتظار رتبه اول برای نماینده کشورمان را داشت یا می‌توان دل به اتفاقات بست؟ گفت: حتی اگر مسعود نوری در نهایت نمره‌اش در سطح نمره رتبه اول باشد،‌ به سبب اینکه شنونده‌های غیر حرفه‌ای هم متوجه گرفتگی صدای او حین تلاوت شده‌اند، شاید داوری مسابقات به سبب اینکه خود را زیر سؤال نبرد، چنین ریسکی نکند. وقتی همه متوجه گرفتگی صدا شده باشند و باز هم رتبه نخست را به ایشان بدهند، حتی اگر رقبا هم خوب عمل نکرده باشند، ریسک بالایی برای برگزارکنندگان مسابقات دارد.

وی افزود: فکر کنید آقای مسعود نوری به رتبه اول برسد، فشار افکار عمومی روی مسابقات وارد می‌شود و می‌گویند چطور کسی که صدایش گرفت اول شد؟ عین این اتفاق در مسابقات ایران افتاد. در یکی از ادوار مسابقات یکی از متسابقان صدای خیلی قوی‌ای داشت و با وجود اینکه خواننده قوی‌ای نبود، اما صدایی قوی‌ داشت و همه مردم می‌گفتند که باید رتبه اول به آن فرد برسد. چنین موضوعاتی می‌تواند روی نتایج اثر بگذارد. البته در ایران با وجود اینکه اذهان عمومی می‌گفت که این فرد ظاهراً صدای قوی‌تری داشته است و باید اول شود، داوری ما عادلانه بود و حق به حق‌دار رسید و این کار را سخت می‌کند؛ یعنی حتی اگر آقای نوری واقعاً اول شده باشد، همه می‌توانند روی این اشکال دست بگذارند و همین امر ریسک مسابقات و برگزارکننده‌ها را برای دادن رتبه اول به ایشان بالا می‌برد. امیدی ندارم که آنها تا این حد حق‌طلب باشند و بخواهند روی آن بایستند.

ابوالقاسمی در پاسخ به این سؤال که چه عاملی می‌توانست تا این حد باعث خستگی صدای نماینده کشورمان در مسابقات مالزی شود؟ گفت: اخیراً فقط یک جلسه از تلاوت آقای نوری را شنیده‌ام و زیاد در جریان میزان آمادگی ایشان قرار نگرفتم، اما استرس می‌تواند دلیل خستگی باشد. تمرین زیاد هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل باشد. نمی‌توان قضاوت قطعی کرد و باید از خودشان جویا شد. آرزوی موفقیت برای آقای نوری داریم و شک نکنید هر مقامی را که کسب کند ارزش ایشان برای ما محفوظ است و ما ایشان را به عنوان یک استاد در تلاوت می‌شناسیم.

کد

ایکنا به منظور کامل‌تر شدن تحلیل‌ها، برای دقایقی پای صحبت‌های منصور قصری‌زاده نشستیم. او که این روزها به واسطه مدیریت رادیو قرآن می‌توانست مانند برخی دیگر از مدیران کشورمان راهی سرزمین مالایا شود و در سالن klcc تلاوت‌ها را به صورت زنده بشنود و از رسانه تحت امرش پخش کند، اما ترجیح داد که به راهبری برنامه‌های تولیدی رادیو قرآن، که آنها را مهم‌تر جلوه داده است، بپردازد.

قصری‌زاده که سابقه کسب رتبه اول مسابقات مالزی را در کارنامه دارد و با جوّ این مسابقات آشناست در دومین روز برپایی شصت و دومین دوره مسابقات در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد اجرای نماینده کشورمان در مسابقات مالزی گفت: در مجموع قرائت خوبی را از نماینده کشورمان شاهد بودیم. ایشان از لحاظ لحنی، ترکیب لحنی و مدیریت زمانی عملکرد خوبی داشت. مودلاسیون قرائت، ترکیب و انتقال نغمات ایشان خوب بود، اما مشکل اصلی تلاوتشان گرفتگی صدا بود.

وی در پاسخ به این سؤال که با وجود این موضوع، می‌توانیم کسب رتبه را پیش‌بینی کنیم؟ گفت: من تا الان تلاوت سایر شرکت‌کنندگان را گوش نداده‌ام تا بتوانم یک قضاوت جامع کنم. مسابقه یک نوع رقابت است. شاید یک نفر بعد از ایشان بیاید و غلط اعرابی داشته باشد. در این صورت چون در غلط اعرابی نمرات بالایی از دست می‌رود، گرفتگی صدا در برابر آن ناچیز است، اما اگر همه تمیز خوانده باشند، پارامتر صدا اهمیت خود را نشان خواهد داد.

قصری‌زاده با اشاره به اینکه احساس می‌شد که اضطرابی جزئی در اجرای نماینده کشورمان وجود داشت، در پاسخ به این سؤال که این اضطراب می‌تواند زاییده چه شرایطی باشد؟ گفت: اضطراب گاهی ممکن است فیزیولوژیکی باشد و گاهی به تجربه و تمرین ارتباط دارد و گاه به خود فرد، که ذاتاً یک آدم مضطرب است، ارتباط دارد. گاهی هم اضطراب می‌تواند به دلیل تجربه کم حضور در میدان‌های بین‌المللی باشد. تلاوت به عنوان نفر اول یک رویداد هم می‌تواند دلیل دیگر این اضطراب باشد.

مدیر رادیو قرآن با ذکر اینکه اضطراب‌ حتی می‌تواند ناشی از چینش بد سیستم صوتی باشد، بیان کرد: شاید سیستم صوتی به گونه‌ای بوده باشد که قاری هر چه تلاوت می‌کند، صدای خود را نمی‌شنود، یعنی سیستم چینش باندها به گونه‌ای است که قاری صدای خود را نمی‌شنود و او در این شرایط به خود فشار وارد می‌کند تا صدای بلندتری داشته باشد و صدای خود را بشنود. از آن طرف نیز صدای او بر اثر این فشار گرفته می‌شود.

قصری‌زاده اظهار کرد: زمانی ممکن است زیاد تمرین کرده باشد؛ یعنی قاری تلاوت مستمر داشته و خواسته است که صدای خود را گرم کند. در نتیجه در پی تمرینات زیاد صدا خسته شده و موقع تلاوت همین صدای خسته باعث ایجاد رگه در صدا شده است. همه این موضوعاتی که به آنها اشاره شد، بر اساس قضاوت ماست و نمی‌تواند قضاوت بحقی باشد، چون ما شرایط ایشان را نمی‌دانیم. به طور کلی فضای قرائت ایشان، غیر از بحث گرفتگی صدا، خوب بود و من این تلاوت را بر اجرای ایشان در مسابقات کشوری، که رتبه دوم را کسب کرد، ترجیح می‌دهم. یعنی از نظر مودلاسیونِ خواندن، تخصصی، لحنی، استحکام در خواندن و حتی اضطراب، تلاوت بهتری از مسابقات کشوری داشت. با وجود اینکه در مالزی اضطراب داشت، من اضطراب ایشان را خیلی کمتر از مسابقات تهران دیدم.

این قاری بین‌المللی در پایان با اشاره به اینکه قاریان ما اردوهای آمادگی اندکی دارند، اظهار کرد: برای قاریان کشورمان مراسم‌ و دورهمی‌هایی که در آنها کنار هم بنشینند و تلاوت کنند کم است. به همین دلیل قاری زمان تلاوت اینگونه می‌شود. ما در بحث قرائت قرآن چنین کوتاهی‌هایی داشته‌ایم و باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که قاریان و حافظان پخته‌تر و کامل‌تر در مسابقات حضور یابند.

کد
انتهای پیام