شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه#تجزیه#عمق#استراتژیک#نواصولگرایان

تجزیه عمق استراتژیک نواصولگرایان

تبسم نمازی*
 تجزیه عمق استراتژیک نواصولگرایان

طیف‌های تندروتر ظاهرا نیاز زیادی به پایگاه مردمی نمی‌بینند. کوشش آن ها بر به وجود آوردن نوعی هسته سخت قدرت در حوزه اجتماعی است. تا درصورت لزوم با پیوستن راس و بدنه هسته سخت قدرت، با حذف رقبا حتی در بین خود، سهم خود از قدرت را افزایش دهند.

مسئله مرگ مهسا امینی و تبدیل آن به یک بحران به نظر می‌رسد سپهر سیاسی ایران را هم دچار تحول جدی کرده و به زودی شاهد صف‌بندی‌های جدیدی در میان طیف اصولگرا و بخش‌های معتدل‌تر آن باشیم که خود می‌تواند ضمن ریزش در بدنه اصولگرایی حلقه آنان را حتی تا حد حذف طیف قالیباف در مرحله بعد به عنوان عضوی از خانواده نواصولگرایان انقلابی تنگ‌تر کند. این موضوع به معنای شکاف جدی در عمق استراتژیک نواصولگرایان است.

از نشانه های چنین رویکردی می توان به ماجرای جشن میدان ولیعصر اشاره کرد. صدا و سیما سخنان مداح دریک جشن مورد حمایت دولت را که با استقبال مخاطبان مواجه شده، قطع کرد. این در حالی بود که شیوه کنش جمعیت مجتمع در برنامه‌ جشن وحدت در میدان ولیعصر نشان داد مردمی هم که به دعوت آنان به چنین برنامه دولتی آمده اند و باید از طرفداران این جریان باشند، با تندروی‌های اجتماعی موافق نیستند.از این منظر نخبه‌های سیاسی اصولگرا میانه رو تلاش می‌کنند تا به منظور حفظ پایگاه مردمی خود، مواضع معتدل‌تری اتخاذ کنند. اما طیف‌های تندروتر ظاهرا نیاز زیادی به پایگاه مردمی نمی‌بینند.

کوشش آن ها بر به وجود آوردن نوعی هسته سخت قدرت در حوزه اجتماعی است. تا درصورت لزوم با پیوستن راس و بدنه هسته سخت قدرت، با حذف رقبا حتی در بین خود، سهم خود از قدرت را افزایش دهند. در این روند آنان نگران ایجاد دو قطبی‌سازی در جامعه نه تنها نیستند که بر ساخت آن اهتمام می‌ورزند. نگاهی به موضع‌گیری‌های اخیر این دو طیف به خوبی آشکار می‌سازد که یک طرف یعنی اصولگرایان میانه رو تلاش می‌کنند تا دل جوانان معترض را به دست آورده بر این اساس سیگنال هایی از همدلی و درک متقابل برای آنان می‌فرستند؛ از این رو از گفت و گو با نسل جدید می‌گویند و سعی می‌کنند مختصاتی از این نسل ارائه کنند که تا به درک متقابل بیشتری منتهی شود. آن ها اصل اعتراض را به رسمیت می‌شناسند به دنبال راهی هستند تا همراه با جنبش مسالمت آمیز جوانان باشند.

آن ها، شکاف نسلی و تغییر ذائقه نسل جدید را باور کرده‌اند ، و آن را به زبان می‌آورند. به خوبی دریافته اند با فضای جدید نعاملات اجتماعی، نمی‌توانند یک پا در هسته سخت قدرت داشته باشند و پای دیگر در میان مردمی که تعرف جدیدی از جامعه ارائه می‌دهند. این مردم جدید عمدتا متولد بعد از انقلابند؛ همان ۸۶ درصدی از جمعیت که پس از انقلاب متولد شده اند. همچنین اصولگرایان میانه رو به درستی می دانند که نسل در جنبش، حکومت پهلوی را ندیده اند و به طور طبیعی نه دلبسته آن هستند که بتوان آن ها را از هواداران آن ها دانست و نه دشمن آن. از نظر اصولگرایان میانه رو آن ها اغلب حتی نسبتی قوی با جنگ و دفاع مقدس ندارند.

همه این ها برای آن ها تاریخ و شعار و قصه گذشتگان و ابا و اجداد آن هاست که در کتاب‌های درسی در باره شان خوانده‌اند. چه بسا برخی حتی قصه والدین آن ها هم نیست و همین است که شکاف نسلی را قابل فهم می کند. به عبارت دیگر این موضوع همان چیزی است که بخشی از حاکمیت می خواهد بشنود حتی اگر به سرعت آماده اعمال تغییرات متناسب با آن و خواست این نسل به قول سعید آجرلو" نسل شبکه" نباشد، اما منطق آن ها را می‌فهمد. اما طیف تندرو ترجیح می‌دهد تا با انتساب جنبش به جریان های آن سوی آب که دست بر قضا کوچک ترین نسبتی با معترضان ندارند، صورت بندی داستان را به نفع خود شکل بدهد.

مواضع و خط مشی تندروها نشان می دهد که مایل نیستند کماکان در برابر مطالبات مطرح شده مسئولیتی پذیرفته، به سوی شرایط مرضی الطرفین بروند. آنان کماکان مایلند با با شعارهای سوپرانقلابی خود، مردم را به نفع شعارهای خود مصادره کنند؛ موضوعی که چه بخواهند و چه نخواهند تنازع و شکاف میان طیف معتدل با تندروها را شکل می دهد. آیا در فضای بسته‌ای که طیف تندرو اصولگرایان یا نواصولگرایان به وجود آورده اند، تاب اورند یا با سرنوشت لاریجانی ها و ناطق نوری ها مواجه خواهند شد و رد صلاحیت شدگان انتخابات بعدی خواهند بود ؟چیزی که ختی در انتخابات ریاست مجلس به وضوح قابل ملاحظه بود و تاب اوری طیف معتدل‌تر را تا حدود زیادی در محل تردید قرارداده است. البته اگر این حوادث اخیر هم بوجود نمی‌امد حادثه‌ای دیگر این مرزبندی را پ‌ررنگ می‌کرد چرا که طف تندرو سهم بزرگتری می‌خواهد و برای رسیدن به این سهم راهی جز خذف رقیب ندارد.

*روزنامه نگار

۲۱۶