شهر خبر

وجود ۵۲ وقف ورزشی ثبت شده/انجمن یاوران وقف ورزشی بزودی تشکیل می شود

وجود ۵۲ وقف ورزشی ثبت شده/انجمن یاوران وقف ورزشی بزودی تشکیل می شود

رییس اداره ترویج وقف سازمان اوقاف از وجود ۵۲ وقف ورزشی ثبت شده خبر داد و گفت: در وزارت ورزش ستاد خیرین ورزشیار تشکیل شده و سازمان اوقاف هم بزودی انجمن یاوران وقف ورزشی را راه اندازی می کند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، وقف سنتی کهن و به معنی بخشش پول یا ملک به شخص یا موسسه غیر انتفاعی است که منافع مترتبه این بخشش را به مصرف خاصی برساند.

در این راستا وقف ورزشی به دلیل اینکه می تواند آثار مثبتی در جامعه گذاشته و خیلی از مشکلات و آسیب های اجتماعی را رفع کرده و منجر به توسعه عدالت ورزشی در جامعه شود از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا می تواند به کشف و پرورش استعدادها، توسعه ورزش، پر کردن اوقات فراغت و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور  کمک کند.

از جمله ضرورت های روز جامعه افزایش سرانه امکانات و فضاهای ورزشی در کشور است که می طلبد نیکوکاران و واقفین به این سمت رهنمون شوند.

ورزش از جمله تفریحات سالم است که می تواند ضمن کاهش آسیب های اجتماعی باعث اعتلای جسم و روح شود و وقتی هم با اهداف دینی،  وقف در حوزه ورزش صورت گیرد قطعا آثار و برکات آن چند برابر می شود.

یکی از شعارهای هفته تربیت بدنی و ورزش سالجاری "ورزش؛ ارتقای فرهنگ، اعتلای روح و منش پهلوانی، خیرین ورزش یار" بود.

وقف

در همین راستا با محمد مهرابی رییس اداره ترویج وقف سازمان اوقاف و امور خیریه گفت گفت وگو کردیم.

وی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا درباره تعداد وقف های ورزشی در کشور اظهار داشت: ۵۲ وقف ورزشی در کشور به ثبت رسیده و در اسناد سازمان اوقاف و امور خیریه برای آن وقف نامه تشکیل شده است.

وی گفت: سنت مردم از قدیم الایام مشارکت در امر خیر بوده و وقف ورزشی یکی از اقدامات افراد نیک اندیش و خیرخواه در جامعه بوده و هست؛ وقف ورزشی جهت بنای ورزشی و یا وقف زمین با هدف توسعه و ترویج ورزش دارای قدمت بالایی در محلات مختلف کشور است که خیلی از آنها تحویل دستگاه ها و متولیان محلی شده است؛ البته شاید برای برخی از این وقف های ورزشی اصلا وقف نامه ای ایجاد نشده است.

رییس ادارا ترویج وقف سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: عمده وقف های ورزشی، وقف زمین برای احداث بنای ورزشی است تا سرمایه گذار پیدا شده و با همراهی خیرین و نهادهای مسئول، ورزشگاه ساخته شده و سپس در اختیار مردم قرار گیرد.

وقف1

وی افزود: نیت وقف های ورزشی برای حمایت از فعالیت های ورزشی و تامین هزینه های ورزشی است.

مهرابی با بیان اینکه وقف یعنی همت مردم برای رفع مشکلات جامعه که در طول تاریخ برکات زیادی هم داشته، گفت: وقف می تواند تبعات مختلفی در حوزه های فرهنگی و اجتماعی داشته و آثار عمیقی در جامعه بگذارد.

رییس اداره ترویج وقف سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار داشت: وقف ورزشی در حقیقت اقدامی برای آینده سازی کشور است و اگر بتوانیم همت ها و تلاش ها را به سمت ساخت و راه اندازی زیر ساخت های ورزشی ببریم باعث می شود در درازمدت جامعه بزرگترین منفعت را از این کار خیر ببرد‌.

وی خاطرنشان کرد: در رویکردهای جدید سازمان اوقاف تلاش کرده ایم یکسری از عرصه ها که برای جامعه و اقشار و خیرین جامعه مجهول بوده را معلوم کنیم که به سمت رفع مشکلات گام برداریم.

مهرابی گفت: اخیرا حرکت خوبی توسط وزارت ورزش و جوانان با موضوع راه اندازی ستاد خیرین ورزش یار صورت گرفته است؛ سازمان اوقاف و امور خیریه هم بزودی انجمن یاوران وقف ورزشی را راه اندازی می کند که خیرین و واقفین را به فکر حمایت از ورزش و زیرساخت های ورزشی و فعالیت های ورزشی بیندازد.

رقابت های کشتی پهلوانی بزرگسالان قهرمانی کشور

وی افزود: سیاستگذاران ورزشی به این مهم رسیده اند که هر قدر در زمینه وقف ورزشی برویم آسیب های اجتماعی کمتر می شود؛ اوقات فراغت جوان پر شده و کار فرهنگی اجتماعی هم مانع از بروز آسیب های اجتماعی می شود.

رییس اداره ترویج وقف سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: تبلیغ و ترویج وقف ورزشی منجر به توسعه سلامت روحی و جسمی جامعه می شود؛ همچنین می تواند بسترهای ورزش قهرمانی را ایجاد کند.

مهرابی اظهار داشت: وقف ورزشی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که نه تنها حوزه ورزش بلکه حوزه های فرهنگی، اجتماعی و بهداشتی جامعه هن از آثار و برکات آن بهره مند می شود و نباید از توسعه ان غافل شد به طوری که حتی در کاهش هزینه های دارو و درمان افراد هم موثر است.  

وی اظهار داشت: امیدوارم رسانه ها ک نهادهای مسئول در توسعه و ترویج وقف ورزشی همت بالای بگمارند و اقشار مختلف جامعه هم در وقف ورزشی مشارکت کنند؛ مردم برای تبلیغ، ترویج و مشارکت امور خیر همواره پیش قدم بوده و هستند.

مهرابی افزود: نهادینه سازی فرهنگ وقف ورزشی و رفع نگرانی دغدغه مندان و استفاده از کمک خیرین جامعه وظیفه همگانی همه اقشار است.

انتهای پیام