شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق#نخست وزیر#کردستان#کردستان عراق

در راستای تشکیل دولت عراق انجام می شود؛

اعلام اسامی نامزدهای اتحادیه میهنی و رایزنی های گسترده السودانی

اعلام اسامی نامزدهای اتحادیه میهنی و رایزنی های گسترده السودانی

رایزنی های نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق در حالی ادامه دارد که اتحادیه میهنی کردستان عراق نامزدهای خود را برای پست های وزارتی به السودانی اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الفرات نیوز، یک منبع آگاه عراقی اعلام کرد که اتحادیه میهنی کردستان عراق اسامی نامزدهای خود را برای پست های وزارتی به محمد شیاع السودانی نخست وزیر مامور تشکیل کابینه این کشور داده است.

این منبع افزود: اتحادیه میهنی کردستان اسامی نامزدهایش را به السودانی تحویل داد و خواستار تصدی دو وزارتخانه دادگستری و مهاجرت ومهاجران شده است. نامزد حزب اتحادیه میهنی برای تصدی وزارت دادگستری، خالد شوانی است اما این حزب سه نام را برای تصدی وزارت مهاجرت معرفی کرده و به السودانی برای انتخاب یکی از آنها آزادی عمل داده است.

همزمان دفتر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت عراق بر تداوم رایزنی ها با فراکسیون های سیاسی شرکت کننده در دولت آتی و مصاحبه با نامزدهای آنها برای مناصب وزارتی در دولت ائتلافی جدید تاکید کرد.

دفتر السودانی در بیانیه ای اعلام کرد: مصاحبه با نامزدهای مناصب وزارتی، از طریق کمیته ای متخصص شامل جمعی از مشاوران به ریاست نخست وزیر انجام می شود.

دفتر نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید دولت عراق اعلام کرد که نامزدهایی که برای مناصب وزارتی انتخاب شوند، پس از مصاحبه ها و اطمینان از وضعیت آنها از لحاظ حقوقی و تعیین موعد جلسه رای اعتماد به کابینه به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

این در حالی است که پیش از این، یکی از اعضای چارچوب هماهنگی به موضع گیری درباره جلسه پارلمان عراق درباره رای اعتماد به کابینه محمد شیاع السودانی نخست وزیر مامور تشکیل کابینه این کشور پرداخت.

عائد الهلالی عضو چارچوب هماهنگی احزاب شیعه عراقی امروز یکشنبه احتمال تصویب کابینه دولت محمد شیاع السودانی در نزدیک ترین جلسه پارلمان این کشور را پیش بینی کرد.

وی اعلام کرد: کابینه وزارتی ۱۰۰ درصد تکمبل نشده اما با نصف به علاوه یک هم می تواند تصویب شود و در نزدیک ترین جلسه پارلمان در هفته جاری، تصویب خواهد شد و از دولت السودانی رونمایی می شود.

الهلالی افزود: مشکلاتی در وزارتخانه های اهل سنت و کردها وجود دارد که تکمیل کابینه را به تاخیر می اندازد.

این عضو چارچوب هماهنگی شیعی عراق گفت: هیچ توجیهی برای تعویق در رای گیری برای دولت جدید وجود ندارد.

وی افزود: بیت شیعی، انتخاب نامزدهای تصدی وزارتخانه ها از بین احزاب شیعه را به السودانی واگذار کرده اند.

عائد الهلالی در ادامه تاکید کرد: وزارتخانه نفت برای شیعیان و دارایی و خارجه برای کردها باقی خواهد ماند.