شهر خبر

در دو دور گفت‌وگوی وزیران امورخارجه ایران و ارمنستان چه گذشت؟

در دو دور گفت‌وگوی وزیران امورخارجه ایران و ارمنستان چه گذشت؟

وزیر امور خارجه کشورمان که برای دیدار رسمی و دوجانبه به دعوت «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان به این کشور سفر کرده است در دو دور دیدار و گفت‌وگو با همتای ارمنی خود، مهمترین موضوعات مربوط به روابط دو کشور درحوزه‌های مختلف و همچنین تحولات مهم منطقه را مورد بررسی و تبادل نظر قرار داد.

به گزارش خبرآنلاین، حسین امیر عبداللهیان در این دیدار با اشاره به مناسبات دیرینه دو کشور، اهمیت تقویت روابط فی‌مابین و ارتقا و بازتعریف آن در ابعاد مختلف و خصوصا حوزه همکاری‌های اقتصادی و ترانزیتی را مورد تاکید قرار داد.

امیرعبداللهیان در بخش تبادلات تجاری، افزایش حجم مبادلات از ٧٠٠ میلیون دلار فعلی به سطح یک میلیارد دلار را با توجه به ظرفیت های موجود قابل حصول دانست و بر تلاش دو کشور خصوصا با بهره‌مندی از توان بخش‌های خصوصی برای عملیاتی کردن توافقات در موضوعات مختلف در حوزه های حمل و نقل،انرژی و کشاورزی و صدور خدمات فنی مهندسی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان، گشایش سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قاپان را با هدف تسهیل امور کنسولی دلیلی بر عمق همکاری های فی‌مابین دانست و ابراز امیدواری کرد گشایش این سرکنسولگری، ارتقای همکاری‌های فی‌مابین را سرعت بخشد.

امیر عبداللهیان در بخش موضوعات منطقه، بار دیگر دیدگاه اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مخالفت صریح با هرگونه تغییر در مرزهای بین المللی در منطقه را مورد تاکید قرار داد.

"آرارات میرزویان" وزیر امور خارجه ارمنستان نیز دراین دیدار با تشریح آخرین تحولات منطقه، از دیدگاه جمهوری اسلامی در خصوص موضوعات و تحولات منطقه قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه ارمنستان با اشاره به همکاری های اقتصادی دو کشور بر ضرورت استمرار و ارتقای آن تاکید کرد و خصوصا همکاری در حوزه ترانزیت در مسیر کریدور شمال- جنوب را با اهمیت خواند.

در این دیدار با توجه به حضور معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، پاره ای از مشکلات کنسولی ایرانیان نیز مطرح و مورد گفتگو قرار گرفت که طرف ارمنی نیز در توضیحاتی آمادگی خود برای مساعدت در این زمینه را مورد تاکید قرار داد.

در این سفر آقایان بیگلریان و شاوردیان نمایندگان ارامنه در مجلس شورای اسلامی ایران و عضو گروه دوستی ایران و ارمنستان، حسین امیرعبداللهیان را همراهی می‌کنند.

310310