به گزارش اکوایران، موشک‌های روسیه به نیروگاه‌های برق و دیگر تاسیسات در اوکراین اصابت کردند که منجر به قطع برق در مناطق متعدد شد. هم‌زمان مقامات منصوب روسیه در خرسون از غیرنظامیان خواستند که شهر را تخلیه کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفت که حملات روسیه در مقیاس بسیار گسترده انجام شده است. او متعهد شد که ارتش‌ش با کمک متحدان خارجیشان عملکرد خود در زمینه سرنگون کردن موشک‌های روسیه را بهبود ببخشند. ادامه‌ی حملات موشکی روسیه به شبکه برق اوکراین همزمان با نزدیک شدن به نهمین ماه از شروع جنگ و در آستانه‌ی شروع زمستان، سایه سرما و رنج و بدبختی بیش از گذشته برسر مردم اوکراین می‌افتد.

در خرسون، محل مورد هدف ضدحملات تهاجمی نیروهای اوکراین، مقامات روسیه به مردم دستور دادند که منطقه را ترک کنند. مقامات اشغال‌گر در تلگرام نوشتند: «با توجه به وضعیت متشنج در جبهه، افزایش خطر گلوله‌باران گسترده شهر و تهدید حملات تروریستی، همه غیرنظامیان باید فوراً شهر را ترک کرده و به کرانه شرقی دنیپرو بروند».

هزاران غیرنظامی پس از هشدار درباره حمله اوکراین برای بازپس گیری شهر، خرسون را ترک کرده اند. در اولنسکی، طرف دیگر رود دنیپرو، افراد بسیاری دیده می‌شوند که با کیف و ساک و جعبه و حیوانات خانگی از قایق‌ها پیاده می‌شوند. زنی که با یک کودک زیر یک بغل و سگی زیر بغل دیگر از قایق پیاده شد در مصاحبه با رویترز گفت: «من نمی‌خواستم شهرم را ترک کنم، من هنوز آن‌جا شغل دارم. ما می‌خواستیم درمنطقه بمانیم ولی حالا دیگر معلوم نیست.»

D5QGWCJPWNMQJH7MN2F5OXPOKY

ارتش اوکراین می‌گوید که با حرکت نیروهایش به سمت جنوب و تصرف حداقل دو روستا که گفته می‌شود نیروهای روسی آن را رها کرده‌اند، دستاوردهایی به دست آورده است. خرسون اوکراین را به شبه جزیره کریمه متصل می کند که در سال 2014 به روسیه ضمیمه شد. یرینا ورشچوک معاون نخست وزیر در تلگرام گفت: «مردم خرسون! فقط کمی بیشتر منتظر بمانید. نیروهای مسلح اوکراین در راه هستند».

از 10 اکتبر، روسیه حملات مخربی را بر زیرساخت های برق اوکراین به راه انداخته است که حداقل نیمی از تولید برق حرارتی و تا 40 درصد کل سیستم را نابود کرده است. مقامات در مناطق زیادی روز شنبه از حمله به تأسیسات انرژی و قطع برق همزمان با تلاش مهندسان برای بازسازی شبکه گزارش دادند. فرمانداران به ساکنان توصیه کردند آب ذخیره کنند.

کیریلو تیموشنکو، مشاور رئیس جمهور گفت: «بیش از یک میلیون نفر بدون برق هستند. یک مقام شهری هشدار داد که حملات ممکن است پایتخت اوکراین را برای چند روز یا چند هفته بدون برق و گرما باقی بگذارد که با توجه به سرمای سخت زمستان‌های اوکراین طاقت‌فرسا خواهد بود».

میخائیلو پودولیاک، دستیار رئیس‌جمهور، می‌گوید: «مسکو می‌خواهد با این حملات موج جدیدی از پناهجویان به اروپا ایجاد کند» و دیمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، در توییتر خود نوشت: «این حملات مصداق نسل‌کشی هستند». مسکو هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی را پذیرفته است اما هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می‌کند.

000

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی شبانه خود گفت: « البته که ما فعلاً توانایی فنی برای سرنگون کردن 100٪ موشک ها و پهپادهای روسیه را نداریم اما من مطمئن هستم که به تدریج و با کمک شرکای خود به آن دست خواهیم یافت. در حال حاضر ما بیشتر آن‌ها را سرنگون می کنیم». 

اطلاعات جدیدی در مورد سد نواکاخوفکا گزارش نشده است. زلنسکی روز جمعه از غرب خواست به مسکو هشدار دهند که این سد عظیم تحت کنترل روسیه در دنیپرو را منفجر نکند. روسیه کی‌یف را متهم کرده که به سد موشک شلیک می‌کند و برنامه دارد که آن را تخریب کند، چیزی که مقامات اوکراینی آن را نشانه‌ای از احتمال تخریب سد توسط روسیه و مقصر معرفی کردن کی‌یف می دانند. هیچ یک از طرفین مدرکی برای اثبات ادعاهای خود ارائه نکرده اند. این سد متعلّق به دوران شوروی، 18 کیلومتر مکعب آب را در خود نگه می دارد. تخریب آن می‌تواند بخش زیادی از منطقه خرسون را ویران کند. این سد آب کریمه و نیروگاه اتمی زاپوریژیا را که در کنترل روسیه است تامین می‌کند. در این شرایط نیروگاه زاپوریژیا نقطه بالقوه ای برای وقوع فاجعه محسوب می شود. گروه هفت قدرت صنعتی روز شنبه اشغال این نیروگاه توسط روسیه را محکوم کرد و خواستار بازگرداندن فوری کنترل کامل نیروگاه به اوکراین شد.