شهر خبر
کشف حقیقت درباره دانش‌آموز اردبیلی را به رسانه‌ها بسپارید

هم‌میهن درخواست کرد:

کشف حقیقت درباره دانش‌آموز اردبیلی را به رسانه‌ها بسپارید

هم میهن نوشت: اگر قرار بر کشف حقیقت است، باید رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران آزادی و امنیت فعالیت خبری و تهیه گزارش‌های دقیق تحقیقی و تحلیلی را داشته باشند.

اعتمادآنلاین|

روزنامه هم‌میهن با اشاره به درخواست قوه قضائیه از علی دایی برای ارائه مستندات و کشف حقیقت درباره دانش‌آموز اردبیلی از این دستگاه خواسته کشف حقیقت را به مرجع اصلی آن یعنی رسانه‌ها بسپارد.

به گزارش هم میهن، کشف حقیقت آیا کار دستگاه قضایی و اسطوره ورزشی است؟ پس نهادهای مدنی و رسانه‌های مستقل در این میان چه‌ نقش و جایگاهی دارند؟ اگر قرار بر کشف حقیقت است، باید رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران آزادی و امنیت فعالیت خبری و تهیه گزارش‌های دقیق تحقیقی و تحلیلی را داشته باشند. 

ماجرای دانش‌آموز اردبیلی هم، از این قاعده مستثنی نیست. نه علی دایی – با همه افتخاری که برای ایران کسب کرده و همه احترامی که ایرانیان برای او قائل هستند- «رسانه» است و نه دستگاه قضایی- با وجود مسئولیت‌ها و اختیاراتی که برای اعمال قانون برعهده دارد- می‌تواند جایگزین رسانه و روزنامه‌نگاران مستقل و محقق شود. اگر این نقد به چهره‌های ورزشی و فرهنگی و هنری مطرح می‌شود که چرا در نقش کنشگران سیاسی ظاهر می‌شوند؛ نقد جدی‌تر آن است که رسانه‌های مستقل و معتبر و نهادهای مدنی همچون کانون وکلا و انجمن‌های صنفی و حقوق‌بشری و احزاب را ناکارکرد کنیم و سپس از اسطوره‌هایی چون علی دایی گلایه و انتقاد کنیم که چرا در نقش آن نهادها ظاهر شده اند و همچون حزب یا رسانه کنشگری می‌کنند؟