شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کی‌روش#انگلیس

کسب نتیجه خوب مقابل انگلیس یعنی صعود از گروه/ تجربه کی‌روش از اسکوچیچ بیشتر است

کسب نتیجه خوب مقابل انگلیس یعنی صعود از گروه/ تجربه کی‌روش از اسکوچیچ بیشتر است

کارشناس فوتبال نظرات خود درباره شرایط فعلی تیم ملی و کلاس‌های اخیر مربیگری را بیان کرد.

مرتضی محصص در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار داشت: ۷۰ سال دارم. اهل تهران هستم اما بیشتر دوران فوتبالم را در اهواز گذرانده‌ام. در جوانی مدرک C مربیگری‌ام را در تگزاس آمریکا گرفتم. من با فوتبال زندگی‌ کرده‌ام و یکی از انگیزه‌های من برای دنبال کردن فوتبال را محل زندگی‌ام می‌دانم. کارمند AFC بودم و در بیش از ۴۰ کشور آسیایی تدریس کردم. حس می‌کنم در این سفرها شاگرد خوبی بوده‌ام و نکات زیادی یاد گرفته‌ام.

مدرس کلاس‌های مربیگری در ایران درباره کلاس‌های برگزار شده اخیر گفت: از سال ۲۰۱۹ عضو کنوانسیون (توافق بین فدراسیون و کنفدراسیون برای برگزاری کلاس) مربیان آسیا تا سطح A هستیم. بخش بعدی دوره فعلی هم در ماه آبان برگزار می‌شود و شرکت کنندگان باید در این بین مطالعه‌هایی فراوان داشته باشند. بخش فعلی بخش سوم است. تدریس در این کلاس‌ها بسیار سخت است و نمی‌توان با ارائه چند پاورپوینت ساده تدریس داشت. اعتقاد شخصی من این است که این کلاس‌ها را با فاصله به صورت یک فصل از مهر تا سال آینده برگزار کنیم تا کسب تجربه خوبی توسط متقاضیان انجام شود.

وی با تاکید نسبت به لزوم تجربه‌اندوزی مربیان جوان و ایجاد بستر برای آن‌ها افزود: خوب می‌شود اگر متقاضیان، باشگاه‌هایی خارجی چون بشکیتاش یا کمپ اسپایر را مشاهده کنند تا با شرایط مربیگری، قراردادها و هزاران نکته کاربردی دیگر آشنا شوند. نقطه قوت کلاس ما حضور بازیکنان بزرگی چون حیدری و اکبرپور است اما نباید به حضور در کلاس اکتفا کنیم. باید برای‌شان بسترهای دیگری چون کلاس‌های بازآموزی فراهم کنیم. کلاس فعلی با ۲۴ نفر از شهریور آغاز شده و در ۴ مقطع ۶ روزه انجام می‌شود.

محصص درباره شرایط حضور در این دوره‌ها عنوان کرد: کلاس‌های بانوان، ساحلی، فوتبال و ... نیاز به مصاحبه حضور دارد. ملی‌پوشان شانس بسیار زیادی دارند اما حضورشان قطعی نیست. در گذشته هیات‌های فوتبال معرفی می‌کردند اما حالا مدرسان باید حضور را تایید کنند. پس از پایان برخی به سطح بالاتر (پرولایسنس) می‌روند، برخی نیاز به ۲ سال کار دارند تا مدرک تحویل‌شان گردد و برخی هم نیاز به گفت و گو برای ادامه مسیر. سطح پرولایسنس هم ۷ بار برگزار شده که هر دوره آن ۲ سال طول می‌کشد. دلیل آن هم سفرهایی در طول برگزار کلاس به خارج از کشور است. به دلیل مشکلات ما بارها این کلاس‌ها را در اردوهای تیم ملی، استقلال یا پرسپولیس برگزار کردیم. باید این نکته را بیان کنم که مربیان ایرانی در آسیا اگر بهترین نباشند، جزو بهترین‌ها هستند. از نظر استعداد، هوش، انضباط و خیلی از مسائل بهترین هستند اما تماس‌مان با مهد فوتبال دنبال کم است.

پیشکسوت فوتبال درباره وضعیت تیم ملی گفت: فکر می‌کنم هر مربی دیگر جز کارلوس کی‌‌روش بود نمی‌توانستیم در بازی‌های تدارکاتی اخیر چنین نتیجه‌ای بگیریم. باید بگویم اسکوچیچ مربی بسیار خوبی است و با او ارتباط دارم. ما در فوتبال‌مان یک بحث دانش داریم و یک بحث تجربه. به طور مثال اگر بخواهیم پیش یک دندان‌پزشک برویم برای مان تجربه اش مهم‌تر از دانشگاهی که در آن مدرک گرفته خواهد بود. در فوتبال هم اینکه یک مربی با کدام باشگاه و تیم و بازیکن همکاری کرده اهمیت بالایی دارد. این دلیل برتری نیست اما فوتبال در سطح جام جهانی بسیار بالاست و این نکته آن جا نمود پیدا می‌کند. این تورنمنت یک رقابت ویژه است و کی‌روش تجربه بالایی در این زمینه دارد. اسکوچیچ اما به نظرم باید در جاهای مختلفی کار کند و تجربیات بیشتری به دست بیاورد. برخورد با اسکوچیچ؟ فوتبال ورزشی حرفه‌ای است. با بررسی جمیع جهات اعتقاد دارم اگر تغییر زودتر انجام می‌شد بهتر بود.

535

وی درباره حضور ایران در جام‌های گذشته گفت: در جام جهانی ۲۰۱۴ اولین بازی را مقابل قهرمان جام ملت‌های آفریقا با تساوی پشت سر گذاشتیم که خوب بود. مساله‌ای که باعث شد مقابل آرژانتین حتی با دید برد وارد شویم. شکل بازی را در دیدار مقابل بوسنی اما تغییر دادیم و شکست خوردیم. در جام جهانی بعد مقابل مراکش که تیمی بسیار خوب بود برنده شدیم و روحیه تیم بسیار بالا رفت. دوباره رفتیم تا اسپانیا را شکست دهیم. بحثم این است که مقابل انگلیس اگر نتیجه خوبی بگیریم می‌توانیم صعود کنیم. مساله روحیه و باور تیم است. مربی معجزه نمی‌کند اما روحیه واقعا دوای درد است.

محصص در پایان تصریح کرد: خطرناک ترین حریف ما ولز است. دلیل آن هم واضح است زیرا تمام حواس‌مان به آمریکا و انگلیس معطوف شده است. پیش‌بینی من این است که حریف آسانی نداشته باشیم. آمریکا؟ آن‌ها مربی کم‌ تجربه‌ای برای آن سطح از بازیکنان دارند. شاید با یک مربی در سطح کی‌روش می‌توانستند نتایج خوبی بگیرند.

خبرنگار: علی شفیعی جم

انتهای پیام