شهر خبر

سیگنال بلومبرگ برای بازار طلا

سیگنال بلومبرگ برای بازار طلا

فردای اقتصاد: قیمت طلای جهانی در حدود ۸ ماه گذشته (از ماه مارس) سقوط ۲۰ درصدی داشته است که موجب شد تا سرمایه‌گذاران به نگهداری دلار روی بیاورند. چراکه افزایش تهاجمی نرخ بهره آمریکا با هدف کاهش تورم، ارزش دلار را تا سطوح بی‌سابقه‌ای در دو دهه گذشته تقویت کرد.

انتظار طولانی برای منجی طلا

در این شرایط، تنها امید خریداران طلا آن است که رکود اقتصادی ارزش این فلز گران‌بها را افزایش دهد و منجی آن‌ها در سال ۲۰۲۳ شود.

اما انتظار برای ورود اقتصاد آمریکا به رکود طولانی شده است. آمارها هنوز حکایت از وضع نسبتا مناسب فعالیت‌های اقتصادی در بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا دارند. برای مثال، آمار تولید صنعتی ایالات متحده که دیروز منتشر شد بهتر از انتظارات بود و نشان از قوی ماندن اقتصاد داشت.

با طولانی شدن انتظار برای ورود به فاز رکود، انتظار برای چرخش مسیر طلای جهانی هم معامله‌گران جهانی را کمی خسته کرده است.

بلومبرگ: رکود اقتصادی در یک سال آینده حتمی است

با این حال، به عقیده اقتصاددانان رکود حتمی است. بلومبرگ دیروز اعلام کرد که طبق مدل‌های اقتصاددانانش احتمال رکود در ۱۲ ماه آینده ۱۰۰ درصد یا قطعی است! این در حالی است که در به‌روزرسانی قبلی مدل، این رقم تنها ۶۵ درصد بود. به گفته آن‌ها حتی احتمال وقوع رکود پیش از این موعد هم بالاست و به طور کلی احتمال رکود اقتصادی در تمام بازه‌های زمانی موردبررسی افزایش یافته است.

صندوق بین‌المللی پول هم هفته گذشته پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان را از پیش‌بینی قبلی ۲.۹ درصد به ۲.۷ درصد کاهش داد و هشدار داد که سال ۲۰۲۳ برای بسیاری از اقتصادها با رکود همراه خواهد بود. به باور اقتصاددانان این صندوق «بدترین‌ها هنوز در راه‌اند».

تحلیلگران بانک کانادایی BMO Capital Markets نیز در جدیدترین گزارش خود گفتند که انتظار دارند قیمت طلا تا چند ماه آینده نسبتا ثابت بماند و تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ دوباره به بالای ۱۷۰۰ دلار در هر اونس برسد.

مخالفان صعود طلا با محرک رکود

با این حال، عده‌ای هم هستند که خوشبین نیستند به این زودی‌ها صرف نگرانی از رکود اقتصادی بتواند مسیر طلای جهانی را معکوس کند. برای مثال، استراتژیست‌های کالایی TD Securities به رهبری بارت ملک می‌گویند: «به طلا به عنوان یک پناهگاه امن نگاه نکنید. تا زمانی که فدرال رزرو در جنگ خود با تورم پیشرفت نداشته باشد، بعید است قیمت طلا با چشم‌انداز رو به وخامت رشد اقتصادی، افزایش یابد.

حالا پنجشنبه هفته بعد (۲۷ اکتبر) دولت بایدن جدیدترین آمار خود را در مورد تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم و به‌روزترین اعداد مربوط به بدهی ملی منتشر خواهد کرد. اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران به دنبال این هستند که ببینند انقباض اقتصادی بین فصول دوم و سوم چقدر بوده است که می‌تواند در مشخص‌تر شدن آینده بازارها کمک‌کننده باشد.

قیمت طلای جهانی امروز با افت ۱.۱ درصدی به ۱۶۳۴ دلار بر اونس رسید. اونس اکنون در نزدیکی کف‌های ماه سپتامبر است که کمترین قیمت طلا در حدود ۲.۵ ساله گذشته محسوب می‌شدند