شهرخبر

این گیاه در دسترس دشمن دیابت

این گیاه در دسترس دشمن دیابت

صدآنلاین| شنبلیله نوعی گیاه دارویی است که در مناطق آسیای غربی و اروپا رشد می‌کند. برگ‌های این گیاه قابل خوردن بوده و دانه‌های آن برای درمان دیابت از طریق کاهش قند خون استفاده می‌شوند. قبل از اینکه شنبلیله به آسیای جنوی و خاورمیانه راه پیدا کند و بعنوان دارو و ادویه مصرف شود، این گیاه اولین بار در مصر باستان و ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح مورد استفاده قرار گرفت. امروزه شنبلیله به صورت ادویه، چای، مکمل و کرم پوست در دسترس می‌باشد. در این مطلب به بررسی خواص شنبلیله برای دیابت می‌پردازیم. با گیاه یاب همراه باشید.

به گزارش صدآنلاین بهبود هضم

دانه‌های شنبلیله  سرشار از فیبر نامحلول هستند و مواد شیمیایی مختلفی را در خود جای داده‌اند که سرعت هضم و جذب قند و کربوهیدرات‌ها را کاهش می‌دهند. این ترکیبات همچنین می‌توانند به بهبود بهره‌بری بدن از قند کمک کرده و سطح آزادسازی انسولین را افزایش دهند.

بهبود تحمل گلوکز

مطالعات نشان می‌دهند که شنبلیله برای دیابت و کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت مفید می‌باشد. در مطالعه‌ای مشخص گردید که مصرف ۱۰ گرم شنبلیله به صورت روزانه می‌تواند به بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. در مطالعۀ دیگری، مشخص گردید که اضافه کردن شنبلیله به محصولات پخته‌شده مانند نان، می‌تواند مقاومت انسولین را در میانِ افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد.

کاهش کلسترول

اگرچه این خاصیت به طور مستقیم با دیابت در ارتباط نیست، اما دانه‌های شنبلیله می‌توانند به کاهش سطوح کلسترول بد در بدن کمک کرده و در افزایش میزان کلسترول خوب موثر باشند.

طرز استفاده از شنبلیله

قبل از اضافه کردن شنبلیله به رژیم غذایی، باید با پزشک‌تان در این‌باره صحبت کنید. مشاهده شده است که شنبلیله می‌تواند با داروهای دیابت و رقیق‌کننده‌های خون تداخل داشته باشد و این احتمال وجود دارد که در روند درمانی نیز تداخل ایجاد کند.

به اندازۀ مناسب مصرف کنید

بعد از گرفتن تاییدیۀ پزشک برای استفاده از شنبلیله برای دیابت ، باید با میزان مصرف این گیاه آشنا شوید. دوز مصرف این گیاه در روز چیزی بین ۲.۵ تا ۱۵ گرم است. پزشک‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا با توجه به وزن و وضعیت سلامتی‌تان، مقدار مناسب برای مصرف روزانه را پیدا کنید.

مکمل باکیفیت استفاده کنید

دانه‌های شنبلیله طعم چندان خوبی ندارند و ممکن است از مصرف آنها خوش‌تان نیاید. می‌توانید به جای مصرف دانه‌ها، از کپسول‌های حاوی شنبلیله استفاده کنید. حتما قبل از خرید این مکمل‌ها، اطلاعات درج شده بر روی بسته‌بندی را بررسی کنید و عوارض جانبی، مقدار مصرف توصیه‌شده و ترکیبات آنها را بشناسید.

اضافه کردن شنبلیله به غذا

اگر طعم شنبلیله را دوست ندارید، می‌توانید آن را با غذاهای دیگر ترکیب کنید. می‌توانید دانه‌های شنبلیله را بر روی غذای‌تان بپاشید و یا در اینترنت و کتا‌ب‌های آشپزی به دنبال دستورالعمل‌هایی بگردید که شامل شنبلیله هستند.