شهرخبر

امیرعبداللهیان:

امنیت ارمنستان را امنیت منطقه می‌دانیم/ آمادگی‌ ایران برای بازگشایی کنسولگری ارمنستان در تبریز

سیاست ایران احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان است

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران امنیت ارمنستان را امنیت منطقه می‌داند و سیاست ما احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ارمنستان است.

به گزارش مشرق، آرارات میرزویان وزیر خارجه ارمنستان امروز (جمعه) در مراسم افتتاح سرکنسولگری ایران در قاپان گفت: امروز روز مهمی در تاریخ روابط دیرینه و حسن همجواری دو کشور است. با اطمینان می‌توانم بگویم گشایش و فعالیت موثر سرکنسولگری ایران در قاپان کیفیت جدیدی‌ به روابط دو کشور خواهد بخشید و باعث ارتقای همکاری‌های دوجانبه خواهد شد و به توسعه روابط دو کشور کمک خواهد کرد.

وزیر خارجه ارمنستان اضافه کرد: این رویداد مهم در سی امین سالگرد برقراری روابط دو کشور صورت گرفته است. مسیری که در طول ۳۰ سال گذشته پشت سر گذاشتیم با تمایل خالصانه ما برای توسعه روابط استراتژیک مبتنی بر روحیه برادری و مشارکت نزدیک بوده است.اطمینان دارم از این پس تلاش‌های لازم برای تعمیق و تقویت روابط سودمند به عمل خواهد آمد.
وی افزود: در ارمنستان تصمیم مقامات ایرانی برای گشایش سرکنسولگری در استان سیونیک که ستون فقرات کشورمان محسوب می‌شود عمیقا درک شده و از آن قدردانی می‌شود و مایلم بار دیگر بر تصمیم طرف ارمنستانی برای تاسیس سرکنسولگری در تبریز تاکید کنم.

وزیر خارجه ارمنستان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره شریک مهم ارمنستان بوده و خواهد بود.همکاری ما شامل یک دستورکار سیاسی جامع و ارتباطات قوی در زمینه‌های تجاری، انرژی، حمل و نقل، علمی و آموزشی و گردشگری و فرهنگی است که یقین دارم به لطف فعالیتهای سرکنسولگری ایران بیش از پیش توسعه خواهد یافت. اطمینان دارم سرکنسولگری کمک زیادی به گسترش تماس‌ها بین مردم دو کشور خواهد کرد و به شاهصی برلی روابط گرم دو کشور تبدیل خواهد شد و نقطه عطفی برای تضمین صلح و امنیت در منطقه خواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز طی سخنانی در مراسم افتتاح سرکنسولگری ایران خطاب به همتای ارمنی گفت: اطمینان دارم همکاران من در سرکنسولگری از حمایتهای کامل دولت دوستان ارمنستان برخوردار خواهند بود.

وی افزود: آمادگی دولت ایران برای گشایش سرکنسولگری ارمنستان در تبریز اعلام می‌کنم. تصمیم ایران برای گشایش سرکنسولگری نشانگر عمق روابط مردم دوکشور است.

وزیر خارجه گفت: ایران امنیت ارمنستان را امنیت منطقه می‌داند. سیاست ما احترام به حاکمیت و تمامیت ارشی ارمنستان است. همکاران من تلاش خواهند کرد مسیر تجارت و همکاریهای اقتصادی دو کشور بیش از گذشته افزایش یابد.

امیرعبداللهیان گفت: استان سیونیک یکی از کریدورهای اصلی شمال به جنوب است. ارمنستان را بکی از مسزهای مهم ترانزیت شمال جنوب می‌دانیم و برای تقویت این مسیر ترانزیتی و گسترش آن  خداکثر همکاری را با ارمنستان خواهیم داشت. سلامهای گرم دولت و ملت ایران را خدمت شما اعلام کنم و از حضور شما اهالی قاپان صمیمانه تشکر کنم.