شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عراق#نخست وزیر

موانع نخست‌وزیر مکلف عراق برای تشکیل کابینه

موانع نخست‌وزیر مکلف عراق برای تشکیل کابینه

ایسنا نوشت: چارچوب هماهنگی شیعیان عراق امروز (چهارشنبه) فاش کرد، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر مکلف عراق جهت افزودن نام برخی نامزدها برای پست‌های وزارتی با فشارهایی مواجه است.

به گزارش خبرگزاری شفق نیوز عراق، محمود الحیانی، از رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق که ائتلافی متشکل از احزاب سیاسی شیعه این کشور است، امروز اظهار کرد: برخی گروه‌های سیاسی فشارهایی را بر السودانی برای افزودن برخی اسامی به عنوان نامزد کرسی‌های وزارتی وارد می‌کنند.

الحیانی گفت: نخست وزیر مکلف با این فشارها مقابله کرده و شروط و مکانیزمی را برای انتخاب نامزدهای کابینه خود تعیین کرد و او هنوز برای به پایان رساندن کار انتخاب اعضای کابینه خود در حال رایزنی با فراکسیون‌ها است.

پس از آنکه خطوط اصلی سهمیه‌بندی‌های وزارتی با احزاب سیاسی شرکت‌کننده مشخص شد، السودانی در حال آمادگی برای معرفی اعضای کابینه خود به پارلمان عراق است.

این رهبر چارچوب هماهنگی شیعیان عراق به شفق نیوز گفت: کابینه آتی متشکل از ۲۲ وزارتخانه خواهد بود و تا این لحظه ۱۴ وزیر آن مشخص شدند و مابقی وزارتخانه‌ها نیز با احزاب سیاسی تکمیل می‌شوند تا در روزهای آینده جهت کسب رای اعتماد و تشکیل کابینه جدید به پارلمان معرفی شود.

او افزود: کرسی‌های وزارتخانه‌ها بر اساس سهمیه‌بندی‌های سیاسی در پارلمان تقسیم شدند و به این ترتیب احزاب شیعه که چارچوب هماهنگی نماینده آن است، ۱۲ وزارتخانه شامل کشور، نفت، دارایی، برق، بهداشت، آموزش عالی، کشاورزی، حمل‌ونقل، کار و امور اجتماعی، ورزش و جوانان، منابع آبی و مخابرات را به دست خواهند گرفت.

الحیانی در ادامه گفت: سهمیه احزاب اهل تسنن شش وزارتخانه شامل دفاع، برنامه‌ریزی، آموزش، صنعت، بازرگانی و فرهنگ خواهد بود و احزاب کرد چهار وزارتخانه امور خارجه، دادگستری، مسکن و عمران و محیط زیست را در اختیار خواهند داشت.

این رهبر چارچوب هماهنگی شیعیان عراق ادامه داد: سه وزارتخانه غیرحاکمیتی در کابینه نیز سهمیه چهره‌های مستقل، مسیحی و ترکمان خواهد بود.

311311