شهر خبر

الجزیره بررسی کرد؛

چالش استفاده از پهپادهای کوچک در عملیات ترور؛ راهکار مقابله چیست؟

چالش استفاده از پهپادهای کوچک در عملیات ترور؛ راهکار مقابله چیست؟

الجزیره در گزارشی با اشاره به استفاده از پهپادهای کوچک در چندین حادثه مختلف در اقصی نقاط جهان به ویژه در زمینه ترور شخصیت‌ها، در ارتباط با خطرناک بودن آنها هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، تلاش برای ترور رئیس‌جمهور ونزوئلا و پرواز بر فراز فرودگاه لندن و سکوهای نفتی در نروژ با استفاده از پهپادهای کوچک صورت گرفت. این امر خطرات فزاینده این پهپادها را نشان داد و ثابت کرد که پیشگیری از آنها یک چالش دشوار است.

چگونه می‌توان یک پهپاد کم ارتفاع بالای جمعیت را دید و بدون ایجاد آسیب خنثی کرد؟ این چالش به عهده مقامات فرانسه است، که میزبان جام جهانی راگبی در سال ۲۰۲۳ و بازی‌های المپیک در پاریس در سال ۲۰۲۴ خواهد بود و انتظار می‌رود صدها هزار نفر در امتداد رودخانه سن در طول افتتاحیه حضور داشته باشند.

نمایندگان پارلمان فرانسه در گزارشی که سال گذشته منتشر شد، گفتند که جلوگیری از پهپادهای کوچک، که تعداد آنها از ۴۰۰ هزار به ۲.۵ میلیون عدد در فرانسه طی پنج سال افزایش یافت، یک کار (تقریباً) غیرممکن است.

وزارت دفاع فرانسه قرار است ۹ ماه پس از امضای قرارداد ۱۱ ساله به ارزش ۳۵۰ میلیون یورو، ۶ سامانه رهگیر ضدهوایی اول را در ابتدای سال جاری دریافت کند.

در این راستا، «تیری بون»، افسر ضد پهپاد گروه «تالس» گفت که گروه‌های تالس و «سی اس» سیستم «پاراد» را توسعه داده‌اند که برای شناسایی و خنثی‌سازی پهپادهای کوچک و میکرو (از ۱۰۰ گرم تا ۲۵ کیلوگرم) بهبود یافته و می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد.

هنگامی که پهپاد شناسایی می‌شود و به طور خودکار از طریق دوربین‌ها تعقیب می‌شود، اپراتور یک دستگاه پارازیت را در فاصله دو کیلومتری از پهپاد به هنگام ورود به منطقه ممنوعه فعال می‌کند و آن را مجبور به فرود یا رسیدن به یک نقطه از پیش تعیین شده می‌کند.

هیچ جادویی وجود ندارد

«اجیدون کو»، معاون مدیر پهپادهای جنگی در گروه سی اس می‌گوید: از لحظه شناسایی پهپاد تا رسیدن به هدف، سرباز حدود ۳۰ ثانیه فرصت دارد تا آن را متوقف کند. برای پوشش مناطق بزرگ‌تر می‌توان تعدادی سیستم پاراد را متصل کرد.

کو با بیان اینکه چالش‌های تکنولوژیک همچنان زیاد هستند، افزود: یکی از مشکلاتی که توسط گروه سی اس حل شد، اجتناب از هشدارهای کاذب است، زیرا برای رادار، شباهت بین پهپاد و پرنده بسیار زیاد است.

گروه تالس بر روی یک فرستنده الکترومغناطیسی کار می‌کند، نوعی توپ بزرگ که یک موج قدرتمند چند صد متری ساطع می‌کند که پهپاد را هدف قرار می‌دهد و در عرض یک ثانیه آن را از کار می‌اندازد.

یکی دیگر از ابزارهای دفاعی بالقوه، توسعه پهپادهای رهگیر است که به دشمن و پهپادهای پارازیت کننده ضربه می‌زند. همچنین مطالعاتی در مورد تشخیص صوتی پهپادها در حال انجام است.

کو تاکید می‌کند که نیاز به رویکرد چندحسی وجود دارد، زیرا هیچ سیستم جادویی وجود ندارد.

وی در مورد پهپادهای ایرانی گفت که این پهپادها بسیار بزرگ‌تر هستند و ده‌ها کیلوگرم مواد منفجره حمل می‌کنند. همچنین در ارتفاع ۳ هزار متری پرواز می‌کنند و سپس به سرعت فرود می آیند و نمی‌توان آنها را متوقف کرد.