شهر خبر

روزنه‌های امید برای تغییر روند بورس

روزنه‌های امید برای تغییر روند بورس

فردای اقتصاد - بورس تهران امروز متعادل و مثبت دنبال شد و روزنه های امید برای بازگشت رونق به بورس در بین سهامداران ایجاد شد. شاخص کل  با رشد ۱،۴۵۲ واحدی (معادل ۰.۱۱ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۳۱۲ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است شرایط بهتری داشت و با رشد ۰.۴۶ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد به ۱،۸۵۷ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو و قطعات، بانک  و غذایی و در بین نمادها شپنا، دانا و پالایش بیشترین ارزش معاملات را داشتند.  اما نکته منفی بازار امروز خروج ادامه‌دار پول اشخاص حقیقی از بازار بود و حدود ۹۶ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی اتفاق افتاد.

در برنامه زنگ پایان امروز همراه با محمدرضا بیک‌زاده به بررسی ارزیابی شرایط جاری بازار سرمایه و چشم‌انداز صنایع مختلف این بازار پرداختیم. این کارشناس عنوان کرد: بازار سهام این روزها در شرایطی قرار گرفته است که براساس نسبت p/e بسیاری از نمادها در ناحیه ارزندگی هستند، اما به نظر می‌رسد با وجود ارزندگی به دلیل زیان سرمایه‌گذاران در این بازار همچنان تا زمان رفع ابهامات موجود تمایلی به سرمایه‌گذاری در بین سهامداران وجود ندارد.

این کارشناس در رابطه با ادامه یا پایان روند فرسایشی بازار سرمایه اعتقاد داشت: در یک ماه گذشته به دلیل ناآرامی های اجتماعی موجب ریزش بیشتر قیمت نمادها شد. با توجه به گزارش‌های ۶ ماهه و وضعیت مناسب بسیاری از صنایع به نظر می‌رسد بورس تهران در کوتاه مدت واکنش مثبتی داشته باشد. به چشم انداز مثبت بازار و اصلاح روند نزولی تا پایان سال نمی‌توان امیدواری چندانی داشت، چراکه سوابق تاریخی نسبت ارزندگی سطوح پایینتر را نیز ثبت کرده و این احتمال وجود دارد که نه به دلیل کاهش قیمت بلکه به دلیل افزایش eps شرکت‌ها p/e مقادیر کمتری را تجربه کند.

بیک‌زاده در ارزیابی صنایع مناسب برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: صنعت فلزات اساسی و به دلیل روند ادامه دار رکود جهانی قیمت فلزات باید منتظر چشم‌انداز سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا ماند و در حال حاضر سرمایه‌گذاری در این صنعت منطقی نخواهد بود. صنایع درگیر با مصرف کننده نهایی و سبد خانوار نظیر شوینده و لاستیک به دلیل حساسیت‌هایی که در قیمت‌گذاری آن ها وجود دارد با ابهاماتی روبرو هستند و باید دید در بودجه ۱۴۰۲ دولت چه سیاست‌هایی را در قبال این صنایع در پیش خواهد گرفت.

وی افزود: در حال حاضر پتروشیمی و پالایشی‌ها به واسطه تحولات اخیر در وضعیت مناسبی قرار دارند و صنعت لاستیک نیز با افق دریافت سود نقدی می‌توانند گزینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری باشند.