شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان

عربستان یک نفتکش را توقیف کرد

کدخبر: ۵۲۸۹۹۴
شرکت نفت یمن از توقیف یک نفتکش دیگر این کشور توسط ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان خبر داده است
عربستان یک نفتکش را توقیف کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایرنا، شرکت نفت یمن در بیانیه‌ای که رونوشتی از آن در اختیار خبرگزاری "سبا" قرار گرفت، اعلام کرد که ائتلاف متجاوز یک کشتی جدید حامل سوخت را توقیف و از ورود آن به بندر "الحدیده" جلوگیری کرده است.

براساس این گزارش، این کشتی درحالی اجازه ورود نیافته که مورد بازرسی قرار گرفت و مجوز بین الملی را کسب کرده بود.

در این بیانیه آمده که نفتکش حامل گاز "لیدی ساره" با وجود بازرسی در "جیبوتی" و دریافت مجوز راستی آزمایی و بازرسی (UNIVM) سازمان ملل متحد، اجازه ورود به بندر الحدیده را نیافته است.

با توقیف این فروند، شمار کشتی‌های توقیقی یمنی در کنترل ائتلاف متجاوز سعودی به سه فروند رسیده است.

‌دو نفتکش دیگر یمنی "امبریوس" حامل بنزین و " پریکلیس " حامل گازوئیل است که همچنان در توقیف ائتلاف قرار دارند.

شرکت نفت یمن سازمان ملل متحد در کنار نیروهای ائتلاف متجاوز را مسؤول پیامدهای انسانی و اقتصادی مترتب بر این اقدام دانسته است.

پیش ازتوقیف نفتکش "لیدی ساره"، ۱۸ مهرماه نیز ائتلاف سعودی مانع از ورود نفتکش «پریکلیس» به الحدیده شد.

«عصام المتوکل» سخنگوی رسمی شرکت نفت یمن در این باره اظهار کرده بود که این نفتکش را که دارای مجوز از سوی کمیته راستی آزمایی و بازرسی سازمان ملل بود، پس از تاخیر در جیبوتی به بهانه بازرسی توقیف کردند.

پیش از این، شرکت نفت یمن، ائتلاف متجاوز و سازمان ملل را مسئول تلاش های تاسف بار و اعمال محدودیت‌های نادرست که عواقب شدیدی بر آنها مترتب است، دانسته بود.

مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن پیش تر به ائتلاف سعودی درباره ادامه توقیف کشتی‌های حامل سوخت که نقض صریح آتش بس  است، هشدار داده بود.

وزیر دفاع یمن نیز تأکید کرده بود که نیروهای مسلح یمن در آمادگی کامل برای اجرای هرگونه تصمیم از سوی رئیس شورای عالی سیاسی این کشور هستند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.