شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازار سرمایه#کارشناس ارشد

نقش پیشکسوتان در راهبری بازار سرمایه

نقش پیشکسوتان در راهبری بازار سرمایه

فردای اقتصاد: بازار سرمایه در یکی از رکودی‌ترین شرایط خود قرار دارد. در ادوار قبلی پیشکسوتان بازار  تلاش‌های متعددی را جهت حمایت هر چند کلامی از بازار انجام می‌دادند اما به نظر می‌رسد آنها هم این روزها عقب نشسته‌اند. سوال اینجاست که آیا بازار سرمایه انتظار حمایت از این جانب را داشته باشند یا خیر؟ در برنامه شمارش معکوس یکشنبه همراه با عظیم ثابت، کارشناس ارشد بازار سرمایه به بررسی چالش‌هایی که بازار سرمایه این روزها با آنها درگیر است پرداخته شد. وی در این گفتگو به نقش پیشکسوتان در بازار اشاره کرده و تشریح کرد که این افراد چه کمکی را می‌توانند به بازار کنند. به عقیده وی مادامی که رویه سیاست‌گذاری به شکل فعلی باشد، نمی‌توان انتظار بهبود شرایط بازار را داشت و عموما عوامل داخلی بر شرایط فعلی بازار موثر است.

ریشه مشکلات بازار سرمایه در بیرون این بازار است؟

این روزها جلسات متعددی میان سازمان بورس با هلدینگ‌های بزرگ و سیاستگذاران اقتصادی جهت حمایت از بورس تهران و بهبود روند آن در حال برگزاری است. عظیم ثابت، کارشناس ارشد بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا باید ریشه تمام مشکلات بازار سرمایه را در خارج از این بازار جست‌وجو کرد، اعتقاد داشت؟ مشکلات زیادی در ساختار و ریزساختارهای بازار سهام وجود دارد و باید سازمان بورس به عنوان ابتدایی‌ترین راهکار جهت بهبود شرایط این روزهای بازار سرمایه در جهت تغییر روندهای فعلی حرکت کند؛ از جمله مواردی که از اهمیت ویژه ای برخوردار است مباحث مربوط به گزارش دهی شرکت ها و فناوری‌های روز در بورس تهران است. البته لازم به ذکر است که در ماه‌های اخیر اقدامات موثری در این زمینه انجام شده که باید ادامه‌دار باشد.

او افزود: بخش زیادی از مشکلات بازار سرمایه ایران مربوط به سطح کلان اقتصاد است؛ مواردی چون قیمت گذاری دستوری، عدم پیش‌بینی پذیری اقتصاد،‌ سیاست‌های بانک مرکزی در قبال نرخ بهره بدون ریسک و قطعی گاز و برق که فشارهای زیادی را به شرکت‌های بورسی وارد کرده و اثرات آن را در صورت‌های مالی صنایع و روند نزولی فعلی بورس می‌توان مشاهده کرد. بنابراین این ضرورت وجود دارد که سازمان راهکارهایی برای پیش بردن موازی حل مشکلات داخل و خارج از بازار سرمایه به کار گیرد.

عظیم ثابت در رابطه با نقش پیشکسوتان در راهبری بازار سرمایه نیز خاطرنشان کرد: با توجه به وفاداری و حضور بلندمدت پیشکسوتان در بورس، این اشخاص نقش و وظیفه مهمی در این بازار برعهده دارند. این روزها جلسات متعددی تحت عنوان صبحانه کاری میان قدیمی‌ترهای بازار و نهادهای زیر مجموعه سازمان در حال برگزاری است و امید داریم که این دست تبادل اطلاعات و جلسات بتواند به کارایی بازار سهام کمک کند.

او تاکید کرد: به نظر می‌رسد نقش بازار سرمایه با وجود نقش مهمی که این بازار در راهبری اقتصادی و کمک به توسعه اقتصادی دارد از دید مسئولان مغفول مانده است و تا زمانی که این بازار کم‌رمق و ضعیف دنبال شود نمی‌توان انتظار رشد اقتصادی در کشور داشت.

تاثیر رویداد کیش اینوکس بر روند بورس

در تجربه‌های قبلی برگزاری نمایشگاه‌ها شاهد تاثیر مثبت این دست رویداد در روند کلی بازار سرمایه بودیم. این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با نقش نمایشگاه‌های این چنینی در کمک به بهبود شرایط بازار سهام عنوان کرد: این رویدادها ارتباط موثر میان مخاطب و نهادهای فعال بازار را افزایش داده و آخرین دستاوردها را در معرض نمایش خواهد گذاشت و فرصت مناسبی برای دیدار و تبادل نظرات با مدیران شرکت ها فراهم خواهد شد.

عظیم ثابت گفت: روند فرسایشی بورس در دو سال گذشته تاثیرگذاری این دست رویدادها را کاهش داده و رونق را از آن برده است. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران رمقی برای حضور پرانگیزه در نمایشگاه‌های مربوطه ندارند و زمانی اثرگذاری آنها افزایش خواهد یافت که اعتماد به بازار بازگشته و چشم‌انداز مناسبی پیش روی سهامداران قرار گیرد.

رکود بورس تا کجا ادامه دارد؟

ارزش معاملات خرد در بورس تهران همچنان پایین و خروج پول اشخاص حقیقی از بازار ادامه دارد. به نظر می‌رسد این روزها بازار سرمایه همچنان کم‌رمق دنبال شده و سرمایه‌گذاران اقبال چندانی به این بازار نشان نمی‌دهند و شاهد سایه افکندن رکود در این بازار هستیم. عظیم ثابت کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد: برای بازگشت تعادل به بورس ایران باید اقتصاد و بازار تا حد زیادی پیش‌بینی پذیر باشند به گونه‌ای که اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کند. با توجه به نزدیک شدن به فصل بودجه‌ریزی و ریسک‌های سیستماتیکی که هر ساله از این سمت بر بازار سرمایه تحمیل می‌شود؛ به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران چشم‌انداز روشنی را برای آینده بازار سهام متصور نیستند و با دید بلندمدت به آن وارد نمی‌شوند.

او تاکید کرد: خروج رکود از بورس علاوه بر اقدامات سازمان بورس نیاز به حمایت دولت و مجلس نیز دارد که اعتمادهای از دست رفته به این بازار برگردد. در مجموع به یک هماهنگی کامل میان مجلس، دولت و سازمان بورس برای بازشکت رونق به بازار نیاز است و با توجه به ارزندگی بسیاری از نمادهای بورسی و گزارش های ۶ ماهه انگیزه کافی برای شروع روند صعودی بورس وجود دارد.