شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مرغ

عرضه مرغ گرم به زودی از طریق سامانه ستکاوا آغاز می‌شود

سیدجواد ساداتی‌نژاد در خصوص اهمیت تغذیه سالم اظهار کرد: همه ما باید کمک کنیم تا دانش و فناوری در بخش کشاورزی رشد و توسعه یابد و مردم غذای سالم، با کیفیت، ارزان با منشأ داخلی استفاده کنند و آنچه که داریم نتایج زحمات نخبگان و دانش بنیان ها است و در تلاش هستیم که هیچوقت متوقف نشوند.

وی ادامه داد: ریاست جمهور محترم ماموریتی به وزارت جهاد کشاورزی داده است و تمام برنامه‌های ما نیز باهدف تحقق این ماموریت است که بتوانیم غذای سالم، با کیفیت، ارزان با منشأ داخلی داشته باشیم. به همین منظور از کشاورزان درخواست داریم که از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درخواست بذر پرمحصول‌تر، مقاوم‌تر داشته تا نهال گواهی شده با کمترین میزان مصرف آب تولید کنند.

وزیر جهاد کشاورزی به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی درسال اخیر اشاره کرد و گفت: بحث کشاورزی قراردادی از سال گذشته و در ابتدای دولت شروع شد و امسال نیز به گندم و بخش‌های دیگر رسیده است البته نیاز به حمایت همه بخش‌ها دارد.

وی افزود: ابزار مالی این حوزه درست شده و سامانه‌ای نیز راه اندازی شده که از این هفته کشاورزان می‌توانند آمادگی خود را برای کشت قراردادی گندم اعلام کنند که در آنجا به آنها خدماتی چون کود و بیمه داده خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: افزایش قیمت خرید تضمینی گندم نیز از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در راستای حمایت از تولید بود. همچنین الگوی کشت را بعد از سال‌ها ابلاغ کردیم و یارانه‌هایی را نیز بر اساس الگوی کشت تخصیص خواهیم داد. از سال ۱۴۰۲ نیز عوارض  برروی محصولات آب‌بر تعیین خواهیم کرد تا محصولات اساسی در کشور تولید شود. بنا داریم سبزی و صیفی را نیز به گلخانه‌ها ببریم که در این راستا به ۱۰۰ هزار هکتار گلخانه نیاز داریم و اگر بانک‌ها به ما کمک نکنند، موفق نخواهیم شد. علوفه نیز به مراتع انتقال داده می‌شود تا محصولات اساسی کاشته شود.

وی به تولید گوشت گاو و گوسفند نیز اشاره کرد و گفت: در تولید گوشت گوسفند نیازمند اقدامات ویژه‌ای هستیم که از سازمان تحقیقات امور دام و تات درخواست داریم تولید سالانه گوشت گوسفند را ۹۰ روز همانند گوشت طیور با تغذیه و اصلاح پیش ببریم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه به صادرات محصولات کشاورزی اشاره و تاکید کرد: در صادرات سیب به پاکستان، کیوی به هند، گوشت و مرغ به عراق، لبنیات به روسیه16 سال مشکلاتی داشتیم که در این راستا اقدامات زیادی انجام شد و این مشکلات نیز حل شده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا از روز گذشته سامانه ستکاوا راه اندازی شد که به وسیله این سامانه خروج مرغ از مرغداری تا رسیدن به دست مصرف کننده قابل رصد خواهد بود.بر اساس تدابیر در نظر گرفته شده تمامی خرده فروشی‌ها و فروشگاه‌های پروتئینی و زنجیره‌ای می‌توانند در مرحله اول راه اندازی این سامانه مرغ منجمد سفارش دهند که این مرغ به هر میزانی که بخواهند به صورت بهداشتی به آنها تحویل داده می‌شود. مرغ گرم هم به زودی وارد این سامانه خواهد شد.

ساداتی نژاد تصریح کرد: کاشت یک میلیارد نهال در دستور کار است، لایحه آبخیزداری نیز در دولت بوده و قرار است بر اساس آن عملیات آبخیزداری را طی ۱۰ سال به اتمام برسانیم. همچنین برنامه‌هایی برای کنترل گرد و خاک نیز در دستور کار داریم.

همچنین، در پایان این مراسم از کشاورزان نمونه تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام