شهر خبر

ارزیابی وعده توسعه اتوبوسرانی در دوره ششم مدیریت شهری/ از افزایش ۲۷ درصدی تعداد ناوگان تا خرید اتوبوس پس از ۱۰ سال!

ارزیابی وعده توسعه اتوبوسرانی در دوره ششم مدیریت شهری/ از افزایش 27 درصدی تعداد ناوگان تا خرید اتوبوس پس از 10 سال!

مقایسه تعداد اتوبوس‌های فعال در پایتخت از ابتدای دوره ششم مدیریت شهری با آنچه در روزهای اخیر مشغول خدمت‌رسانی است، نشان دهنده افزایش 27 درصدی تعداد اتوبوس‌های فعال در مدت مذکور است.

گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ وضعیت حمل‌ونقل کلان‌شهرها به عنوان یکی از زیرساخت‌های اساسی توسعه، همواره مورد ارزیابی کارشناسان و صاحب‌نظران قرار داشته است. حوزه‌ای که کیفیت خدمات‌رسانی آن در پایتخت طی سنوات گذشته چنگی به دل نمی‌زده و شواهد حاکی از سبقت نرخ استهلاک از سرمایه‌گذاری و نوسازی این ناوگان در تهران دارد.

یکی از محوری‌ترین تجهیزات ناوگان حمل‌ونقل اتوبوس، مینی بوس و وسایل حمل‌ونقلی است که در سطح شهر برای جابه‌جایی مسافران در مقیاس کلان کارکرد دارند. به ویژه اینکه با اختصاص مسیرهای ویژه برای تردد اتوبوس‌های تندرو در خیابان‌های پرازدحام تهران، شهروندان انتظار ارتقای کیفی و کمی اتوبوس‌های تندرو را می‌کشند. انتظاری که پر بیراه هم نیست.

سقوط آزاد اتوبوس‌های فعال طی سال‌های 86 تا 1400/ وقتی 56 درصد اتوبوس‌های تهران آب می‌رود!

بر این اساس، مقایسه تعداد اتوبوس‌های فعال در خطوط مختلف پایتخت در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری با آنچه در روزهای اخیر مشغول خدمت‌رسانی است، نشان دهنده افزایش 27 درصدی تعداد اتوبوس‌های آماده به کار (فعال) در مدت مذکور است. هرچند همچنان با برآورد نیاز شهر تهران که بارها از سوی اعضای شورای شهر و مدیران ارشد شهرداری عنوان می‌شود فاصله دارد.

 

به گزارش برنا، مرور تعداد و کیفیت اتوبوس‌های فعال پایتخت حاکی از سقوط آزاد تعداد اتوبوس‌های فعال طی سال‌های 1386 تا 1400 است. به گونه‌ای که توام با مستهلک شدن و پا به سن گذاشتن اتوبوس‌های تهران، تعداد اتوبوس‌های فعال در بازه مذکور از 4968 دستگاه به 2165 دستگاه (بیش از 56 درصد) کاهش یافته است.

در این خصوص چندی پیش و در خلال ارائه گزارش عملکرد یک‌ساله شهرداری تهران از سوی زاکانی در صحن شورای شهر، حواشی و اختلاف نظری بر سر تعداد اتوبوس‌های تحویل شده به کادر ششم مدیریت شهری نیز ایجاد شد. اختلافی که ناشی از تفاوت قائل شدن میان تعداد اتوبوس‌های فعال و کل اتوبوس‌ها (اعم از از کار افتاده و فعال) بود.

با این وجود، آنچه واضح و مبرهن است، با وجود سرازیر شدن بیشتر جمعیت به دلایلی (که به طور جداگانه قابل بررسی و آسیب‌شناسی است)، بدون تردید نیاز کلانشهر تهران به اتوبوس و زیرساخت اتوبوسرانی کمتر از 15 سال قبل نشده است. این مهم، ضرورت توسعه و تحول در این ناوگان را بیش از پیش آشکار می‌کند.

موضوعی که به عنوان یکی از برنامه‌های کوتاه مدت کادر جدید مدیریت شهری همواره مورد توجه بوده و بر وعده اصلاح این عقب‌ماندگی‌ها به شهروندان تأکید شده است.

در همین رابطه، سه‌شنبه هفته گذشته 26 مهرماه، مهدی چمران رئیس شورای شهر پیش از آغاز نود و هشتمین جلسه شورای شهر با اشاره به اینکه طی 10 سال گذشته، اتوبوسی برای پایتخت خریداری نشده، از خرید 200 دستگاه جدید و بازسازی 550 دستگاه اتوبوس دیگر سخن به میان آورد.

مهدی چمران افزود: بر همین اساس، شرکت‌ها تولید خود را بر بخش‌های دیگر متمرکز کرده‌اند و بازگشت خط تولید به سمت اتوبوس زمان بر است. تلاش بر این است که تولید سریعتر انجام شود و وزارت کشور قرارداد ۲ هزار دستگاه را با یکی از کارخانجات منعقد کرده است.

همچنین، محتوای هشتمین شنبه شامل افتتاح‌های بزرگ شهرداری تهران موسوم به شنبه‌های امید و افتخار نیز از تمرکز مدیران شهری بر بهبود ناوگان حمل‌ونقل به ویژه در حوزه اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی داشت. جایی‌که 200 دستگاه اتوبوس، 63 دستگاه مینی‌بوس و 300 دستگاه تاکسی صفر کیلومتر به ناوگان حمل‌ونقل افزوده شد تا تعداد تاکسی‌های نوسازی شده از ابتدای سال به بیش از 2 هزار دستگاه برسد.

توسعه اتوبوسرانی از برنامه‌های کوتاه مدت مدیریت شهری

بر اساس آنچه مطرح شد و با بررسی اظهارات رئیس شورای شهر و وعده‌های شهردار تهران می‌توان دریافت، تمرکز بر توسعه کمی و کیفی خدمات اتوبوسرانی تحت برنامه‌های کوتاه مدت شهرداری در دوره اخیر تعریف می‌شود و قابل بررسی است.

بررسی‌ اظهارات متولیان امر نشان می‌دهد، با وجود تحویل 2165 دستگاه اتوبوس فعال و از رده خارج شدن برخی از این ناوگان طی یک سال گذشته به واسطه فشار مضاعف بر این ناوگان و فرسودگی آن، در حال حاضر تعداد اتوبوس فعال در سطح شهر تهران به ۲۷۵۰ دستگاه رسیده است. این مهم، در پی افزوده شدن ۳۲۲ دستگاه اتوبوس و بازسازی و اورهال 550 دستگاه اتوبوس حاصل شده است. البته وعده اورهال 1400 دستگاه دیگر و نیز هدف‌گذاری فعالیت 5 هزار دستگاه اتوبوس تا پایان سال با توجه به تعهدات وزارت کشور به این نهاد عمومی غیردولتی مطرح شده است.

شواهد نشان می‌دهد، اتوبوس‌های تندرو عمدتاً شامل نوسازی و اورهال بوده‌اند و اتوبوس‌های جدید تأمین شده از خودروسازان داخلی عمدتاً در خطوط عادی به کار گرفته شده‌اند. خطوطی که سال‌هاست از کمبود ناوگان رنج می‌بردند و شهروندان را از بابت خدمت‌رسانی کلافه کرده بودند.

بر اساس آنچه مطرح شد، تلاش‌های صورت گرفته برای بهبود اوضاع در ناوگان اتوبوسرانی قابل تمجید است؛ هرچند کفایت نیاز حدود 10 میلیون ساکن روزانه تهران را ندارد و باید به هفته‌های آتی و تلاش دستگاه‌های دستگاه‌های متولی برای نونوار کردن بیشتر این حوزه آن هم در اوج تنگنای مالی امیدوار بود.

انتهای پیام