شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران

وزیر امور خارجه: ایران هر گونه تغییر ژئوپولتیک در منطقه را خط قرمز خود می‌داند

وزیر امور خارجه: ایران هر گونه تغییر ژئوپولتیک در منطقه را خط قرمز خود می‌داند

وزیر امور خارجه گفت: ایران هر گونه تغییر ژئوپولتیک در منطقه را تحمل نمی‌کند و آن را خط قرمز خود می‌دانیم و برای جلوگیری از آن تلاش خواهیم کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با همتای ارمنی خود با بیان اینکه، خوشحال هستم که در ایروان هستم، گفت: امروز گفت وگوهای بسیار مهم و سازنده ای با همکارم داشتم. ما در خصوص ابعاد تجاری و اقتصادی تبادل نظر داریم و حجم تجاری میان دو کشور ۷۰۰ میلیون دلار است که توافق کردیم آن را افزایش بدهیم.

وی با اشاره به سخنان وزیر خارجه ارمنستان گفت: همانطور که وزیر اشاره کردند از دیگر برنامه های ما تاکید بر تسهیل همکاری های کنسولی و تقویت مسیر شمال و جنوب و از طریق ارمنستان است که مورد حمایت جدی ایران و منطقه قرار دارد.

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه گشایش کنسولگری ایران در قاپان فردا در دستور کار من و همکارم قرار دارد، اضافه کرد: ایران معتقد است که حضور نیروهای بیگانه و مداخلات خارجی در هر بخشی از منطقه به نفع مردم منطقه نخواهد بود. امیدواریم مسایل منطقه از طریق فرمت های پیش بینی شده یعنی ۳+۳ حل و فصل شود.

وی بار دیگر تاکید کرد: ایران هر گونه تغییر ژئوپولتیک در منطقه را تحمل نمی‌کند و آن را خط قرمز خود می‌دانیم و برای جلوگیری از آن تلاش خواهیم کرد.

امیر عبداللهیان در پاسخ به خبرنگار ارمنی هم درباره مذاکرات صلح برای پایان دادن به جنگ میان ارمنستان و آذربایجان گفت:‌ امشب در مورد این موضوع صبحت کردیم و یکی از موضوعات اصلی و دستور کار ما است و اتفاق نظر داریم باتوجه به اهمیتی که هند دارد که فرمت سه جانبه بین ارمنستان هند و ایران طراحی شود.

امیر عبداللهیان در پاسخ به سوال خبرنگار ارمنی در مورد مذاکرات هسته‌ای هم گفت:‌ ما در روزهای گذشته تبادل و گفت وگوهایی داشتیم و در ساعات قبل هم با آقای جوزف بورل گفت‌وگوی تلفنی داشتم. می‌توانم بگویم که همه چیز در مسیر خود قرار دارد. توافق کردیم که همکاری بین ایران و آژانس شکل بگیرد اما اتهامی بی اساس توسط آژانس در حال شکل گیری است که توافق کردیم به سوالات آژانس پاسخ بدهیم.

وی افزود: توافقی برای مبادله زندانیان ایرانی و آمریکایی انجام شد و از طریق کشوری ثالث و در اقدامی انسان دوستانه زندانی آمریکایی را تحویل عمان دادیم.

وزیر خارجه درباره حمایت آمریکا و اروپا از اغتشاشات در ایران هم بیان کرد:‌ در اغتشاشات و آشوب های ایران، اروپایی ها و آمریکایی ها شتابزده عمل کردند. ما افراد تروریست را از اعتراضات مسالمت آمیز جدا کردیم و احدی به خاطر اعتراض مسالمت‌آمیز در ایران دستگیر نشده است. به طرف آمریکایی و اروپایی هشدار دادیم که در این موضوع مداخله نکنند.

تاکید ارمنستان بر همکاری با ایران

 «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان نیز در نشست خبری مشترک با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان در ایروان، گفت: امروز درباره بازگرداندن اسرای جنگی ارمنی، تعیین سرنوشت مفقودین و کشته شدگان صحبت و بر آن تاکید کردیم.

میرزویان افزود: مشکلات منطقه باید از طریق کشورهای همسایه و از طریق گفت و گو حل شود. ما در مورد مذاکرات چندجانبه و دو جانبه گفت‌وگو کردیم.

وزیر خارجه ارمنستان افزود: برای تقویت روابط با ایران برای زیرساخت های جاده ای اهمیت زیادی قائل هستیم.

وی تاکید کرد: خوشحالم که سفر وزیر خارجه ایران با موضوع دیگری یعنی افتتاح کنسولگری ایران است و گام مهمی است برای همکاری میان ایران و ارمنستان است.

وزیر خارجه ارمنستان در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیما هم گفت: در خصوص معاهده صلح گفت و گوهایی زیادی برگزار شده است و همواره سعی کردیم سازنده باشیم و راهکارهای سازنده ای را برقرار کنیم و توانستیم در هر طرف به توافقاتی برسیم و به راهکارهای مورد تایید بتوانیم دست پیدا کنیم و امیدواریم موانع برطرف شود.

انتهای پیام