شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید#گوگل

رسوایی جدید و جنجالی گوگل

رسوایی جدید و جنجالی گوگل

گوگل داده‌های شناسایی بیومتریک کاربران خود را بدون اجازۀ آن‌ها ذخیره می‌کند، این خبری است که دادستان کل ایالت تگزاس به رسانه ها اعلام کرد

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ کن پکستون، دادستان کل ایالت تگزاس آمریکا عنوان کرده است که گوگل بدون دریافت مجوز از  کاربران خود با استفاده از روش‌های غیرقانونی، اطلاعات شناسایی بیومتریک آن‌ها را جمع‌آوری می‌کند، دادستان این ایالت ادامه می‌دهد که همین مسئله سبب شده تا شکایتی را علیه این شرکت فناوری مطرح کند، این نخستین پرونده‌ای نیست که مقامات قضایی ایالت تگزاس به دلیل نقض حریم خصوصی علیه شرکت‌های بزرگ فناوری مفتوح می‌کنند، پیشتر نیز موضوعات مشابه‌ای توسط مقامات این ایالت به جریان افتاده است. 

این مقام قضایی آمریکا می‌افزاید: شرکت گوگل میلیون‌ها شناسۀ بیومتریک شامل مواردی از قبیل صدانگاشته و جزئیات چهره‌‌های اهالی تگزاس را توسط برخی سرویس‌های خود مانند Google Photos و Google Assistant به دست آورده است.

به زعم وی «این رفتار غیرمسئولانۀ شرکت گوگل دایرۀ بسیار گسترده‌ای از داده‌ها را در برمی‌گیرد و اطلاعات بسیار حساسی نظیر شناسه‌های بیومتریک کاربران جمع‌آوری شده است، موضوعی که برای این ایالت قابل‌تحمل نیست.»

مقامات قضایی تگزاس در شکایت خود علیه گوگل به‌طور مشخص قابلیت «گروه‌بندی تصاویر» در اپلیکیشن Google Photos را ناقض حریم خصوصی شهروندان این ایالت برشمرده‌اند. اپلیکیشن مذکور توان تجزیۀ و تحلیل دقیق چهرۀ افراد حاضر در تصاویر را دارد و  برمبنای حاضرین در تصاویر، گروه‌بندی تصاویر را مدیریت می‌کند.

کن پکستون معتقد است که وجود قابلیت گروه‌بندی تصاویر به گوگل کمک می‌کند تا داده‌های بیومتریک همۀ کاربران حاضر در تصاویر ذخیره شده را ثبت و ضبط کند، این مسئله بر اساس اظهارات وی شامل اطلاعات کاربر اصلی Google Photos همچنین اطلاعات دیگر حاضرین در تصویر می‌شود، حتی اگر کاربر این سرویس گوگل نباشند!

قوانین ایالتی در تگزاس چارچوب‌های سختگیرانه‌ای برای محافظت از داده‌های بیومتریک دارند، در این ایالت هرگونه ثبت داده‌های بیومتریک جهت استفاده در مقاصد تجاری بدون اخذ رضایت فرد غیرقانونی است اگر شرکتی یا فردی این قانون را نقض کند، امکان دارد که مبلغی بالغ بر ۲۵٬۰۰۰ دلار به ازای هربار نقض قانون جریمه شود.

دادستان ایالت تگزاس قصد دارد تا علاوه بر مجازات گوگل بابت تخلف مذکور، این شرکت را وادار کند تا اقدامات خلاف قانون خود را متوقف کند.

انتهای پیام