به گزارش اکوایران؛ یکی از نمادهای پر طرفدار در صنعت محصولات غذایی نماد غویتا است. سهام شرکت ویتانا در بورس تهران ارزش بازاری 1.3 هزار میلیارد تومانی دارد و در روز های اخیر مثل سایر نماد های همگروه خود در کف قیمتی قرار دارد. شرکت ویتانا یکی از قدیمی ترین شرکت های صنعت محصولات غذایی به شمار می آید که تولیدات آن همچان پا برجاست و روز به روز افزایش می یابد. همه ما محصول قدیمی این شرکت را با نام بیسکوئیت مادر به یاد داریم که تولیدات آن همچنان ادامه دارد. شرکت ویتانا در سال های اخیر فروش صادراتی خود را به راه انداخته و در بازار های برون مرزی نیز فعالیت می کند.در بحث تولیدات کارخانه های این مجموعه می توان ماشین آلات به روز و پیشرفته به کارگرفته شده در خط تولیدشان را اصلی ترین دلیل بر کیفیت و فروش بالای محصولات ویتانا دانست.

سهام شرکت ویتانا از سال 1372  بورس تهران پذیرش شد و در سال 98 به بازار دوم فرابورس انتقال یافت. در حال حاضر نیز سهام غویتا در بازار اول فرابورس معامله می شود. شرکت ویتانا جزء واحدهای تجاری فرعی شرکت صنایع غذایی شهدین گام است و مالکیت نزدیک به 70 درصد سهام آن متعلق به این شرکت می باشد. محل فعالیت شرکت در تهران ، شهرستان لار از توابع استان فارس و فاز یک کارخانه کاسپین واقع در شهرک صنعتی کاسپین قزوین می باشد و در حال ساخت فاز 2 کارخانه کاسپین در شهرک صنعتی کاسپین می باشد.

رشد فروش 264 درصدی شرکت ویتانا در سال جاری

فروش ماهانه شرکت ویتانا به شدت وابسطه به مقدار فروش این مجموعه است. اکثر محصولات این مجموعه به دلیل تاریخ انقضا و نیاز به فروش سریع برای تازه بودن در ماه تولید به فروش می رسد. نرخ فروش محصولات ویتانا در 18 ماهه اخیر روند صعودی ملایمی را طی کرده است و این روند در نرخ فروش داخلی و صادراتی شرایط مشابهی دارد. با وجود شیب ملایم در نرخ فروش محصولات ویتانا، فروش ماهانه این شرکت با نوسان های شدیدی در ماه های اخیر مواجه بوده است. روند ملایم و صعودی نرخ بیسکوئیت های ویتانا که اصلی ترین محصول این مجموعه به حساب می آیند نشان می دهد که روند فروش ماهانه این شرکت از مقدار فروش در هر ماه خط می گیرد. مقدار فروش نیز می تواند متأثر از دو عامل توان تولید و توان فروش باشد که برای شرکت ویتانا هر دو عامل تأثیر بسزایی دارد.

ویتانا

فروش شرکت ویتانا در سال گذشته به 608 میلیارد تومان رسیده بود و متوسط فروش ماهانه در سال 1400 نزدیک به 51 میلیارد تومان به ازای هر ماه بود. در شش ماهه گذشته از سال جاری شرکت ویتانا 821 میلیارد تومان فروش داشته که 264 درصد بیشتر از 225 میلیارد تومان فروش نیم سال 1400 است. متوسط فروش ماهانه نیز در شش ماه سپری شده از سال جاری با رشد 86 میلیارد تومانی نسبت به متوسط فروش 12 ماه سال گذشته به 137 میلیارد تومان رسیده. در مقایسه ماه به ماه فروش نیز شاهد هستیم که بیشترین میزان فروش و مربوط به فروردین ماه امسال با 166 میلیارد تومان است که رشد بیش از هزار درصد در مقایسه با فروردین 1400 دارد. لازم به ذکر است که سال مالی ویتانا از دی ماه آغاز می شود و فروردین چهارمین ماه سال مالی این شرکت است. با مقایسه رشد فروش ماهانه و نرخ فروش ماهانه به نسبت ماه مشابه در سال قبل مشخص می شود که حدود 30 درصد از افزایش فروش ماهان این مجموعه به دلیل افزایش مقدار فروش ایجاد شده است.ویتانا

ویتانا

رشد 421 درصدی سود خالص در صورت های مالی 9 ماهه

دلیل اصلی بررسی بنیادی شرکت ویتانا، انتشار صورت های مالی 9 ماهه منتهی به 31 شهریور ماه از طرف این مجموعه در روز های اخیر است. صورت های مالی این شرکت باعث شده تا نظر عده ای فعالان بازار سرمایه به صنعت محصولات غذایی جذب شود. درآمد های عملیاتی ویتانا در این 9 ماهه به نسبت مدت مشابه در سال مالی قبل رشد 91 درصدی داشته و به 830 میلیارد تومان رسیده است. بهای تمام شده درآمد های عملیاتی تنها 69 درصد افزایش داشت و باعث شد تا حاشیه سود ناخالص ویتانا در این صورت های مالی افزایش یابد. مدیریت هزینه های عملیاتی و مالی باعث شده تا سود عملیاتی به نسبت سود ناخالص و سود خالص به نسبت سود عملیاتی رشد بیشتری را تجربه کنند. سود ناخالص این 9 ماهه تنها 163 درصد بیشتر از 9 ماهه مشابه در سال مالی قبل بود اما سود خالص 91 میلیارد تومانی ویتانا در این 9 ماهه 421 درصد افزایش را نسبت به 18 میلیارد تومان فروش 9 ماهه سال مالی قبل نشان می دهد. صورت های مالی شرکت های محصولات غذایی در سال جاری به دلیل تورم بالای مواد خوراکی سودآوری خوبی را نشان می دهد اما همچنان سهامداران خرد این شرکت ها با کاهش قیمت سهامشان ضرر می کنند.

ویتانا