شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قوه قضائیه#مجموعه#رئیس قوه قضائیه

محسنی‌اژه‌ای: رفع نقاط ضعف را از قوه قضائیه شروع کنیم

محسنی‌اژه‌ای: رفع نقاط ضعف را از قوه قضائیه شروع کنیم

رئیس قوه قضائیه در نشست هیئت عمومی دیوان عالی کشور با اشاره به ضرورت اولویت‌بندی برای رفع نواقص در بخش‌های مختلف دستگاه قضائی گفت: باید بررسی و رفع نقاط ضعف و نقصان‌ها را از مجموعه خودمان شروع کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، امروز (سه‌شنبه 26 مهر) برای دومین بار طی یک سال اخیر در نشست هیئت عمومی دیوان عالی کشور حضور یافت و به مدت 4 ساعت از نزدیک در جریان تبادل نظرات 127 نفر از قضات این دیوان در باب صدور رأی وحدت رویه پیرامون موضوع فنی "نقش مقامات دادستانی در درخواست اعاده دادرسی" قرار گرفت و پس از آنکه در این خصوص رأی‌گیری انجام شد، ضمن اعلام این نکته که رئیس قوه قضائیه دارای حق رأی در دیوان عالی نیست، نقطه‌نظرات تخصصی و کاربردی خود را در رابطه با دستور کار نشست امروز هیئت عمومی دیوان عالی بیان کرد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه مقام‌هایی نظیر رئیس دیوان عالی و دادستان کل، جایگاه‌هایی مهم و رفیع در قانون و اذهان مردم دارند، اظهار کرد: با عنایت به این موضوع و همچنین سوابق قضائی و مدیریتی قابل توجه قضات دیوان عالی کشور، برای حفظ جایگاه رفیع دیوان عالی و ارتقای آن، هم رئیس قوه قضائیه و هم مسئولان و قضات این دیوان دارای وظایف و مسئولیت‌هایی خطیر و مهم هستند.

رئیس دستگاه قضا ضمن اشاره به اصل 161 قانون اساسی ناظر بر مسئولیت‌های دیوان عالی کشور در نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه قضائی، گفت: انجام آسیب‌شناسی‌های متقن و مستمر پیرامون مفادی از قوانین که تفاسیر در باب آنها سبب ورود حجم متنابهی از پرونده‌ها به دیوان عالی کشور می‌شود، موضوع بسیار قابل توجه و مهمی است.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به ضرورت اولویت‌بندی برای رفع نواقص و کاستی‌ها در بخش‌های مختلف دستگاه قضائی گفت: همیشه باور و اعتقاد من این بوده است که باید بررسی و رفع نقاط ضعف و نقصان‌ها را از مجموعه خودمان شروع کنیم؛ بر همین اساس از شما قضات دیوان عالی کشور که صاحب تجارب ارزنده در امر قضا هستید و در زمره فرهیختگان محسوب می‌شوید می‌خواهم که در امر خطیر بررسی و رفع نقاط ضعف کمک‌کار مسئولان قضائی باشید.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت نوع نگاه و دیدگاه عموم‌ مردم به دستگاه قضائی بیان کرد: بعضاً مردم و حتی برخی مسئولان و خواص در خصوص زحمات و خدمات همکاران قضائی ما و سختی کار آنها و حجم بالای پرونده‌ها بی‌اطلاع هستند و همین عدم اطلاع سبب می‌شود دیدگاهی دور از واقعیت به مجموعه قضائی داشته باشند لذا ضرورت دارد ما بیش از پیش به تبیین خدمات و سختی‌ کار همکاران قضائی خود بپردازیم.

دومین حضور محسنی‌اژه‌ای در هیئت عمومی دیوان عالی کشور

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام مرتضوی‌مقدم، رئیس دیوان عالی کشور در سخنانی اظهار کرد: حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای طی یک سال و سه ماه سپری شده از دوران مسئولیت‌شان در جایگاه ریاست قوه قضائیه، نسبت به دیوان عالی کشور و حضور در میان نخبگان قضائی و علمی این دیوان اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند و طی این مدت دو مرتبه در جلسات هیئت عمومی دیوان عالی کشور شرکت کرده‌اند.

رئیس دیوان عالی کشور یکی از معضلات و مشکلات اساسی در این دیوان را ورودی زیاد پرونده‌ها طی چند سال اخیر عنوان کرد و گفت: دیوان عالی کشور مرجعی است که باید در خصوص مسائل کلان قضائی رای بدهد.

مرتضوی‌مقدم با بیان اینکه در زمینه کاهش ورودی پرونده‌ها به دیوان عالی کشور راهکاری جز اصلاح برخی مقررات قانونی وجود ندارد، عنوان کرد: ما در دیوان عالی کشور پیشنهادات خود را مبنی بر اصلاح برخی از مواد قانون آیین دادرسی ارائه داده‌ و امیدواریم که معاونت حقوقی قوه قضائیه روند اصلاحات این مواد قانونی را به نحو احسن و در اسرع وقت به پیش ببرد.

وی همچنین از گردآوری و چاپ مجموعه‌ای از تمام آراء وحدت رویه تاریخ دیوان عالی کشور خبر داد و گفت: کار مثبتی که اخیراً در هیئت عمومی دیوان عالی کشور انجام شد، جمع‌آوری و چاپ یک مجموعه از تمام آرای وحدت رویه تاریخ این دیوان اعم از حقوقی و کیفری بود که این مجموعه می‌تواند برای قضات سراسر کشور بسیار مفید باشد.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه این دیوان برای رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی، امنیتی و برخی موضوعات دیگر، شعب ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ است، تصریح کرد: با توجه به ورودی و حجم بالای پرونده‌ها در دیوان عالی کشور‌، کلیه کارکنان این دیوان اعم از قضات و‌ کارمندان اداری، همکاری بسیار خوب و صمیمانه‌ای را در راستای رسیدگی به پرونده‌ها و مختومه کردن آنها داشته‌اند.

مرتضوی‌مقدم همچنین خاطرنشان کرد: مجموعه دیوان عالی کشور و قضات این دیوان، حمایت کامل خود را از مواضع قاطعانه رئیس قوه قضائیه در ایجاد امنیت در کشور، مبارزه با مفاسد اقتصادی و‌ اصلاح امور، اعلام می‌کنند.

تقدیر دادستان کل کشور از قضات دیوان عالی

حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور نیز ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون موضوع جلسه هیئت عمومی دیوان عالی کشور در باب اینکه "درخواست اعاده دادرسی قائم به شخص دادستان است یا خیر"، به حجم کار سنگین در دیوان عالی اشاره کرد و با تقدیر از قضات و کارمندان این مجموعه، بیان کرد: چنانچه ما امروز در عرصه امور قضائی و حقوقی به صورت جهادگونه عمل نکنیم، قطعاً کارها بر زمین خواهد ماند.

گفتنی است؛ در جریان نشست امروز هیئت عمومی دیوان عالی کشور، 127 تن از قضات این دیوان حضور داشتند و تعدادی از قضات در حضور رئیس قوه قضائیه به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

این گزارش می‌افزاید؛ در این نشست، تعدادی از قضات دیوان عالی کشور در حضور حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای به بحث و بررسی پیرامون این موضوع که "درخواست اعاده دادرسی قائم به شخص دادستان است یا خیر" پرداختند.

رونمایی از مجموعه مدون کلیه آرای وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور

در پایان این مراسم با حضور رئیس قوه قضائیه آیین رونمایی از مجموعه مدون کلیه آرای وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور انجام شد.

انتهای پیام/