شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#روسیه#عربستان سعودی

ابراز شگفتی عربستان از اتهامات آمریکائی‌ها علیه ریاض

وزیر دفاع عربستان سعودی از اتهامات مطرح شده علیه این کشور در حمایت از روسیه ابراز تعجب کرد.

ابراز شگفتی عربستان از اتهامات آمریکائی‌ها علیه ریاض

به گزارش سلام نو به نقل از فارس، «خالد بن سلمان» وزیر دفاع عربستان سعودی روز یکشنبه اتهامات مطرح شده علیه این کشور در حمایت از روسیه را رد کرد.

وی در سخنانی گفت: «از اتهامات مطرح شده علیه ریاض در حمایت از روسیه در جنگ اوکراین تعجب می‌کنیم. این اتهامات نادرست حتی از سوی دولت اوکراین نیز مطرح نشده است».

وزیر دفاع سعودی در ادامه سخنانش گفت: «تصمیم اوپک پلاس درباره کاهش تولید نفت صرفا با انگیزه‌های اقتصادی اتخاذ شده اما برخی عربستان سعودی را به حمایت از روسیه متهم کرده‌اند. ایران نیز عضو اوپک بوده ایا این به این معنا خواهد بود که عربستان نیز در کنار ایران ایستاده است؟»

هفته گذشته بود که سازمان اوپک پلاس اعلام کرد تولید نفت خود را کاهش می‌دهد. در پی اعلام این تصمیم، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت این اقدام عواقبی برای روابط واشنگتن و ریاض در پی خواهد داشت.

وزارت خارجه عربستان در واکنش به این اظهارات بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که هرگونه اظهارات درباره جانبداری ریاض در نزاع‌های بین‌المللی پس از تصمیم اوپک پلاس در خصوص کاهش تولید نفت را رد می‌کند؛ این اظهارات مبتنی بر واقعیت نیست. تصمیم اوپک پلاس به اجماع همه کشورهای عضو این مجموعه گرفته شده نه توسط یک کشور.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز (پنجشنبه، ۱۳اکتبر) با اشاره به اختلافات آمریکا و اوپک پلاس بر سر کاهش تولید نفت گفت: «موافق این حرف اوپک پلاس نیستیم که این تصمیم فقط با مقاصد اقتصادی اتخاذ شده است.طی هفته‌های اخیر عربستان سعودی به طور علنی و خصوصی این پیام را به آمریکا مخابره کرد که قصد دارد تولید نفت خود را کاهش دهد. کاری که می‌دانستیم نفع روسیه را افزایش داده و تأثیر تحریم‌ها را کاهش می‌دهد. این مسیری اشتباه است».

کربی ضمن اشاره به اینکه قبلاً بایدن به سعودی‌ها توضیح داده که کاهش دو میلیون بشکه تولید نفت در روز توجیهی در بازار ندارد گفت: «همان‌طور که دولت بایدن اعلام کرده در حال ارزیابی مجدد روابط با عربستان سعودی بابت این اقدام هستیم و موضعی که آن‌ها در قبال تهاجم روسیه می‌گیرند همچنان رصد می‌کنیم».

با این حال، اظهارات رسانه‌ای سران کاخ‌سفید علیه ریاض ادامه دارد. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این باره گفت: واشنگتن در حال بررسی پیامدهایی برای اقدام عربستان سعودی در اوپک پلاس است. سعودی‌ها می‌دانستند که کاهش تولید نفت، منافع روسیه را به‌شدت تقویت خواهد کرد و به‌طور بالقوه اثرات تحریم‌های ما را کاهش می‌دهند.

پایان پیام/.