شهر خبر
شعار «زن، زندگی، آزادی» به هند رسید اما با یک تفاوت بزرگ

شعار «زن، زندگی، آزادی» به هند رسید اما با یک تفاوت بزرگ

شعار «زن، زندگی، آزادی» به هندوستان نیز سرایت کرده‌ اما زنان هندی از این شعار برای مقاومت در برابر دستور کشف حجاب از سوی دولت استفاده می‌کنند.

اعتمادآنلاین|

پس از تشییع جنازه مهسا امینی در استان کردستان، اعتراضات به مرگ مشکوک او در ایران آغاز شد و در بیش از ۱۲ شهر کشور گسترش یافت. تصاویر بسیاری از این اعتراضات منتشر شد که در آن، زنان روسری خود را در اعتراض به حجاب اجباری آتش زدند.

به گزارش فراز، اخبار حوادث ماه اخیر به قدری در فضای مجازی منتشر شد که مجامع جهانی نیز پر رنگ شد. کار تا جایی پیش‌ رفت که مساله حقوق زنان در جوامع مسلمان سایر کشورها نیز تحت‌تاثیر  قرار گرفت. زنان عراقی در تجمع‌های آنلاین همبستگی‌شان را با زنان ایرانی اعلام می‌کنند. البته که اعتراضات ایران مخالفان‌ خودش را نیز در عراق داشته‌است. برای مثال، «ایاد جمال الدین»، روحانی شیعه عراق، در حساب توییتر خود، زنان معترض ایرانی را «فاحشه‌های ضد حجاب» خواند که به دنبال تخریب اسلام و فرهنگ هستند.

بسیاری از زنان هندی نیز در شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویر و پیام‌هایی، از زنان در ایران حمایت می‌کنند. حمایت زنان هندی از اعتراضات به حجاب اجباری در ایران اما پیامدهایی برای‌شان داشته است. دولت «کَرناتَکه» در ماه فوریه سال جاری، پوشیدن لباس‌هایی که برابری، یکپارچگی و نظم عمومی را مختل می‌کنند در مدارس و دانشگاه‌ها ممنوع کرد. تعدادی از وکلا در مقام دفاع از زنان مسلمان در دادگاه حاضر شده و این ممنوعیت دولتی را به چالش کشیده‌اند.

حمایت سلبریتی‌های هندی از اعتراضات ایران با شعار «زن، زندگی، آزادی» در حالی اتفاق می‌افتد که تعداد زیادی از زنان هندوستان برای حفظ حجاب دست و پا می‌زنند. چهره‌های مشهور هندوستان که از زنان ایرانی حمایت کرده‌اند حالا، به دلیل سکوت در مقابل رفتار دولت هند با مسلمانان در شبکه‌های اجتماعی به «تظاهر» متهم می‌شوند. «رعنا ایوب»، روزنامه‌نگار هندی واشنگتن پست، خطاب به سلبریتی‌های هندوستان نوشت: «این سلبریتی‌ها در مقابل خشونت دولت علیه مسلمانان به ویژه زنان در هند سکوت کرده‌اند. کنشگری آن‌ها ناپسند است».

«آشوک شواین»، پژوهشگر صلح نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «ستارگان هندی که از انتخاب زنان مسلمان برای برداشتن حجاب در ایران حمایت می کنند، چرا وقتی زنان مسلمان در هند از پوشیدن حجاب محروم شدند، سکوت کردند؟»

«پریانا چوپرا» بازیگر مشهور هندی که در توییتی از اعتراضات علیه حجاب اجباری در ایران حمایت کرده بود حالا مورد هجوم انتقادات بسیاری واقع شده‌است. او ۱۵ مهرماه در توییترش نوشته بود: «من کنار شما هستم؛ زن، زندگی، آزادی». «گیتا موهان»، مجری خبر «ایندیا تودی» نیز در برنامه زنده با سر دادن همین شعار، موهایش را قیچی کرد. یکی از کاربران توییتر در واکنش به اقدام خانم موهان نوشت: «منتظر هستم که گیتا موهان، در ابراز همبستگی با مسلمان‌هایی که خانه‌شان با بولدوزر ویران شد، خانه‌اش را با بولدوزر خراب کند. در غیر این صورت این حرکت ایشان تنها یک حرکت نمایشی و ظاهرسازانه‌ است.»

«توبا توفیق»، روزنامه‌نگار کشمیری در یک دیدگاه کلی، از ستارگان هندوستان چنین انتقاد کرد: «افرادی که از زنان ایران حرف می‌زنند به نام ملی‌گرایی، از آرمان‌های جنگ و کشتار در هندوستان حمایت می‌کنند. این یک توهین به زن‌های ایرانی است».

شعار «زن، زندگی، آزادی» به هندوستان نیز سرایت کرده‌ اما زنان هندی از این شعار برای مقاومت در برابر دستور کشف حجاب از سوی دولت استفاده می‌کنند. دولت هند در ایالت‌های جنوبی در تلاشند تا با اعمال فشار و با تصویب بخشنامه‌های ایالتی، حجاب از سر زنان بردارند و تعداد زیادی از این زنان مسلمان در تلاشند تا از حق آزادی در انتخاب پوشش دفاع کنند.

رفتار تبعیض‌آمیز دولت هندوستان با مسلمانان به قدری افزایش یافته که حالا به دخالت در نحوه پوشش آن‌ها نیز رسیده است. وکلای بسیای، امروز زبان زنان مسلمان در دادگاهند. آن‌ها می‌گویند که ممانعت از پوشیدن حجاب در کلاس درس، ادامه تحصیل زنان مسلمان را به خطر می‌اندازد. دولت کرناتکه اما مدعی است که بخشنامه ایالتی یک‌دست‌سازی پوشش در مدارس و دانشگاه‌ها، «جدا از دین» و بدون اشاره به حجاب بوده است. 

در دفاعیات مخالفان ممنوعیت حجاب در هند آمده: «اگر دختران مسلمان تحصیلات بهتری داشته باشند، در آینده می‌توانند آگاهانه تصمیم بگیرند که چگونه لباس بپوشند».