شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تربیت بدنی

یک سال تربیت بدنی ایران با حمید سجادی؛ پیشرفت ۳۶۵ روزه

یک سال تربیت بدنی ایران با حمید سجادی؛ پیشرفت 365 روزه

از هفته تربیت بدنی سال قبل تا امروز اتفاقات زیادی در ورزش کشور رخ داده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا؛ چندی پیش به مناسبت هفته دولت پس از گذشت یک سال از دوران حضور حمید سجادی در وزارت ورزش و جوانان فرصت رسید تا عملکرد او کم و بیش بررسی شود و حالا به مناسبت آغاز هفته تربیت بدنی می‌توان با نگاهی دیگر این دوران را تحلیل کرد.

اولین وزیر «ورزشی» وزارت ورزش و جوانان از روز اول مدیریتش در شهریور 1400 اولویت خود را بر اصلاح شرایط و سپس ایجاد فرصت‌های مناسب برای پیشرفت عنوان کرد. چالش‌های او مسائلی چون مشکلات حرفه‌ای سازی استقلال و پرسپولیس، موضوع فنی تیم ملی فوتبال و انتخابات فدراسیون، چالش باشگاه‌های فوتبال و صدا و سیما، تقابل‌های چند انجمن با وزارت، قانون شکنی برخی و... بود که آن‌ها را می‌توان در چند بخش بررسی کرد.

فوتبال

طبیعتا با توجه به علاقه مردم این بخش همواره ویترین تمام تصمیمات است و برخی اعتقاد دارند حتی اگر تمام ورزش‌ها در عرصه‌های جهانی موفق باشند اما فوتبال ناکام باشد، همه آن افتخارآفرینی‌ها زیر سایه فوتبال قرار می‌گیرد.

در این زمینه هم بسیاری در ابتدا حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا را به گردن وزارت ورزش انداختند. در نگاهی کوته‌فکرانه می‌توان این حرف را صحیح قلمداد کرد اما اگر شخصی فقط دو سال فوتبال را پیگیری کرده باشد متوجه می‌شود تا چه اندازه این بحث نیازمند تمهیدات بلندمدت و سلسله تصمیمات است. به نحوی که با وجود تمهیدات مسئولین از فردای روز حذف، هنوز هم بسیاری از مشکلات حل نشده و پروسه آن در حال انجام است.

به طور کلی در بخش آبی و قرمزها که یکی از مهم‌ترین بخش‌های مهم‌ترین سازمان مسئول کشور در زمینه تربیت بدنی به شمار می‌رود هنوز چالش هایی وجود دارد اما نکات مثبت شکل پیدا کردن و قوام مدیران دو باشگاه در این یک سال بوده است.

فوتبال اما تنها به استقلال و پرسپولیس خلاصه نمی‌شود. در این زمینه تیم ملی هم مورد بحث قرار می‌گیرد که وزارت ورزش همواره خود را از مباحث فنی دور دانسته اما نقشی حمایتی ایفا کرده است. به همین دلیل هم در اوج انتقادات هیچ زمان شخص وزیر برای نیمکت تیم ملی تصمیمی نگرفت. کما اینکه روسای پیشین گرفتند و چوبش را ورزش ایران خورد. حالا هم با توجه به نشستن دوباره کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی، وزارت ورزش کاملا حمایت خود را اعلام کرده و هیچ‌گاه از فراهم کردن امکانات خودداری نمی‌کند.

چالش‌های فدراسیون‌ها

مشکل تعلیق فدراسیون جودو هم مانند ماجرای حذف استقلال و پرسپولیس در اواخر دوره وزیر پیشین اتفاق افتاد و با هجمه‌هایی ناجوانمردانه بر گردن وزیر فعلی افتاد. تعلیقی که امید می‌رفت برطرف شود اما نشد. ماجرای فدراسیون خودخواسته موی‌تای با جلوگیری از قانون‌شکنی مواجه شد و این انجمن، «انجمن» ماند تا به درستی ماجرا طی شود.

در دوران یک ساله اخیر یک انتخابات در فدراسیون فوتبال برگزار شد که برخی درصدد خدشه‌دار کردن آن بودند اما تیر‌شان به سنگ خورد و طبق روال همه‌چیز پیش رفت. حالا هم تیم ملی در کمال آرامش با مدیران و کادر فنی جدید و با حمایت همه جانبه وزارت ورزش برنامه های خود را برای حضوری شایسته در جام جهانی قطر پیش می برد.

تنها چالش مهم در این زمینه را هم می‌توان بودجه کشتی دانست که ریاست آن اندکی احساساتش را بیشتر از منطق در تصمیمات دخیل می‌کند و انتظار داشت چندین برابر تمام ورزش‌ها بودجه بگیرد. آن هم در شرایطی که از دیگر قسمت‌های بدنه دولت برای‌شان پول فراهم شده بود. در نهایت این ماجرا به خیر گذشت اما رئیس فدراسیون کشتی چندان پاسخگوی نتایج تیم ملی در مسابقات آزاد و فرنگی که با عدم قهرمانی توام شد نبود!

سفر وزیر ورزش و جوانان به خوزستان

اقدامات مثبت

پشت سر گذاشتن چالش‌ها به خودی خود یک اقدام مثبت تلقی می‌شود اما در این زمینه می‌توان به صورت تیتروار به برخی از اقدامات چون آغاز مرحله خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس، فراهم کردن تمهیدات برای استفاده بهتر پیست‌های اسکی، همکاری جهت افتتاح و استفاده بهینه از زیرساخت‌ها چون افتتاح باشگاه اسکواش برج میلاد، بازدید از ساختمان چندین فدراسیون چون گلف، نجات غریق و... جهت بررسی مشکلات، اقدامات فرهنگی چون باز شدن درب ورزشگاه آزادی به روی مردم در ابتدای دوره وزارت و... اشاره کرد.

نتیجه‌‌گیری

همان طور که در هفته دولت هم بیان شد، یک سال فرصتی کافی برای بررسی تصمیمات مدیریتی سیدحمید سجادی چه در سطح کلان و چه در جزئیات نیست اما مسیری که تا امروز طی شده را می‌توان مسیری رو به جلو دانست و امید داشت هفته تربیت بدنی سال بعد فقط بحث ارزیابی روند رو به رشد باشد نه چالش‌های حل نشده.

انتهای پیام