شهرخبر

انتقاد خاندوزی از عملکرد برخی بانک‌های خصوصی

کدخبر: ۵۲۹۰۵۹
اقتصادنیوز: سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: برخی بی‌انضباطی‌ها را در بانک‌های خصوصی رسماً در سامانه کدال مشاهده می‌کنیم که نرخ‌های مصوب را صراحتاً پشت سر می‌گذارند.
انتقاد خاندوزی از عملکرد برخی بانک‌های خصوصی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، سید احسان خاندوزی در گردهمایی مدیران کل استانی این وزارتخانه خطاب به مدیران حاضر اظهار کرد: غیر از موضوع وصول درآمدهای مالیاتی که شرایط خاص خود را دارد باید تا پایان بهمن امسال برنامه عملیاتی خود را در استان محقق کنید و چیزی برای اسفندماه باقی نماند.

وی افزود: گزارش عملکرد کل سال و مواردی نظیر سرمایه‌گذاری، مولدسازی بخشی از ظرفیت تبصره ۱۸ بودجه که در ۱۴۰۱ و تا آن زمان به شما تعلق می‌گیرد تا اسفند باید ارائه شود و این موضوع مستلزم آن است که تا ۱۲۰ روزی که فرصت دارید همکاران را با سرعت بیشتر برای تعیین تکلیف مواردی که تاکنون باقی مانده است به همکاری دعوت کنید.

وزیر اقتصاد گفت: نقش محوری که همواره انتظار داشتم شما در مجموعه اقتصادی استان داشته باشید این است که به آن مواردی که برخورد می‌کنید و این قابلیت را دارد که وزارتخانه به شما کمک کند را منتقل کنید.

خاندوزی ادامه داد: خوشحالم که این موضوع جا افتاده که در برخی استان‌ها مدیر کل امور اقتصادی و دارایی را به عنوان مشاور همیشگی استاندار به رسمیت می‌شناسند و در طرح‌های مهم بدون اخذ نظر شما تصمیم‌گیری نمی‌کنند اما همان مواردی که باقی مانده و نیازمند است که وزارت خانه کمک کند را در شورای استانی مطرح کنید و با دستگاه‌های تابعه نیز هم‌افزایی صورت بگیرد تا از ظرفیت دستگاه‌ها استفاده کنید.

 

تأکید بر شایسته سالاری

وی با تأکید بر موضوع شایسته سالاری بیان کرد: بر موضوع شایسته سالاری در سازمان‌های تابع تأکید کنید، در حال حاضر می‌توانیم با فراغ خاطر بهتری روی عنصر شایسته گزینی فارغ از فشارهایی که ممکن است وجود داشته باشد تمرکز کنیم.

وزیر اقتصاد خطاب به مدیران استانی تاکید کرد: اگر در سازمان‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد در استان‌ها مدیر ضعیفی وجود دارد، شما را مسئول می‌دانم و باید این موضوع را منتقل کنید تا یک بدنه یکپارچه قوی در مدیریت استان‌ها داشته باشیم.

خاندوزی تصریح کرد: به دستگاه‌های تابع این پیام را برسانید تا حد ممکن باید به سمتی برویم که گزینه‌های بهینه را از داخل مجموعه‌ها شناسایی کنیم و آنها را ارتقا دهیم.

وی گفت: اینکه برای افرادی توصیه و سفارش از بیرون برسد یک امتیاز منفی برای افرادی که سفارش می‌شوند، است و هیچ بنایی مبنی بر اینکه فرد ذی‌صلاح را غیر از افراد وزارتخانه تقویت کنیم، نداریم.

وزیر اقتصاد خواستار فعال‌تر شدن مدیران استانی در استان‌ها شد و اظهار داشت: هر قدر در نقش مدعی العموم فعال‌تر باشید تا فعالان اقتصادی شما را به عنوان پناه خود در نظر بگیرند و هر آن چیزی که در این زمینه موفقیت کسب می‌کنید را از این پس به عنوان گزارش‌های موردی منتقل کنید.

خاندوزی با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های بیرون وزارتخانه استفاده شود، افزود: غیر از اتاق‌های بازرگانی و فعالان کسب و کار سایر فعالان استانی هم باید در اداره اقتصاد و دارایی را به روی خود باز ببینند؛ به بهانه‌های مختلف از آنها جلب نظر کنید و کمک بخواهید، چه اساتید دانشگاه و چه فعالان جهادی و حوزه اجتماعی و تشکل‌هایی که می‌توانند در حوزه نظارتی به عنوان همکار بازرس افتخاری و ناظر از طرف شما تخلفات که در حوزه مختلف وجود دارد را بررسی کنند.

وی گفت: این‌ها مواردی است که می‌تواند ضریب نفوذ اداره کل امور اقتصادی ‌و دارایی استان را در بین گروه‌ها و تشکل‌هایی که تا امروز خود را غریبه احساس می‌کردند و فکر نمی‌کردند مجموعه اقتصاد و دارایی از ظرفیت آنها استفاده و کمک بگیرد را افزایش دهد، مزیت ما این است که بتوانیم با چند برابر نیروی همکار، پوشش حداکثری بدهیم، به‌اندازه‌ای مسئولیت زمین مانده وجود دارد که بتوان از این ظرفیت تشکل‌ها استفاده کرد.

 

سران سه قوه برای مولدسازی دارایی‌ها به دفتر مقام معظم رهبری نامه نوشتند

وزیر اقتصاد با اشاره به موضوع مولدسازی دارایی‌ها بیان کرد: در حال پیگیری برای دریافت مجوز ویژه برای دستگاه‌هایی هستیم که برای واگذاری اموال مازاد خود همکاری نمی‌کنند، در این رابطه نامه‌ای از سوی سران سه قوه به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تایید، اختیارات ویژه‌ای پیدا خواهیم کرد تا اگر دستگاه‌ها همکاری نکنند بتوانیم در مدت یک ماه در هیئتی به دبیری وزارت اقتصاد برای تغییر کاربری، تغییر قیمت، فروش و این موارد تصمیم‌گیری کنیم.

خاندوزی با تشکر از عملکرد مدیران استانی درباره تبصره ۱۸ افزود: با توجه به اینکه امسال سازمان برنامه و بودجه در مورد تخصیص تبصره ۱۸ اقدام ویژه‌ای انجام نداده است، همین جایگاهی که شما دارید و دستگاه‌ها می‌دانند محوریت با وزارت اقتصاد است با پیگیری و کیفیت کاری که دارید بتوانیم همین جایگاه را حفظ کنیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به موضوع دسترسی به داده‌های وزارتخانه گفت: از مدیران وزارتخانه می‌خواهم که با مرکز اقتصاد هوشمند وزارتخانه تعامل کنند که بتوانیم برای همه مدیران کل وزارتخانه یک رمز عبور ویژه داشته باشیم که دسترسی به سامانه مالیات و گمرک برای آنها فراهم شود.

 

از ظرفیت‌های جدید استفاده کنید

وی درباره تأمین مالی پروژه‌ها نیز بیان کرد: یکی از تقاضاهای بنده از همکاران این است که واقعاً از ظرفیت‌های جدید استفاده کنند؛ از صندوق پروژه‌ها برای تامین مالی در استان‌ها برای پروژه‌هایی که اقتصادی است و به‌اندازه‌ای جذابیت دارد که از شیوه‌های دیگر آن را تامین مالی کنیم، با مجوز از حوزه بانکی و هم بورس بتوانیم کار را انجام دهیم تا برخی از پروژه‌ها معطل تخصیص جدید نباشد این موضوعی است که عملکرد شما را از پیشینیان متمایز می‌کند.

خاندوزی در ادامه با اشاره به عملکرد بانک‌های خصوصی اظهار کرد: به جز دو تا سه استان از 31 استان کشور در سایر استان‌ها با چالش مواجه هستیم ما این موضوع را به بانک مرکزی منعکس کردیم.

 

برخی بی‌انضباطی‌ها در بانک‌های خصوصی رسماً در سامانه کدال مشاهده می‌شود

وزیر اقتصاد خطاب به مدیران استانی گفت: به نظر من موضع وزارت اقتصاد باید در کنار استاندار موضع مطالبه کننده باشد، بدانید فعالان اقتصادی، تجار، تولیدکنندگان و عامه مردم با شما همکاری خواهند کرد و این نارضایتی را از عملکرد بانک‌های خصوصی در اکثر استان‌ها دارند.

وی ادامه داد: عملکرد بانک‌های استان از لحاظ رعایت تکالیف را ماهانه و به صورت متناوب اعلام کنید، اسامی بانک‌های با عملکرد ضعیف و خوب را اعلام کنید، زمانی که ماهانه و به صورت متناوب این کار صورت گیرد آرام آرام جامعه حساس می‌شود و می‌توانیم این مطالبه را از بانک‌های خصوصی داشته باشیم.

خاندوزی تاکید کرد: برخی بی‌انضباطی‌ها را در بانک‌های خصوصی رسماً در سامانه کدال مشاهده می‌کنیم که نرخ‌های مصوب را صراحتاً پشت سر می‌گذارند، این جزو کار ویژه‌های جدی و جدیدی است که خوب است در استان‌ها بخش نظارت بر بیمه و بانک‌ها را تقویت کنیم.