شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپایی#کشورهای اروپایی

سخنگوی کرملین:

معرفی عوامل تخریب نورد استریم، اروپایی‌ها را انگشت به‌دهان می‌کند

معرفی عوامل تخریب نورد استریم، اروپایی‌ها را انگشت به‌دهان می‌کند

سخنگوی کاخ کرملین می‌گوید که اگر عوامل تخریب خطوط لوله نورد استریم به طور علنی معرفی شوند، کشورهای اروپایی انگشت به دهان خواهند ماند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العربیه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با اشاره به حادثه انفجار در خطوط لوله نورد استریم یک و ۲، گفت که اعلام عناصر دخیل در این حادثه، اروپایی‌ها را غافلگیر خواهد کرد.

پسکوف درباره این موضوع گفت: ما از طریق مجاری دیپلماتیک در حال پیگیری هستیم. تحقیقات دراین‌باره به دقت با کشورهای اروپایی در حال انجام است اما تا اینجای کار، به سدی به نام عدم تمایل به تعامل و عدم تمایل برای دستیابی به حقیقت، برخورد کرده‌ایم.

خط لوله نورد استریم که مسیر اصلی انتقال گاز روسیه به اروپا و آلمان از زیر دریای بالتیک محسوب می‌شود، ۲۶ سپتامبر (۴ مهر) به‌دنبال وقوع چندین انفجار در مجاورت جزیره بورنهولم دانمارک، دچار نشتی شد و پمپاژ «محدود» گاز مسکو به اروپا را متوقف کرد.

پس از وقوع انفجار در خطوط لوله نورد استریم، سرگئی ناریشکین، رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه گفت که روسیه همین حالا هم شواهدی دارد که نشان می‌دهد غرب مسئول انفجارها است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز دراین‌باره گفته بود که به‌رغم رد درخواست مشارکت روسیه در تحقیقات، «همه ما به خوبی می‌دانیم که چه کسی در نهایت از این جنایت سود می‌برد.»

پوتین پیش‌تر، «آنگلوساکسون‌ها» را به دست داشتن در آنچه مسکو «تروریسم بین‌المللی» نامیده، متهم کرده بود؛ آنگلوساکسون اصطلاحی است که روسیه برای اشاره به ائتلاف آمریکا-انگلیس استفاده می‌کند.

پسکوف همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود بدون اشاره به جزئیات گفت که مرکز بین‌المللی عرضه گاز روسیه که از طریق ترکیه فعالیت خواهد کرد، هم به نفع آنکارا و هم به سود مسکو است.

وی افزود: رؤسای جمهور دو کشور دستورات مقتضی برای آغاز بی‌درنگ مذاکرات و مشاوره‌ها با نهادهای مربوطه هر دو کشور را صادر کرده‌اند. این طرح، در حقیقت، به نفع ترکیه و روسیه بوده و در حال حاضر، تمام ریزه‌کاری‌ها در حال رسیدگی است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که بر سر احداث مرکز بین‌المللی عرضه گاز روسیه به اروپا از طریق آنکارا، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به توافق رسیده است.

به گفته پسکوف، هنوز درباره چگونگی عرضه گاز و اینکه برای کدامیک از مشتریان گاز عرضه شود، تفاهم کامل حاصل نشده است.