شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#روسیه#اروپا#رئیس جمهور

اردوغان: اروپا گاز روسیه را از طریق ترکیه دریافت خواهد کرد

اردوغان

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه خط لوله انتقال گاز روسیه در کشورش احداث می‌شود، خبر داد که رئیس جمهور روسیه به او گفته که اروپا می‌تواند گاز مورد نیازش را طریق ترکیه تأمین کند.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) گفت کشورش با کمک روسیه، به «قطب گاز طبیعی» در غرب آسیا تبدیل خواهد شد.

اردوغان طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمانی حزب «عدالت و توسعه» توضیح داد: «ترکیه صاحب خط لوله [انتقال] گاز طبیعی خواهد شد. ما در این مورد با [ولادیمیر] پوتین [رئیس جمهور روسیه] به توافق رسیدیم».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی با بیان اینکه خط لوله انتقال گاز روسیه در ترکیه تأسیس خواهد شد، اظهار داشت: «ترکیه مرکز توزیع گاز روسیه خواهد بود و ما نقش مهمی در انتقال آن به اروپا خواهیم داشت».

رئیس جمهور ترکیه درباره گفتگوهایش با پوتین برای تبدیل کشورش به قطب گازی منطقه نیز گفت: «پوتین به ما گفت که اروپا می‌تواند گاز مورد نیاز خود از روسیه را از طریق ترکیه دریافت کند».

طبق این گزارش، اردوغان با اشاره به توافق خود با رئیس جمهور روسیه برای ایجاد قطب گازی در ترکیه، افزود: «اروپا نگران بحران گاز خود و در تکاپو برای حل آن است، ولی ما این مشکل را نداریم».

پیش از این نیز «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه رئیس جمهور روسیه امکان صادرات گاز از طریق ترکیه را به آنکارا پیشنهاد داده، گفته بود با صادرات گاز به اروپا به دنبال کاهش فشار بر این قاره هستند.

منبع: فارس