شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتحادیه اروپا#ایران#اوکراین

اتحادیه اروپا ۳ فرد و یک نهاد ایرانی را تحریم کرد

اتحادیه اروپا ۳ فرد و یک نهاد ایرانی را تحریم کرد

اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه سه فرمانده ارشد و یک نهاد ایرانی را بر پایه ادعاهای اثبات‌نشده درباره حضور پهپادهای ایران در اوکراین در فهرست تحریم قرار داد.

به گزارش مشرق ، شورای اروپا اعلام کرد سه فرمانده ارشد ایرانی و شرکت «شاهد» را در ارتباط با ادعاهای مربوط به استفاده از پهپادهای ساخت ایران در اوکراین در فهرست تحریم قرار داده است.

«محمدحسن باقری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، ژنرال (سردار) سید حجت‌الله قریشی مسئول تامین و تحقیقات وزارت دفاع ایران و سرتیپ سعید آقاجانی فرمانده واحد پهپادی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و صنایع هوایی شاهد در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.

مقام‌های اوکراین و کشورهای غربی در روزهای گذشته مدعی شده‌اند هواپیماهای بدون سرنشینی که روسیه با استفاده از آن‌ها زیرساخت‌های اوکراین را هدف حمله قرار می‌دهد ساخت ایران هستند. جمهوری اسلامی ایران این ادعاها را تکذیب کرده است.

 «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز (سه‌شنبه) این ادعاها را فاقد صحت خواند و آن را «بخشی از فضاسازی سیاسی و هدفمند دستگاه‌های رسانه‌ای برخی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران» قلمداد کرد. کنعانی گفت ایران آماده است با اوکراین در خصوص رفع این اتهامات گفت‌وگو کند.

اتهامات جدید اتحادیه اروپا علیه ایران در حالی مطرح شده که برخی از کشورهای عضو این اتحادیه در طول جنگ تحمیلی رژیم صدام حسین علیه ایران، آن رژیم را به انواع سلاح‌های شیمیایی تجهیز کرده بودند.

کنعانی با اشاره به بیطرفی فعال جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای منازعه همواره ضمن مخالفت با ادامه جنگ، بر لزوم توقف درگیری و حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز تاکید کرده و در این ارتباط دیدارها و تماس‌های متعددی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان روسی و اوکراینی انجام شده است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ یک موضع شفاف و خلل ناپذیر همواره بر رعایت اصل بنیادین حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و یکپارچگی تمام کشورها از جمله اوکراین بر اساس اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل تاکید کرده است.