شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#آمریکا#ارتش

پرواز 12 ساعته «خرس پرنده» روسیه بر فراز اقیانوس آرام

پرواز 12 ساعته «خرس پرنده» روسیه بر فراز اقیانوس آرام

وزارت دفاع روسیه از پرواز 12 ساعته دو فروند جنگنده بمب افکن هسته ای ارتش این کشور بر فراز اقیانوس آرام خبر داد و آمریکا مدعی شد این دو جنگنده را رهگیری کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه اعلام کرد دو فروند جنگنده بمب افکن راهبردی هسته‌ای Tu-۹۵MS این کشور موسوم به «خرس» بیش از ۱۲ ساعت بر فراز اقیانوس آرام و دریاهای «برینگ» و «اوختسک» پرواز کردند.

بر اساس این گزارش، پرواز این دو جنگنده با قابلیت حمل کلاهک اتمی، به علت جنگ روسیه در اوکراین و رویارویی این کشور با غرب، در شرایط بسیار پر تنشی انجام می‌شود.

وزارت دفاع روسیه در ادامه گزارش خود با شرح جزئیات این پرواز اعلام کرد که این دو جنگنده با دو جنگنده «میگ ۳۱» اسکورت و در جریان پرواز سوخت گیری شده اند. مسکو این مأموریت را «پرواز از پیش برنامه ریزی شده بر فراز آب‌های بی طرف و مطابق با قوانین بین المللی فضای هوایی» توصیف کرد.

وزارتخانه مذکور مسیر پرواز این دو جنگنده را مشخص نکرد، اما پرواز بر فراز دریاهای اوختسک و برینگ مستلزم گذر از نزدیکی ژاپن و ایالات متحده آمریکا است.

در نخستین واکنش واشنگتن به پرواز این دو جنگنده روسیه بر فراز اقیانوس آرام، فرماندهی امنیت هوایی ایالات متحده و کانادا (NORAD) روز سه شنبه مدعی شد که نیروی هوایی این کشور روز دوشنبه دو بمب افکن Tu-۹۵ روسیه را در نزدیکی سواحل آلاسکا رهگیری کرد.

فرماندهی NORAD در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو جنگنده تعقیب کننده نیروی هوایی آمریکا، دو بمب افکن Tu-۹۵ Bear-H روسیه را که وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی آلاسکا شده بودند، رهگیری کردند. این در حالی است که فرماندهی شمالی آمریکا اعلام کرد که دو جنگنده روسی در حریم هوایی بین المللی باقی مانده و وارد حریم هوایی ایالات متحده یا کانادا نشدند.

ارتش آمریکا تأکید کرد که NORAD از دفاع چندلایه ماهواره‌ها، رادارهای زمینی و هوایی و هواپیماهای جنگی برای شناسایی هر هواپیما و هرگونه اقدام نامناسب استفاده می‌کند و آماده استفاده از طیف وسیعی از گزینه‌ها برای دفاع از حاکمیت آمریکای شمالی و قطب شمال است.

گفتنی است که ناتو در حال زمینه سازی برای انجام تمرینات آمادگی هسته‌ای طی این هفته است و اعلام کرده که پیش بینی می‌کند روسیه نیز تمرینات هسته‌ای خود را در آینده نزدیک انجام دهد. ادعایی که کرملین آن را رد کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ۲۱ سپتامبر گفت که آماده است از تمامیت ارضی روسیه به هر وسیله از جمله سلاح‌های هسته‌ای در صورت لزوم دفاع کند.