شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انقلابی
تحلیل عجیب یک روزنامه از اعتراضات در فرانسه؛ اعتراض نیست، قیام انقلابی است!

تحلیل عجیب یک روزنامه از اعتراضات در فرانسه؛ اعتراض نیست، قیام انقلابی است!

جام جم نوشت: اعتراض این روزها در فرانسه قابل قیاس با اعتراض جلیقه زردها نیست، این اعتراض‌ها در حقیقت قیام انقلابی افرادی است که احساس می‌کنند عقب مانده‌اند و فریاد می‌زنند تا شنیده شوند.

اعتمادآنلاین|

روزنامه وابسته به صداوسیما مدعی شده آنچه در فرانسه این روزها جریان دارد نه اعتراض، بلکه قیام انقلابی است! این روزنامه در همین حال نگران برخورد پلیس با مردم فرانسه شده است!

جام جم نوشت: این تنها شکل اعتراض در فرانسه نیست! این اعتراض بر‌خلاف نوع اول، سازماندهی شده نبوده و مصدری مشخص ندارد. این اعتراض‌ها در حقیقت قیام انقلابی افرادی است که احساس می‌کنند عقب مانده‌اند و فریاد می‌زنند تا شنیده شوند. این اعتراض‌ها قابل‌قیاس با اعتراض‌های جلیقه زردهاست که چهار سال پیش صدها هزار نفر در این تظاهرات‌ها به خیابان‌ها آمدند.

با این حال پلیس فرانسه در میان سکوت رسانه‌های مدعی آزادی و در سایه سرکوب نهادهای امنیتی و پلیسی در این کشور، هر‌گونه اعتراضی را به بدترین نحو ممکن پاسخ می‌دهد!  

اختصاص یک پلیس فرانسوی در ازای هر معترض، نشان می‌دهد که پلیس و نهادهای امنیتی فرانسه اعتماد به‌نفس و توانایی خود را در مصاف با تحولات اخیر در این کشور از دست داده‌اند. از سوی دیگر، اعتراض‌های جاری در فرانسه از اعتراض‌های سال‌های ۱۹۶۸ و ۲۰۰۵ میلادی به‌مراتب خشن‌تر و شدیدتر است. به‌عبارت بهتر، این بار خشم جامعه فرانسوی نسبت به نقصان‌ها و آفات نظام سرمایه‌داری به اندازه‌ای فوران کرده که مهار آن از سوی پلیس سخت‌تر شده‌است. اکنون فرانسوی‌ها با به‌کارگیری دو مولفه سانسور و سرکوب در‌صدد عدم تمرکز افکار عمومی جهان بر بحران‌های جاری در کشورشان هستند.