شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزیر پیشنهادی

موافقت کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با برنامه‌ها و سوابق وزیر پیشنهادی کار

موافقت کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با برنامه‌ها و سوابق وزیر پیشنهادی کار

کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با برنامه‌ها و سوابق وزیر پیشنهادی کار موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، رضا حاجی پور در نشست علنی امروز (چهارشنبه 27 مهرماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درخصوص بررسی برنامه ها و صلاحیت سید صولت مرتضوی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به شرح زیر قرائت کرد:

مقدمه:

حل مشکل اشتغال کشور بدون آموزش نیروی کار متخصص و حرفه ای، امکان پذیر نیست. به همین منظور، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بعنوان یکی از زیرمجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موظف به ساماندهی آموزش مهارتی در کشور می باشد. تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی که دبیرخانه شورای عالی آن را در وزارت کار پیش بینی نموده است، اهمیت این وزراتخانه و وزیر مربوطه را در حل ریشه ای مشکل اشتغال بیان می نماید.

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی

جناب آقای دکتر مرتضوی دارای دکتری حقوق عمومی از دانشگاه عدالت می باشند. از سوابق اجرایی ایشان می توان به استانداری خراسان جنوبی، شهرداری مشهد، معاونت سیاسی وزیر کشور، معاونت اجرایی رئیس جمهور و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری اشاره نمود.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

در جلسه کمیسیون با آقای دکتر مرتضوی به اولویت های زیر اشاره شد:

- مهارت آموزی و توجه به نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این زمینه

- گسترش اشتغال و مخصوصا مشاغل زودبازده

- ایجاد انگیزه در میان مربیان فنی و حرفه ای با تدوین و تصویب نظام رتبه بندی مربیان

- تعیین استاندارد مهارتی برای کارگران و تعامل با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ایجاد نظام استاندارد مهارت

- ایجاد پویایی در آموزش ها و ارتباط آنها با بازار کار

ایشان تعهد نمودند که تمام توان خود را جهت اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی مصوب 24/8/1396 و رفع چالش های پیش روی اجرای این قانون به کار گیرند. همچنین متعهد شدند که با توجه به مشکل اشتغال در کشور و عدم مهارت کافی جوانان، سازمان آموزش های فنی و حرفه ای کشور در اولویت اول همه معاونت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد. همچنین متعهد شدند در اسرع وقت نسبت به صدور کالابرگ الکترونیکی جهت خرید مایحتاج اولیه و ضروری مردم اقدام نمایند.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

برنامه ارائه شده ایشان از نظر تناسب، واقع گرایی، شفافیت، صراحت و انسجام مطلوب می باشد ولی متاسفانه جامعیت لازم و زمان بندی را ندارد. هرچند این وزارتخانه بسیار گسترده می باشد، اما نباید موضوع سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور که متولی مهارت آموزی کارورزان را برعهده دارد، مغفول بماند.

بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

بر اساس گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 80 درصد برنامه های وزیر پیشنهادی « منطبق» و « همسو» است. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به 20 درصد از احکام اشاره ای نشده است. این موارد لازم است در جلسه رأی اعتماد مورد تبادل نظر نمایندگان محترم و وزیر پیشنهادی قرار گیرد تا ایشان توضیحات شفاهی خود را در خصوص موضوعات ذکر نشده، ارائه نمایند.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

اگرچه ایشان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سابقه وتجربه کاری مستقیمی نداشته است لکن با توجه به سوابق مدیریتی و اجرایی ایشان ، به نظر می رسد صلاحیت لازم برای تصدی پست وزارت را دارا می باشند.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون)

با توجه به اینکه جناب آقای دکتر مرتضوی دارای سوابق بالای مدیریتی و اجرایی در کشور بوده و هستند و با عنایت به تعهد ایشان جهت اهمیت بیشتر به گسترش مهارت آموزی در جامعه، توجه ویژه به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و اجرای کامل قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی، در نهایت کمیسیون من حیث المجموع با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، موافقت نمود./

انتهای پیام