شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استاندارد

وجود ۴۴ تا ۶۰ میلیون شیرآلات غیر استاندارد در ایران/ شیرآلات غیر استاندارد دلیل هدررفت آب هستند

وجود 44 تا 60 میلیون شیرآلات غیر استاندارد در ایران/ شیرآلات غیر استاندارد دلیل هدررفت آب هستند

شیرآلات غیر استاندارد که تعداد آن 44 تا 60 میلیون است سبب شده تا سالانه 2.9 میلیارد متر مکعب آب تصفیه شده معادل 35 درصد آب شرب کشور در خانه ایرانی‌ها هدر برود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، صرف آب شرب در ایران نسبت به الگوی مصرف تعیین شده اختلاف قابل توجهی دارد.

بر اساس آمار سامانه سپتا شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از سال 1394 تا سال 1399، هر خانواده ایرانی با بعد 3.3 نفر به طور متوسط در هر سال 326 هزار 950 لیتر آب شرب تصفیه شده مصرف می‌کند.

این در حالی است که با فرض رعایت الگوی مصرف آب شرب در قالب استفاده 150 لیتر طی هر شبانه‌روز، مصرف هر خانواده باید 180 هزار 675 لیتر در سال باشد.

یعنی، سرانه مصرف آب شرب برای هر فرد ایرانی 270 لیتر در روز است، در حالیکه استاندارد مصرف آب برای هر نفر 150 لیتر در روز است. 

یکی از مهم‌ترین دلیل مصرف بالای آب شرب در ایران استفاده از تجهیزات غیراستاندارد در واحدهای مسکونی است و در صورتیکه وسایل آب‌بر در خانه با تجهیزات دارای برچسب گرید A سازمان ملی  استاندارد جایگزین شود، سرانه مصرف آب شرب از 270 لیتر در روز به 175 لیتر در روز کاهش پیدا می‌کند.

برق

بر این اساس، به منظور پرداخت به دلایل مصرف زیاد آب شرب در ایران طی گام اول باید از جزئیات بیشتر مقاصد مصرف اطلاع پیدا کرد.

در این راستا طی بررسی انجام شده توسط محققان دانشگاه علم و صنعت، عمده مصرف آب خانواده‌های ایرانی در 6 بخش ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، دوش حمام، فلاش تانک و شیرآلات در کنار کولر آبی متمرکز شده است.

بر اساس این تحقیق علمی، آب مصرف شده هر خانواده در کشور طی یک سال در بخش ماشین لباسشویی، ماشین ظرف‌شویی و کولر آبی به 29 هزار 320 لیتر می‌رسد. این در حالیست که دوش حمام، فلاش‌تانک و شیرآلات مجموعا در طی یک سال 297 هزار و 630 لیتر را به خود اختصاص می‌دهند.

Photo

مهدی رستم زاده، فعال صنعت ساختمان گفت: به طور برآوردی 110 تا 150 میلیون شیرآلات بهداشتی در کشور وجود دارد که با توجه به آمار تولید شیر غیر استاندارد می‌توان ادعا کرد، 44 تا 60 میلیون شیرآلات غیر استاندارد در کشور وجود دارد.

با توجه به نقش غیر قابل انکار تجهیزات غیراستاندارد در هدر رفت آب شرب در کشور نگاهی به وضعیت صنعت شیرآلات می‌تواند دلایل مصرف قابل توجه آب در کشور را بیش از پیش مشخص کند.

انتهای پیام