شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#شورای امنیت#سازمان ملل

پس از دیدار با وزیر خارجه سوریه؛

پدرسون: قطعنامه 2254 شورای امنیت درباره سوریه قابلیت اجرایی ندارد

پدرسون: قطعنامه 2254 شورای امنیت درباره سوریه قابلیت اجرایی ندارد

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با تأکید بر اینکه به تلاش خود برای برقراری آتش بس در سراسر خاک سوریه ادامه می دهد، گفت: قطعنامه 2254 شورای امنیت درباره سوریه دیگر قابلیت اجرایی ندارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «فیصل مقداد» وزیر امور خارجه سوریه و «گیر پدرسون» فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور این کشور در دمشق آخرین تحولات سوریه و برخی مسائل مشترک مورد توجه طرفین را بررسی کردند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ضمن اعلام این خبر افزود که گیر پدرسون در دیدار با فیصل مقداد گزارشی را درباره سفرهای اخیر خود به تعدادی از کشورها و دیدارهایی که با مقامات این کشورها داشت و همچنین تلاش‌های انجام شده برای از سرگیری کار کمیته قانون اساسی سوریه ارائه کرد.

گیر پدرسون امروز دوشنبه پس از دیدار با فیصل مقداد اعلام کرد که قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش بس و حل و فصل سیاسی اوضاع سوریه دیگر قابل اجرا نیست.

فرستاده سازمان ملل متحد ادامه داد: ما باید به آرامی شروع کنیم و برای اجرای نکات مختلف قطعنامه شورای امنیت پیش برویم. همه طرف‌ها همچنان تعهد خود را برای اجرای این قطعنامه اعلام می‌کنند.

پدرسون خاطرنشان کرد که وضعیت سوری‌ها در داخل و خارج سوریه همچنان بسیار دشوار است و افزود: با وجود اینکه از مارس ۲۰۲۰ تا کنون در سوریه آتش‌بس برقرار است، اما تلفات غیرنظامی همچنان وجود دارد.

وی با اشاره به اوضاع سخت اقتصادی در سوریه گفت: وضعیت اقتصادی در سوریه بسیار سخت است و حدود ۱۵ میلیون سوری به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و ما با این شرایط و چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم. روند سیاسی تا کنون نتیجه‌ای برای مردم سوریه نداشته است.

پدرسون درباره دیدار خود با وزیر امور خارجه سوریه توضیح داد: من امروز با مقداد درباره تعهد سازمان ملل به کار در همه این زمینه‌ها صحبت کردم. من به تلاش خود برای دستیابی به آتش بس کامل در سراسر کشور ادامه خواهم داد.

این مقام سازمان ملل همچنین بر پیگیری تلاش‌ها برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه و ادامه کار برای تأمین نیازهای آوارگان و کسانی که مجبور به ترک به مناطق مختلف در داخل خاک سوریه شده اند، خواه در مناطق تحت کنترل سوریه و غیر آن تأکید کرد و افزود: تحقق این هدف بدون پیشرفت در روند سیاسی امکان پذیر نیست.

فرستاده ویژه سازمان ملل تصریح کرد: ما همچنین درباره کار کمیته قانون اساسی گفتگو کردیم و امیدوارم بعد از جلسه امروز با «احمد الکزبری» رئیس مشترک کمیته قانون اساسی به نمایندگی از دولت سوریه، به نتایج مثبتی دست یابیم و بتوانیم جلسات کمیته را در ژنو دوباره تشکیل دهیم.

شایان ذکر است که قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل قطعنامه‌ای بود که در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۵ توسط شورای امنیت به تصویب رسید و آغاز مذاکرات صلح در سوریه در ژانویه ۲۰۱۶ را تعیین کرد. این قطعنامه ضمن تاکید بر اینکه مردم سوریه تنها کسانی هستند که آینده این کشور را تعیین می‌کنند، خواستار تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل و توقف فوری هرگونه حمله علیه غیرنظامیان شد.