شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#شهرداری تهران#خیابانی#رفاه#کودکان

درآمد عجیب کودکان کار خیابانی ؛ ماهیانه ۵۰ میلیون تومان؟ | واکنش مدیرعامل سازمان رفاه شهرداری تهران

سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: خانواده‌های نیازمندی داریم که پس از برطرف شدن نیازشان، دیگر فرزندشان را برای کار به خیابان نمی‌فرستند اما از آن سو خانواده‌هایی هم هستند که فرزندان زیادی در خیابان دارند و درآمدهای بالایی همچون ماهی ۵۰ میلیون تومان به دست می‌آورند.

کودک کار

به گزارش همشهری آنلاین، احمد احمدی صدر در حاشیه برگزاری مراسم هفته ملی کودک که با حضور ۱۰۰۰ کودک در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، در تشریح روند ساماندهی کودکان کار و خیابان، گفت: ساماندهی کودکان چند مولفه دارد که یکی از آنها ساماندهی موضوع ورود کودکان اتباع خارجی به شهر تهران است. از سوی دیگر مقابله با سرشبکه‌هایی که کودکان را استثمار می‌کنند و قانون نیز در مورد این موضوع به روشنی اظهار نظر کرده است.

چکیده صحبت‌های مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران را در ادامه می‌خوانید: 

* طرح ساماندهی به معنای اینکه این کودکان از سطح شهر جمع‌آوری شوند و دوباره در یک سیکلی به چهارراه‌های شهر برگردند، کار درستی نیست. بی تردید کار درست این است که به شخصیت این کودکان توجه کنیم. آنها افرادی هستند که می‌توانند برای کشور مثمر ثمر باشند و افتخار بیافرینند. بر همین اساس ما طرح ساماندهی که حدود ۳۲ مرحله انجام شده است را آغاز نکردیم. چرا که اعتقاد داریم اجرای چنین طرحی پاسخگو نیست. معتقدیم باید به استعدادهای آنها همچون کودکان خانواده خود توجه کنیم و در این مسیر باید از ظرفیت‌های موجود در شهر تهران بهره بگیریم.

* اولویت ما مشاوره با این کودکان است و در مرحله بعد تذکر به والدین و متولیانی که این کودکان را به کار اجباری می‌گمارند، خواهیم داشت. ما موضوع آموزش و حرفه و فن را نیز برای آنها پیگیری خواهیم کرد.

* خانواده‌های نیازمندی داریم که پس از برطرف شدن نیازشان، دیگر فرزندشان را برای کار به خیابان نمی‌فرستند اما از آن سو خانواده‌هایی هم هستند که فرزندان زیادی در خیابان دارند و درآمدهای بالایی همچون ماهی ۵۰ میلیون تومان به دست می‌آورند که در حقیقت استثمار آن کودک است. 

* بیش از ۳۰ مدرسه ویژه کودکان کار بهره برداری شده که کافی نیست. باید تمام این مدارس به مراکز استعدادیابی تبدیل شوند و دستگاه‌های حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد از خانواده‌ها حمایت کنند.

*راه حل عاری شدن خیابان‌ها از این کودکان، توجه، شناخت و استعدادیابی این کودکان است و البته همزمان باید مقابله با سرشاخه‌ها و جلوگیری از ورود کودکان اتباع خارجی و مهاجرت‌های مرتبط با این موضوع هم باید دنبال شود. امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد بروز اتفاقات جدید در این حوزه باشیم.