شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##موقع#بیماری،#مرخصی#بگیریم#دورکار#شویم؟

موقع بیماری، مرخصی بگیریم یا دورکار شویم؟

آسیب‌شناسی کاهش مرخصی‌های استعلاجی در پساپاندمی
موقع بیماری، مرخصی بگیریم یا دورکار شویم؟

فردای اقتصاد: اگر درجه دمای بدنتان بالاست یا در دوران نقاهت پس از عمل جراحی قلب هستید، طبیعی است که استفاده از ماشین ابزار برای شما دشوار است. و اگر دچار حمله عصبی هستید، بهتر است از ماشین ابزار اجتناب کنید. گرفتن مرخصی در روزهای بیماری چاره کار است. این نوع مرخصی‌ها به منظور جلوگیری از آسیب رساندن افراد به خود، همکاران، مشتریان یا افراد حاضر در محل کار هستند. کار از خانه این منطق را خودسرانه تغییر داده است. امروزه کارگران هیبریدی (تلفیق دورکار و کار حضوری) به طور فزاینده‌ای به این نتیجه می‌رسند که اگر می‌توانید از روی میز آشپزخانه خود کار کنید، پس چرا تا زمانی که مغز کار می‌کند و دوربین زوم خاموش است از تختخواب کار را نکنیم ؟

انقلاب کار از خانه، سطح معیارها برای آنچه که بیماری تلقی می‌شود را بالا برده است.  در اوج همه‌گیری، مردم حتی با علائم بدی مانند تب، تنگی نفس یا حالت تهوع از خانه کار می‌کردند. خیلی‌ها هنوز هم این کار را می‌کنند. نیکلاس بلوم از دانشگاه استنفورد عادات کار در خانه را از قبل از رایج شدن بحران کرونا دنبال می‌کرد. او در یک مقاله جدید، نتایج یک آزمایش تصادفی کنترل شده را در یک شرکت بزرگ چندملیتی چینی ارائه می‌کند، که در آن مرخصی به علت بیماری برای کارمندانی که دو روز در هفته از خانه کار می‌کنند نسبت به افرادی که به‌طور تمام وقت سر کار حضور دارند، ۱۲ درصد کاهش یافته است. نویسنده میهمان نشریه اکونومیست برای این موضوع ابراز تاسف و همدردی کرده است.

او می‌گوید در گذشته، در دوران نقاهت، ابایی نداشت که خودش را در یک پتو بپیچد در حالی که یک نوشیدنی داغ و نان تست در دست داشت و مقداری دستمال کاغذی کنارش بود. برعکس، وقتی اوایل تابستان امسال به کووید-۱۹ مبتلا شد، در حالی که با تلفن و لپ‌تاپش در لحاف فرو رفته بود به کار خود ادامه داد. مدیران او شدیداً اصرار داشتند که کار او باید به یک همکار منتقل شود. برای او این غیرقابل تصور بود، حداقل تا زمانی که تقریباً از هوش رفت.

ایراد دورکاری در دوران بیماری چیست؟

اینکه در رختخواب باشید و کاری انجام ندهید نه تنها به معنای ناراحتی جسمی است، بلکه به معنای اختلال شناختی نیز هست. حالا که نگرانی از بابت انتشار ویروس و میکروب در محل کار وجود ندارد، برای کارگران حقوق‌بگیر، که اغلب بر اساس دانششان به جای خروجی کارشان ارزیابی می‌شوند، دشوار است بگویند که برای چند روز از روند کار خارج می‌شوند. برای افرادی که دستاوردهای زیادی دارند،‌ وقت گذاشتن برای کار یک امر طاقت فرسا نیست، بلکه یک روش زندگی است. اما استراحت‌های برنامه‌ریزی‌نشده با اشتیاق به کار در تضاد است. حالا با نزدیک شدن به رکود اقتصادی و زیر سوال رفتن امنیت شغلی آینده، مفید نشان دادن خود،اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. آداب کار هیبریدی منعطف است و به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها هنوز قوانین مرخصی استعلاجی خود را برای دوره جدید به روز نکرده‌اند.

اگر چه همه این‌ها قابل درک است، اما نگران‌کننده هم هست. درست است که جستجو در محتواهای فضای مجازی به وسیله لپ‌تاپ و گوشی هوشمند در وضعیت ناراحت یک فرد بیمار، به اندازه راندن لیفتراک خطرناک نیست. اما خطراتی را به همراه دارد - هم برای فرد بیمار و هم برای کارفرمای او. و این فقط کووید نیست، که علائم رایج آن شامل گیجی و عدم تمرکز است. هر بیماری‌ای خستگی و بی‌حالی می‌آورد.

حتی یک بیماری خفیف هم می‌تواند عملکرد مغز را به اندازه قرار گرفتن در ارتفاع زیاد، مختل کند که تأثیر آن می‌تواند مانند یک بی‌حالی و تهوع بد پس از صرف مشروبات الکلی باشد. قضاوت صحیح در مورد اینکه آیا کسی نمی‌تواند روی کارش که در حال انجام آن است تمرکز کندیا خیر، دشوار است. به همین دلیل است که افرادی که غلظت اکسیژن کمتری دارند گاهی اوقات لباس‌های محافظ را برای بالای قله اورست بر می‌دارند. برخی تا حد مرگ یخ می‌زنند. ارسال ایمیل‌ها در حالی که احساس سرگیجه و فرسودگی می‌کنید، بدن را تحت استرس بیشتری قرار می‌دهد و همچنین خطر گسستگی افکار را به همراه دارد. تداوم فشار کار برای کارمند بیمار ممکن است او را برای مدت طولانی‌تری بیمارتر و کم‌بازده کند. به همین دلیل هم تداوم حضور کاری دیجیتالی در دوران بیماری، به نفع هیچ‌کس نیست.

بنابراین مقاومت در برابر آن مهم است. برای اینکه احساس کنید کمی مرخصی گرفته‌اید، نیازی به انتقال خون یا پیوند کبد ندارید. خواب آرام می‌تواند جسم و روح را بازیابی کند. خیره‌شدن به سقف به شما فرصت می‌دهد تا زندگی فرسوده‌کننده خود را بررسی کنید. نگران نباشید که در مورد شما به عنوان فردی که از مسئولیت شانه خالی کرده است، قضاوت می‌شود. تنبلی واقعی را نمی‌توان پنهان کرد - اگر درباره کسی بدگویی می شود، به احتمال زیاد رئیس‌ها او را از قبل می‌شناسند.

در دنیای کار منعطف، مدیران می‌توانند طوری رهبری کنند که به عنوان مثال گاه به گاه زمانی که به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند، مرخصی بگیرند. چرا به عنوان یک مدیر از آن به عنوان فرصتی برای واگذاری وظایف استفاده نمی‌کنید؟ این باعث ایجاداعتماد در یک تیم می‌شود و به ارزیابی نقاط قوت و ضعف زیردستان کمک می‌کند.

در نهایت، عادات کاری در عصر هیبریدی هم به وضعیت ثبات خواهند رسید. وقتی صحبت از بیماری به میان می‌آید، امیدواریم به‌زودی به جایی که در روزهای قبل از کووید بودیم برسیم. بیمار بودن، بخشی از شرایط انسان است. از بین هم نمی‌رود. روزهای مرخصی به علت بیماری هم نباید از بین برود. نویسنده اکونومیست به یاد می‌آورد که ۱۷ سال پیش در نیویورک پس از بهبودی از یک بیماری معده در نیویورک روی مبل دراز کشیده بود، بدون مزاحمت همکاران و بدون نگرانی از فکر کار. بنابراین تصمیم گرفته است دفعه بعد که بیمار می‌شود، از اپلیکیشن فضای مجازی اسلک برای کار استفاده نکند. در عوض، به حرف مدیران خود گوش می‌کند و نامه مرخصی را امضا می‌کند.

منبع: اکونومیست

مترجم: شادی آذری حمیدیان