شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#جامعه روحانیت#روحانیت مبارز

رهبر، امام‌جمعه اصفهان: اگر بدانیم نمی‌توانیم تاثیر بگذاریم،موظف به امر معروف و نهی از منکر نیستیم / نمی‌شود تکلیف دینی را با زور به جامعه تحمیل کنیم

رهبر، امام‌جمعه اصفهان: اگر بدانیم نمی‌توانیم تاثیر بگذاریم،موظف به امر معروف و نهی از منکر نیستیم / نمی‌شود تکلیف دینی را با زور به جامعه تحمیل کنیم

عصر ایران نوشت : عضو جامعه روحانیت مبارز با گفتن اینکه «من درباره شخص آقای علم‌الهدی نظری نمی‌دهم» تاکید کرد، همه روحانیون باید حتی در مواجهه با متخلفین نرمش داشته باشند و با ادبیاتی متین و برتر اظهارات‌شان را بیان کنند. اساسا توصیه به نرمش و عفت کلام به این دلیل است که امر به معروف و نهی از منکر به نتیجه برسد.

محمد تقی‌ رهبر، امام‌جمعه موقت اصفهان در ادامه گفت: حتی اگر بدانیم و به این تشخیص برسیم که توصیه‌مان و حرف‌های‌مان اثری ندارد، دیگر امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست. یعنی اگر بدانیم نمی‌توانیم تاثیر بگذاریم، به امر معروف و نهی از منکر موظف نیستیم. چرا که این وظیفه الهی باید با الزام‌هایی همراه باشد و اینطور نباشد که برای ادای مساله‌ای شرعی با انسان‌ها به تندی حرف بزنیم و هر کاری که دلمان خواست، انجام بدهیم. به‌عنوان مثال همه می‌دانند حجاب یکی از اصولی‌ترین تاکیدات شریعت است، اما این هم دلیل نمی‌شود به خود اجازه برخورد تند و دور از شئونات انسانی بدهیم.

او افزود: اگر وضع حجاب طبق میل ما نیست، دلیلش این است که در فرهنگ‌سازی کم‌کاری داشته‌ایم و دختران‌مان را با خوبی‌های حجاب و بدی‌های بدحجابی آشنا نکردیم. اینکه نمی‌شود، تکلیف دینی را با زور به جامعه تحمیل کنیم. امیدوارم دستگاه‌های مربوطه بنشینند و ببینند، با چه کارهایی می‌توان ارزش‌های حجاب را به فهم جامعه رساند.

وی همچنین تصریح کرد: نمی‌دانم چرا برخی نمی‌دانند با نرمش می‌توانیم به اهداف خود برسیم. باید بدانیم که با داد زدن هیچ‌کس اصلاح و هیچ مشکلی رفع نمی‌شود.

محمد تقی‌رهبر در پایان گفت: بارها در قرآن و احادیث ما به خوش‌رفتاری و نرم‌زبانی دعوت شده‌ایم و به‌همین دلیل اینکه به تندی با دیگران حرف بزنیم و اتهام‌هایی را به اشخاص وارد کنیم،‌ به‌هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

۲۱۲۱