شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#نتایج

خطر مرگ فرزندان در این مادران باردار بیشتر است

خطر مرگ فرزندان در این مادران باردار بیشتر است

نتایج مطالعات اخیر نشان می ‌دهد اختلالی که می‌ تواند باعث افزایش غیرعادی فشار خون در بارداری شود، با افزایش خطر مرگ در فرزندان از تولد تا بزرگسالی مرتبط است.

به گزارش بهداشت نیوز، این یافته ها بر اساس داده های بیش از دو میلیون نفر در دانمارک، افزایش خطر مرگ در فرزندان متولد شده از مادران مبتلا به اختلال فشار خون بارداری (HDP) را نشان می دهد.

اختلال فشار خون بارداری تا ۱۰ درصد از بارداری ها را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از علل اصلی بیماری و مرگ در میان مادران و نوزادان آنها است. اختلال فشار خون بارداری همچنین با چندین بیماری در فرزندان در مراحل بعدی زندگی مانند سندرم متابولیک که ترکیبی از دیابت، فشار خون بالا و چاقی است، بیماری های ایمنی، اختلالات عصبی و رشدی و روانی مرتبط است. اما شواهدی از اختلال فشار خون بارداری در مورد مرگ و میر طولانی مدت در فرزندان از تولد تا نوجوانی و پس از آن وجود ندارد. برای پرداختن به این شکاف دانش، محققان تصمیم گرفتند تا ارتباط اختلال فشار خون بارداری را در بین مادران با مرگ و میر کلی و علت خاص در فرزندان از تولد تا بزرگسالی بررسی کنند.

محققان با استفاده از داده های ثبت ملی سلامت دانمارک، ۲.۴ میلیون فرد متولد شده در دانمارک را بین سال های ۱۹۷۸ تا ۲۰۱۸ از تاریخ تولد تا تاریخ مرگ، ردیابی کردند.

این موارد شامل مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی، سرطان، اختلالات روانی و رفتاری، بیماری های سیستم عصبی و اسکلتی عضلانی و نقایص مادرزادی بود. عوامل بالقوه تأثیرگذار از جمله جنسیت فرزندان و سن مادر در هنگام زایمان، همچنین سطح تحصیلات مادر، درآمد، ترتیبات زندگی، سیگار کشیدن در دوران بارداری و سابقه پزشکی در نظر گرفته شد.

 از ۲.۴ فرزندی که در تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، ۴.۲ درصد قبل از تولد در معرض اختلال فشار خون بارداری قرار گرفتند، از جمله ۲.۸ درصد در معرض پره اکلامپسی یا اکلامپسی و ۱.۴ درصد در معرض فشار خون بالا قرار داشتند.به گفته محققان، پس از یک دوره پیگیری متوسط ۱۹ساله، نتایج نشان می ‌دهد که مرگ و میر ناشی از تمام علل در فرزندانی که در معرض اختلال فشار خون بارداری از مادرانشان قرار گرفته ‌اند در مقایسه با گروهی که قرار نگرفته‌ اند، بیشتر است. 

فرزندانی که در معرض اختلال فشار خون بارداری قرار گرفتند، ۲۶ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از همه علل نسبت به فرزندان عادی بودند. افزایش خطر مرتبط با پره اکلامپسی، اکلامپسی و فشار خون بالا به ترتیب ۲۹ درصد، ۱۸۸ درصد و ۱۲ درصد بود.

فرزندانی که مادرانشان پره اکلامپسی شدید و زودرس داشتند، بیش از شش برابر بیشتر از فرزندانی که مادرانشان فاقد اختلال فشار خون بارداری بودند، خطر مرگ و میر داشتند. همچنین ارتباط قوی در میان فرزندان مادران مبتلا به اختلال فشار خون بارداری و سابقه دیابت یا سطح تحصیلات پایین مشاهده شد.

خطرات افزایش یافته برای چندین مورد مرگ و میر با علت خاص نیز مشاهده شد. به عنوان مثال، مرگ و میر ناشی از بیماری های گوارشی و بیماری های ناشی از دوران بارداری یا در سال اول پس از تولد، در میان فرزندانی که در معرض اختلال فشار خون بارداری مادر قرار داشتند بیش از دو برابر شد، در حالی که مرگ و میر ناشی از بیماری های غدد درون ریز، تغذیه، متابولیک و قلبی عروقی نیز ۵۰ درصد افزایش بیشتری یافت. 

به این ترتیب، محققان می گویند این مطالعه شواهد قوی ارائه می دهد که اختلال فشار خون بارداری مادر، به ویژه اکلامپسی و پره اکلامپسی شدید، با افزایش خطرات مرگ و میر کلی و مرگ و میر ناشی از علل مختلف در فرزندان از تولد تا بزرگسالی مرتبط است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی BMJ منتشر شده است.