شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کشورهای جهان#چین#چرا#باید#ذخایر#ارزی#خود#متنوع#کنند؟

فارین افرز:

چرا کشورهای جهان باید ذخایر ارزی خود را متنوع کنند؟

چرا کشورهای جهان باید ذخایر ارزی خود را متنوع کنند؟

بری آیچنگرین تحلیلگر اقتصادی نوشت که کشورهای مختلف جهان باید ذخایر خود را با ارزهای منطقه یورو، چین و سایر اقتصادهای دیگر متنوع سازند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، مجله آمریکایی «فارین افرز»( Foreign Affairs) مقاله‌ای به قلم «بری آیچنگرین» منتشر کرد که در آن از بانک‌های مرکزی کشورهای دنیا خواسته شده که فقط به دلار بسنده نکنند و ذخایر خود را با ارزهای منطقه یورو، چین و سایر اقتصادهای دیگر متنوع کنند.

آیچنگرین با بیان اینکه متنوع سازی ارزها، آسیب پذیری کشورها را کمتر می‌کند، نوشت که افزایش قیمت دلار مشکلات زیادی را برای ده‌ها کشور با درآمد پایین و متوسط ایجاد می‌کند.

دور باطل

این نویسنده با تشریح اینکه پرداخت بدهی خارجی کشورها زمانی که قیمت دلار افزایش یابد، سخت می‌شود، خاطرنشان کرد: حتی زمانی که بدهی به ارز داخلی باشد، کاهش نرخ ارز داخلی در برابر دلار نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

نویسنده در ادامه افزود: قیمت جهانی کالاها به دلار است، بنابراین هزینه واردات زمانی افزایش می‌یابد که ارزش ارزهای داخلی در برابر پول آمریکایی کاهش یابد و لذا برای جلوگیری از تورم، بانک‌های مرکزی با استفاده از ذخایر دلاری خود در بازار ارز مداخله می‌کنند و ارز داخلی را خریداری می‌کنند و در نتیجه از آن حمایت می‌کنند و در واقع دوباره دلار را تقویت کرده اند.

آیچنگرین افزود که اکثر اوراق خزانه داری ایالات متحده که توسط بانک‌های مرکزی فروخته می‌شود، در نهایت به بازارهای مالی خود ایالات متحده می‌ریزد، امری که عرضه این اوراق را افزایش داده و دلار را به سمت تقویت معکوس سوق می‌دهد.

لزوم عدم مداخله در بازار ارز

این نویسنده نوشت که مداخلات بانک‌های مرکزی در بازار ارز اغلب به عنوان نشانه‌ای از ضعف تلقی می‌شود و آشفتگی اقتصادی و مالی این کشورها را بیشتر می‌کند.

وی تاکید کرد که بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا از افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم چشم پوشی نخواهد کرد.

تلاش‌های هماهنگ

نویسنده هشدار می‌دهد که تحقق مداخله هماهنگ - مانند توافق پلازا ۱۹۸۵ که کشورها موافقت کردند سیاست اقتصادی خود را در راستای بهبود بازار ارز تغییر دهند و در بازار تا جایی که لازم است برای کاهش ارزش دلار مداخله کنند، در حال حاضر قابل انتظار نیست.

وی در ادامه افزود که توافق پلازا محصول سال‌ها تلاش دیپلماسی بین کشورهای آلمان، ژاپن، فرانسه، انگلستان و آمریکا بود، و امروز به دلیل افزایش تعداد کشورهای مرتبط نسبت به دهه ۹۰ میلادی، هماهنگی سخت شده است.

آیچنگرین بر این باور است که تنها راه قابل اعتماد کشورها برای حمایت از ارزهای خود در برابر دلار، افزایش نرخ بهره است با این وجود که در شرایط فعلی، با افزایش نرخ بهره، وضعیت همچنان ناخوشایند می‌ماند و رشد اقتصادی ضعیف می‌شود.