شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#الجزایر#اتحادیه عرب#وزیر خارجه

فیصل بن فرحان به جای ولیعهد سعودی به نشست اتحادیه عرب می‌رود

فیصل بن فرحان به جای ولیعهد سعودی به نشست اتحادیه عرب می‌رود

پس از عدم حضور ولیعهد سعودی در نشست سران اتحادیه عرب در الجزایر ، پادشاه سعودی وزیر خارجه این کشور را به عنوان رئیس هیئت سعودی در این نشست معرفی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دیوان پادشاهی عربستان روز یکشنبه جزئیات و دلیل عذرخواهی «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی  را به دلیل  عدم حضور در نشست آتی سران اتحادیه عرب  که در اوایل نوامبر  در  الجزایر برگزار می شود، اعلام کرد.

 دیوان پادشاهی عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «ملک سلمان بن عبدالعزیز»  پادشاه عربستان به « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دستور داده تا ریاست هیئت  عربستان را در این  نشست بر عهده بگیرد، اما تیم پزشکی به بن سلمان توصیه کردند که از سفر طولانی با هواپیما بدون توقف خودداری کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: ملک سلمان بن عبدالعزیز ، « فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه را به عنوان رئیس هیئت عربستان سعودی در نشست سران اتحادیه عرب در الجزائر انتخاب کرد.

پیش از این خبرگزاری رسمی الجزایر  روز یکشنبه در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که محمد بن سلمان در تماس تلفنی با «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر از شرکت نکردن در نشست سران اتحادیه عرب ابراز تأسف کرد و ولیعهد عربستان به توصیه پزشکان در اجلاس سران کشورهای عربی شرکت نمی‌کند.

عبدالمجید تبون نیز با بیان آرزوی سلامتی برای ولیعهد سعودی اعلام کرد که وضعیت بن سلمان را درک می‌کند و از عدم  حضور وی برای حضور در نشست سران اتحادیه عرب متأسف است.

 

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد که محمد بن سلمان با عبدالمجید تبون تلفنی گفت‌وگو کرد و دو طرف در خصوص روابط دوجانبه بین دو کشور و راه‌های تقویت آن بحث و تبادل نظر کردند.

پیش از این نیز دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی هفته گذشته از لغو سفر «محمد بن سلمان» به سئول خبر داد.

کره جنوبی مذاکراتی پیرامون سفر ماه آینده محمد بن سلمان به سئول انجام داده بودند اما به دلایل نامعلومی این سفر لغو شد.

قرار است سران کشورهای عربی برای سی و یکمین اجلاس آتی خود که در تاریخ 1-2 نوامبر در الجزایر برگزار می‌شود، تشکیل جلسه دهند و طی آن درباره تحولات سوریه، فلسطین، عراق و سایر کشورهای عربی بحث و گفت وگو شود.

رئیس جمهوری الجزایر از «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان برای حضور در نشست سران اتحادیه عرب به عنوان مهمان افتخاری دعوت به عمل آورد.

اختلافی بین کشورها درخصوص حضور بشار اسد یا نماینده او در نشست الجزائر به وجود آمده است. در همین رابطه الجزائر و برخی کشورها از جمله امارات و مصر تمایل به حضور سوریه در نشست اتحادیه عرب دارند.

علاوه بر عذرخواهی سران عربستان برای عدم حضور در  نشست اتحادیه عرب در الجزایر ، 3  نفر از سران کشورهای عربی نیز غایب خواهند بود. از جمله آن ها « حمد بن عیسی آل خلیفه»  پادشاه بحرین  است که «محمد بن مبارک آل خلیفه»  معاون نخست وزیر  در این اجلاس نماینده بحرین  خواهد بود.

15 رهبر عربی از جمله مصر، کویت، قطر، امارات، مراکش، اردن، عراق، تونس، موریتانی، سومالی، جیبوتی و کومور، رئیس شورای ریاستی سودان، رئیس شورای ریاستی لیبی و رئیس شورای ریاستی یمن (وابسته به ریاض) حضور خود را در این اجلاس به طور رسمی تایید کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست که آیا بن سلمان در دومین دوره «اجلاس ابتکار خاورمیانه سبز» که نوامبر آینده در  «شرم الشیخ» مصر برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد یا خیر.

انتهای پیام/