شهرخبر

محمد خزاعی: جشنواره فیلم کوتاه تهران آینده سینمای ایران است

محمد خزاعی: جشنواره فیلم کوتاه تهران آینده سینمای ایران است

رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیامی به سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران صادر کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در پیامی به این رویداد بین‌المللی سینمای ایران نوشت: «جشنواره بین ­المللی فیلم کوتاه تهران، میعادگاه جوانان سینماگری است که با انگیزه‌هایی بزرگ و افق­های تازه پا به این میدان سترگ و شگرف گذاشته­اند. این سینما، آینده سینمای کشور است. همچنان‌که، بارها، مرزهای تازه‌ای را در این عرصه گشوده است و در سپهر سینمای ایران، در دنیای پرشتاب امروز، بسیار تاثیرگذار است.

تردیدی نیست که سینمای ایران به مدد همین استعدادهای نوظهور و نویافته ­اش بارها، در عرصه ­های جهانی درخشیده است؛ و در عین حال، این سینما، آوردگاه بسیاری از بزرگان بوده و خواهد بود.

از آنجایی‌که حوزه فیلم کوتاه را یکی از مهم­ترین بسترهای تربیت نیروی انسانی و تولید محتواهای جدید بر اساس نیازهای جامعه امروز می‌دانیم، جشنواره فیلم کوتاه تهران، امسال، ملهم از راهبرد مشترک رویدادهای سازمان سینمایی یعنی «اخلاق، ق، آگاهی و امید» به درستی، با اهتمام به «تنوع گونه ها با رویکرد بومی» طراحی و برنامه ­ریزی شده است.

جشنواره بین ‌المللی فیلم کوتاه تهران به مثابه مهمترین رویداد سینمایی فیلم کوتاه در منطقه، در دوران پساکرونا، باید منسجم ‌تر و متفاوت­‌تر از ادوار پیشین برگزار شود و خوشبختانه، توانسته است نگاه بسیاری از کشورهای منطقه و جهان را به خود جلب کند. حضور پررنگ و بی­سابقه کشورهای منطقه و همسایه موید این نکته است که این جشنواره دور تازه­ای از مسیر رو به رشد و بالندگی را تجربه می­کند. اکنون، این رویداد سینمایی که دوره جدیدی را آغاز کرده است می ­طلبد با فهم نیازهای سینما و الزامات جدید آن در عصر نبرد روایت ها، به خلق ادبیات و روایت جدید بیندیشد. کلیشه­زدگی، بیگانگی با روح حقیقی جامعه و «انسداد» در سینمای کوتاه جایی ندارد. اینجا، قلمرو پدیده ­ها و شگفتی ­هاست.

فیلم کوتاه با هم ­افزایی سایر محصولات سینمایی، باید شناسه فرهنگی و هویتی ایران اسلامی را در گستره سرزمینی تصویر کرده و به مدد کیفیت برتر، غنای تفکر و استفاده مناسب از زبان تصویر و درک حساسیت­های عاطفی و اجتماعی امروز، دریچه­های تازه­ای را به سوی جامعه و جهان بگشاید.

سازمان سینمایی به تاسی از راهبرد دولت سیزدهم و اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ظرفیت­ها و قابلیت­های زیرساختی، تولیدی و آموزشی مناطق مختلف کشور، نگاه ویژه ­تری را برای احیای سینمای استان­ها و حمایت از سینماگران جوان انتخاب کرده که به طور قطع این رویکرد و نگاه در حوزه فیلم کوتاه تجلی مشهودتری پیدا می­کند.

چشم‌انداز سینمای کوتاه ایران بسیار روشن است و اینک، پس از چهار دهه از سینمای انقلاب، بیش از همیشه به پرورش نسل جدید سینما و درک ضرورت­های اجتناب­ناپذیر گفتمان انقلاب اسلامی در دنیای معاصر نیازمندیم.»

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا 2 آبان 1401(19 تا 24 اکتبر 2022) در حال برگزاری است.

انتهای پیام