شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین

ابراز نگرانی عجیب روسیه از احتمال استفاده اوکراین از بمب کثیف!

کدخبر: ۵۲۹۵۸۰
اقتصادنیوز: وزیر دفاع روسیه گفتگوی تلفنی با همتای انگلیسی خود، نگرانی ها در مورد استفاده کی یف از «بمب کثیف» هسته‌ ای را به وی خاطر نشان کرد.
ابراز نگرانی عجیب روسیه از احتمال استفاده اوکراین از بمب کثیف!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، از پایگاه خبری اینتل ریپابلیک، وزیر دفاع روسیه امروز یکشنبه در تماسی تلفنی با همتای انگلیسی خود در خصوص تحولات در اوکراین رایزنی کرد.

بر اساس اعلام این پایگاه خبری، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در تماس تلفنی با بن والاس وزیر دفاع بریتانیا، درباره بحران اوکراین گفتگو کرد و نگرانی ها در مورد اقدامات تحریک آمیز احتمالی کی یف در قالب استفاده از «بمب کثیف» هسته‌ ای را به وی خاطر نشان کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه نیز در این باره با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: شویگو وزیر دفاع روسیه در تماسی تلفنی با همتای بریتانیایی خود درباره وضعیت در اوکراین گفتگو کرد.

وی پیشتر در تماسی تلفنی با «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه هم نسبت به تحرکات دولت اوکراین ابراز نگرانی کرده بود.

وزیر دفاع روسیه در گفتگو با همتای ترک خود نگرانی دولت متبوع خود را در خصوص توسل اوکراین به حقه بمب کثیف ابراز کرد.

همچنین، وزیر دفاع روسیه در گفتگو با همتای فرانسوی خود نگرانی مسکو را در خصوص احتمال توسل اوکراین به بمب کثیف برای افزایش تحرکات در نبرد با این کشور اعلام کرد.

به گفته چندین منبع موثق در اوکراین و سایر کشورها که نخواستند نامشان فاش شود، کی یف در نظر دارد تا با انفجار یک «بمب کثیف» در اوکراین، مسکو را به استفاده از سلاح اتمی و کشتار جمعی در این کشور متهم کند.

به گفته چندین منبع موثق در اوکراین و سایر کشورها که نخواستند نامشان فاش شود، کی‌یف در نظر دارد تا با انفجار یک «بمب کثیف» در اوکراین، مسکو را به استفاده از سلاح اتمی و کشتار جمعی در این کشور متهم کند.

«بمب کثیف» که به «دستگاه انتشار رادیولوژیکی» یا RDD نیز معروف است، از ترکیب یک ماده انفجاری متعارف با مواد رادیواکتیو، تشکیل می‌ شود. چنین بمبی معمولاً برای انتشار غبار یا دود رادیواکتیو و ایجاد آلودگی رادیواکتیوی، از دینامیت یا سایر مواد منفجره بهره می‌ برد.

به گفته این منابع، هدف کی‌ یف از چنین اقدام تحریک ‎ آمیزی، متهم کردن مسکو به استفاده از سلاح اتمی و راه‌ اندازی یک کارزار جهانی ضدروسی با هدف تضعیف اعتماد به نفس مسکو است.

بر اساس اعلام منابع داخلی، ریاست کارخانه معدن و فرآوری شرق که در شهر «ژوفتی وودی» منطقه «دنیپروپتروفسک» اوکراین واقع شده به همراه مؤسسه مطالعات هسته‌ ای کی‌ یف، مأموریت دارند تا این «بمب کثیف» را بسازند.