شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ریزش مو

کلید درمان کامل طاسی و ریزش مو کشف شد

 کلید درمان کامل طاسی و ریزش مو کشف شد

تیمی از پژوهشگران دانشگاه ملی یوکوهاما در ژاپن موفق شدند؛ فولیکول های کاملا بالغ را در آزمایشگاه رشد دهند. این دستاورد جدید می تواند کلید درمان کامل طاسی و ریزش مو باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، دانشمندان ژاپنی موفق شدند در آزمایشگاه موهای واقعی را رشد داده و درمانی بالقوه برای رفع طاسی ایجاد کنند. آنها همچنین پس از افزودن دارویی که ملانین، یک رنگدانه طبیعی را تقویت می کند، رنگ فولیکول مو را نیز بهبود بخشیدندکه می تواند روند سفید شدن موها را معکوس کند. این تکنیک شامل ایجاد ارگانوئیدهای پوستی است که به کمک آن نسخه های کوچک و ساده یک اندام در ظروف آزمایشگاهی تولید می شود .

تاتسوتو کاگیاما (Tatsuto Kageyama)، استادیار دانشکده مهندسی در دانشگاه ملی یوکوهاما و از پژوهشگران ارشد این تیم مطالعاتی در رابطه با دستاورد فوق گفت: ارگانوئیدها ابزار امیدوار کننده‌ ای برای روشن کردن مکانیسم‌ های مورفوژنز فولیکول‌های مو در شرایط آزمایشگاهی بودند.

ریزش مو از هر پنج مرد دو نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. طاس شدن می تواند هم به سلامت روان مردان و هم زنان آسیب برساند. دانشمندان مدت‌ هاست که به دنبال درمانی برای طاسی بوده‌ اند و بسیاری از مردم برای رهایی از این عارضه، به درمان‌ های مختلف ریزش مو و استفاده از مکمل ‌ها و حتی جراحی کاشت مو روی آورده‌ اند.

خبر خوب این که تیم ژاپنی با استفاده از دو نوع سلول جنینی، ساقه های مو را با بازدهی تقریبا ۱۰۰ درصدی ساختند. طی این آزمایش، ارگانوئیدها پس از ۲۳ روز کشت، فولیکول های کاملاً بالغ را به طول حدود سه میلی متر تولید کردند. در حین رشد این موها محققان روند تشکیل رنگدانه های مو را نیز زیر نظر گرفته و بینش جدیدی در مورد مواد شیمیایی درگیر در این فرآیند ارائه کردند. 

محققان می گویند: این مدل می تواند در درک القای فولیکول مو، برای ارزیابی رنگدانه و داروهای رشد مو و همچنین بازسازی فولیکول های مو ارزشمند باشد. این تیم مطالعاتی در نظر دارد طی گام بعدی خود، این درمان بالقوه طاسی را  با سلول های انسانی بهینه کند.

جونجی فوکودا، استاد دانشکده مهندسی دانشگاه ملی یوکوهاما، و از اعضای این تیم مطالعاتی می ‌گوید: گام بعدی ما استفاده از سلول ‌های منشأ انسانی و درخواست برای توسعه دارو و پزشکی احیا کننده است.

 تحقیقات آینده می تواند راه را برای توسعه درمان های جدید اختلالات ریزش مو و طاسی با الگوی مردانه باز کند. ما پیش بینی می کنیم روزی با بهره گیری از همین روش بتوان برای رشد دندان ‌های جایگزین یا سایر اندام ‌ها اقدام کرد، زیرا هر مو یک عضو کوچک بدن محسوب می شود.

شرح کامل این  یافته ها در آخرین شماره مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.

منبع: سیناپرس