شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دلار#میلیون دلار

«شکارچی شاهد»؛ اسم رمزی برای یک ضدِ پهپاد خیالی

«شکارچی شاهد»؛ اسم رمزی برای یک ضدِ پهپاد خیالی

یک بلاگر اوکراینی با راه‌اندازی یک کارزار اینترنتی، بیش از ۴ میلیون دلار برای خرید یک سامانه ضدپهپادی که نامش فاش نشده، جمع‌آوری کرده و آن را «شکارچی شاهد» نامیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ایگور لاچنکوف که در فضای مجازی خود را یک «اینفلوئنسر اوکراینی» معرفی کرده است، در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی گفت که برای جمع‌آوری ۲.۷ میلیون دلار جهت خرید سامانه پدافند ضد پهپادی مبتنی بر رادار که البته نامش را فاش نکرده، کارزاری به‌راه انداخته و حالا برای مقابله با پهپادهایی که در هفته‌های اخیر زیرساخت‌های حیاتی اوکراین را هدف گرفته و تخریب کرده‌اند، ۴.۰۸ میلیون دلار جمع‌آوری کرده است.

گفته می‌شود پهپادهایی که با بال‌های مثلثی یا به اصطلاح «دلتا وینگ» و پرواز در ارتفاع کم، شناخته می‌شوند، نسخه بهبودیافته پهپاد «شاهد -۱۳۶» ساخت ایران است اما با وجود ادعاهای اوکراین، نه مسکو و نه تهران، هیچکدام استفاده از این پهپادها را تأیید نکرده و ایران قویاً اعلام کرده که هیچ نوع تسلیحاتی برای هیچکدام از طرفین درگیر، ارسال نکرده است.

میخائیل فِدوروف، معاون نخست وزیر اوکراین، روز شنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که این کارزار، بیش از ۴ میلیون پول جمع کرده است.

با این وجود، لاچنکوف گفته است که به دلایل امنیتی، «نمی‌تواند نام سامانه (ضدپهپادی) را تا زمان خریداری، افشا کند.» او تنها در اشاره‌ای مختصر، این سامانه را «شکارچی شاهد» خواند.

به گفته این بلاگر، سامانه مذکور با ایجاد اختلال در این پهپادها، آن را تا ارتفاعی بالا می‌برد که موشک‌های زمین به هوا قادر به منهدم کردن آن باشند.

بر اساس این گزارش، ارتش آمریکا در حال حضار هیچ روش مؤثری برای مقابله با پهپادهایی همچون شاهد -۱۳۶ در دست ندارد.