شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#روسیه

هشدار زلنسکی درباره خراب شدن سد خرسون

هشدار زلنسکی درباره خراب شدن سد خرسون

ایسنا نوشت: زلنسکی، ارتش روسیه را به مین‌گذاری برای غیرقابل استفاده کردن سدها و نیروگاه‌ها متهم کرد و درباره یک "فاجعه بزرگ" در صورت خراب شدن سد منطقه خرسون هشدار داد.

به گزارش دویچه‌وله، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در پیام خود در این باره گفت: «بر اساس اطلاعات ما سد نیروگاه برق آبی کاخوفکا توسط "تروریست‌های روسی" مین گذاری شده است. در صورت شکستن سد ۸۰ شهرک و شهر خرسون زیر آب می‌رود.»

زلنسکی هشدار داد که این "یک فاجعه در مقیاسی عظیم" خواهد بود.

سد نیروگاه برق آبی کاخوفکا بر روی رودخانه دنیپرو در منطقه خرسون واقع شده است که در حال حاضر تحت تصرف نیروهای روسی است.

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی خود در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل، روسیه را متهم کرد که زیرساخت‌های انرژی کشورش را به "میدان جنگ" تبدیل کرده است. رئیس جمهور اوکراین گفت که هدف مسکو این است که در پاییز و زمستان اوکراین با مشکلات جدی برق و گرمایش روبرو کند و تا حد امکان "اوکراینی‌ها را به مهاجرت به کشورهای شما وادار نماید".

زلنسکی افزود: حملات هوایی روسیه به زیرساخت‌های اوکراین ادامه دارد و ارتش روسیه همچنان به نیروگاه‌های این کشور با موشک و هواپیماهای بدون سرنشین حمله می‌کنند.

با این حال او تاکید کرد که روسیه در این مسیر نیز "شکست خواهد خورد". به گفته زلنسکی این اقدامات روسیه "تنها جامعه بین‌المللی را بسیج می‌کند تا فشار بیشتری بر دولت ترور وارد کند".

زلنسکی همچنین روسیه را به تاخیر عمدی در عبور کشتی‌های حامل غلات اوکراینی بر اساس توافقی با میانجی‌گری سازمان ملل متهم کرد و گفت ۱۵۰ کشتی در انتظار بارگیری هستند.

او در سخنرانی ویدئویی خود در روز جمعه گفت: "این یک صف مصنوعی است. فقط به این دلیل به وجود آمده که روسیه عمداً عبور کشتی‌ها را به تاخیر می‌اندازد." زلنسکی گفت که این تاخیر به این معنی است که ۳ میلیون تن غلات همچنان مسدود است و خاطرنشان کرد که این مقدار برای تغذیه ۱۰ میلیون نفر کافی است.

کی‌یف از ماه ژوئیه، زمانی که سازمان ملل متحد با روسیه، اوکراین و ترکیه توافق نامه امضا کرد، تقریبا ۱۱ میلیون تن غلات و سایر مواد غذایی صادر کرده است. قرارداد در نوامبر به پایان می‌رسد. سفیر روسیه در سازمان ملل در ژنو گفته است که مذاکرات در مورد تمدید توافق به خوبی پیش نمی‌رود زیرا نگرانی‌های مسکو به درستی در نظر گرفته نشده است. روسیه قبلاً از این قرارداد انتقاد کرده بود و شکایت داشت که صادرات خودش آسیب دیده و بیشتر غلات به اروپا تحویل داده شده است نه به کشورهای فقیری که در آنجا بیشتر مورد نیاز بوده است.

شرکت ملی انرژی اوکراین اعلام کرده است که محدودیت‌هایی در مصرف انرژی برقرار می‌شود. این محدویت‌ها به خاطر آسیب‌دیدگی تاسیسات زیرساختی در سراسر کشور اعمال می‌شود. این شرکت قبلا مجبور به قطع برق در روز پنجشنبه گذشته شده بود.

اولکسی آرستویچ، مشاور دفتر رئیس جمهور در کی‌یف نیز این را رد نکرد که معضل تامین انرژی ممکن است طولانی مدت باشد. او گفت: «ما ممکن است با موقعیتی مواجه شویم که در آن هفته‌ها یا حتی ماه‌ها بدون آب، بدون روشنایی و گرما و با محدودیت‌های عمده بنشینیم.» اما او اطمینان داد که "اوکراینی‌ها بر مشکلات غلبه خواهند کرد".

از سوی دیگر اوکراین روز جمعه اعلام کرد که ارتش تاکنون کنترل ۸۸ شهرک را در منطقه خرسون در جنوب این کشور بازپس گرفته است. کریلو تیموشنکو، معاون دفتر رئیس جمهور اوکراین درباره عملیات ارتش اوکراین برای بازپس گیری شهرک‌های تحت کنترل نیروهای روسیه در مناطق خارکیف و خرسون این کشور بیانیه‌ای ارائه کرد.

وی گفت که آنها کنترل ۸۸ شهرک در خرسون و ۵۵۱ شهرک در منطقه خارکیف را پس گرفته‌اند و افزود که ۱۱۸۲۷ غیرنظامی در این مناطق ساکن هستند.

همچنین یک فرماندار محلی روز جمعه اعلام کرد که اوکراین دوباره منطقه بلگورود روسیه را گلوله باران کرده است. این مقام افزود که هدف این حمله عمدا زیرساخت‌های غیرنظامی بوده است.

ویاچسلاو گلادکوف در کانال تلگرامی خود نوشت: «خدا را شکر، قربانی یا زخمی نداریم» و توضیح داد که ساکنان منطقه مورد نظر روز قبل تخلیه شده بودند. گلادکوف گفت که مقامات محلی همچنان خانه به خانه در روستا می‌روند و سعی می‌کنند مردم را متقاعد کنند که برای امنیت خودشان آنجا را ترک کنند.

311311