شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#قیمت#بازار آزاد#مقایسه#نکاتی#توجه#کنیم؟

در مقایسه جک S3 و S5 به چه نکاتی توجه کنیم؟

در مقایسه جک S3 و S5 به چه نکاتی توجه کنیم؟

فرارو: جک S5 در کارخانه ۳۱۰ میلیون گران‌تر از جک S3 عرضه می‌شود و همین فاصله در بازار آزاد حفظ شده است. کرمان‌موتور قیمت جک S3 و S5 را در طرح فروش مهرماه به‌ترتیب ۶۷۵ و ۹۸۵ میلیون تومان اعلام کرد و در بازار آزاد، جک S3 درحالی نزدیک ۷۵۰ میلیون تومان معامله می‌شود که جک S5 به جمع مدل‌های یک میلیاردی اضافه شده است. جک S5 و S3 تقریبا مصرف سوخت یکسانی دارند، اما مقایسه این دو مدل نشان می‌دهد هزینه‌های نگهداری از جک S5 معمولا بیشتر است.

۱- قیمت جک S3 و جک S5 در کارخانه ۳۱۰ میلیون تومان اختلاف دارد. در جدول طرح فروش کرمان‌موتور که مربوط به مهرماه امسال می‌شود، قیمت جک S3 مدل ۱۴۰۱ را ۶۷۵ میلیون تومان قید کردند و جک S5 مدل ۱۴۰۱ را ۹۸۵ میلیون تومان عرضه می‌کنند. به‌این ترتیب بین سه عضو خانواده جک که مونتاژ آن‌ها در ایران ادامه دارد، S5 را باید گران‌ترین محصول بدانیم. جک S3 در این فهرست رتبه دوم را دراختیار دارد و جک S۴ که جزو خودروهای سدان دسته‌بندی می‌شود، با قیمت ۵۲۰ میلیون تومان ارزان‌ترین محصول فعلی جک در ایران است.

مقایسه قیمت جک S3 و S5 در کارخانه

 خودرو

قیمت کارخانه

جک S3

۶۷۵ میلیون تومان

جک S5

۹۸۵ میلیون تومان

۲- اختلاف قیمت جک S3 و S5 در کارخانه درحالی ۳۱۰ میلیون تومان است که این فاصله در بازار آزاد خودرو نیز وجود دارد. در آخرین روزهای مهرماه امسال سایت‌های تخصصی خودرو، قیمت جک S3 در بازار آزاد را تقریبا ۷۵۰ میلیون تومان اعلام کردند و روبروی اسم جک S5 در این سایت‌ها رقم یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان دیده می‌شود. این دو عدد اختلاف قیمت جک S3 و جک S5 را در بازار آزاد، دقیقا ۳۰۰ میلیون تومان نشان می‌دهد.

مقایسه قیمت جک S3 و S5 در بازار

خودرو

قیمت بازار

جک S3

۷۵۰ میلیون تومان

جک S5

یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان

۳- جک S5 نیوفیس با موتور ۱.۵ لیتر از سال ۱۴۰۰ وارد بازار شد، اما مونتاژ نسخه‌های مجهز به موتور دو لیتر و گیربکس دنده‌ای از سال ۹۳ کلید خورد. جک S3 هم برای اولین بار در سال ۹۶ راهی بازار شد. الان کف قیمت جک S3 کارکرده در بازار مدل‌های دست‌دوم تقریبا ۵۰۰ میلیون تومان و همین رقم را می‌توانیم حداقل ارزش جک S5 دنده‌ای دست‌دوم با حجم موتور دو لیتر در بازار بدانیم. یکی از ارزان‌ترین مدل‌های دست‌دوم جک S3 در پلتفرم‌های خرید و فروش خودرو با قیمت ۵۲۵ میلیون تومان آگهی شده است. میزان کارکرد آن ۶۷ هزار کیلومتر است و روی بدنه آن دو لکه رنگ وجود دارد. فروشنده جک S5 دنده‌ای مدل ۹۴ نیز با همین قیمت دنبال مشتری می‌گردد. رقم ۵۲۵ میلیونی این آگهی یکی از کمترین قیمت‌ها برای جک S5 دنده‌ای در بازار مدل‌های دست‌دوم به‌شمار می‌رود.

۴- هزینه نگهداری جک S5 از S3 بیشتر است. به‌جز هزینه‌های مربوط به سرویس دوره‌ای (تعویض روغن و فیلتر) راننده جک S5 معمولا هزینه بیشتری بابت تعویض لنت ترمز، تسمه تایم و سایر قطعات پرداخت می‌کند. الان خرید یک جفت لاستیک ایرانی برای جک S3 نزدیک یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تمام می‌شد و این هزینه برای جک S5 به سه میلیون و ۱۴۰ هزار تومان می‌رسد. خرید یک جفت لاستیک خارجی هم برای جک S3 نهایتا سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد، اما همین هزینه برای جک S5 می‌تواند تا شش میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند. یا مثلا هزینه تعوض تسمه تایم جک S3 را با اجرت بین ۵۸۵ تا یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان محاسبه می‌کنند و راننده جک S5 برای این کار باید ۹۶۰ تا دو میلیون و ۴۲۵ هزار تومان کنار بگذارد.

مقایسه هزینه‌های نگهداری جک S3 و S5

سرویس

جک S3

جک S5

جلوبندی

دو میلیون و ۸۵۰ تا شش میلیون تومان

دو میلیون و ۸۵۰ تا شش میلیون تومان

لنت ترمز جلو

۴۳۵ تا ۷۸۰ هزار تومان

۴۷۵ تا ۹۴۰ هزار تومان

لنت ترمز عقب

۲۹۰ تا ۶۸۵ هزار تومان

۳۰۵ تا ۹۸۸ هزار تومان

تسمه تایم

۵۸۵ تا یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان

۹۶۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۴۲۵ هزار تومان

تعویض لاستیک

یک میلیون و ۶۴۰ هزار تومان تا سه میلیون و ۳۴۰ هزار تومان

سه میلیون و ۱۴۰ هزار تومان تا شش میلیون و ۱۸۰ هزار تومان

۵- جک S5 و S3 تقریبا مصرف سوخت یکسانی دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد جک S3 به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۷۳۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند و این رقم برای جک S5 جدید ۷.۶ لیتر برآورد می‌شود. مقایسه جک S3 و S5 نشان می‌دهد شتاب هر دو مدل تقریبا برابر و نزدیک ۱۱ ثانیه است. راننده جک S3 و جک S5 می‌توانند به‌ترتیب نهایتا با سرعت ۱۸۰ و ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنند. حجم باک بنزین جک S5 نیز تقریبا ۱۰ لیتر بیشتر از جک S3 است.

مقایسه مشخصات فنی جک S3 و S5

مشخصات فنی

جک S3

جک S5

حجم موتور

۱.۶ لیتر

۱.۵ لیتر

حداکثر گشتاور خروجی

۱۵۵ نیوتن‌متر

۲۵۱ نیوتن‌متر

حداکثر توان خروجی

۱۰۷ اسب‌ بخار

۱۷۱ اسب بخار

حداکثر سرعت

۱۸۰ کیلومتر برساعت

۱۹۰ کیلومتر برساعت

شتاب

۱۰.۸ ثانیه

۱۱ ثانیه

مصرف سوخت

۷.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

حجم باک بنزین

۴۵ لیتر

۵۵ لیتر