شهر خبر

یافته‌های دیوان محاسبات از بخش کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی در برنامه ششم توسعه به اطلاع نمایندگان رسید

یافته‌های دیوان محاسبات از بخش کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی در برنامه ششم توسعه به اطلاع نمایندگان رسید

مهرداد بذرپاش با حضور در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، تعدادی از نمایندگان ملت را در جریان یافته های این نهاد نظارتی از عملکرد قانون برنامه ششم توسعه کشور (بازه زمانی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) در بخش های مذکور به همراه پیشنهادهایی در راستای اجرایی شدن برنامه هفتم قرار داد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، دکتر مهرداد بذرپاش با حضور در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، تعدادی از نمایندگان ملت را در جریان یافته های این نهاد نظارتی از عملکرد قانون برنامه ششم توسعه کشور (بازه زمانی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰) در بخش های مذکور به همراه پیشنهادهایی در راستای اجرایی شدن برنامه هفتم قرار داد.

یافته های دیوان محاسبات نشان می دهد که از ۷۳ حکم موجود، ۲۳ درصد احکام (معادل ۱۷ حکم) محقق شده و در ۵۲ درصد احکام (۳۸ حکم) بخشی از اهداف قانونگذار محقق شده است. همچنین در ۲۵ درصد احکام (۱۸ حکم) اهداف محقق نگردیده است.

براساس این گزارش، در موضوع «کشاورزی» خرید تضمینی گندم در طول سال های اجرایی برنامه محقق شده است. موضوعاتی همچون «ساخت فرمولاسیون کود و سم»، «تقویت شرکت های دانش بنیان کشاورزی»، «ارائه کمک برای نوسازی باغات فرسوده» و «تعیین حدود فرآوری محصولات کشاورزی برای معافیت مالیاتی» از جمله مواردی هستند که محقق شده اند.

در سوی دیگر اما احکامی همچون «ممنوعیت هرگونه رهاسازی، تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته»، «افزایش ضریب ماشینی کردن کشاورزی» با تحقق کمتر از ۱۲ صدم درصد، «تخصیص حداقل ۱۵ درصد از متوسط تسهیلات اعطایی بانک ها به بخش کشاورزی» با میزان تحقق حدود ۶.۷ درصد، کاهش حداقل ۱۰ درصدی شکاف قیمتی بین تولیدکننده و مصرف کننده و افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی، از مهمترین احکام محقق نشده در برنامه ششم توسعه پیرامون بخش کشاورزی محسوب می شوند.

درخصوص احکامی مثل «بخشودگی جریمه وام های دریافتی کشاورزان خسارت دیده»، «اختصاص مشوق های صادراتی»، «اصلاح و بهبود خاک کشاورزی به میزان سالانه ۵۰۰ هزار هکتار» و «انجام واکسیناسیون دام های سبک و سنگین» نیز تنها بخشی از اهداف قانونگذار تحقق یافته است.

در بخش آب کشاورزی، یافته های دیوان محاسبات کشور نشان می دهد که تأمین حقابه کشاورزان از رودخانه ها، چشمه ها و قنات ها از آب سدهای احداثی از جمله اهداف تحقق یافته قانونگذار در طول برنامه ششم توسعه بوده است. افزون بر این، درخصوص احکامی همچون «برق دار کردن چاه های کشاورزی دارای پروانه بهره برداری»، «رعایت الگوی کشت با توسعه روش های آبیاری نوین» با میزان تحقق ۱۵۰ هزار هکتار، «شیرین کردن حداقل ۳۰ درصد آب دریا برای مناطق جنوبی کشور» با تحقق ۱۷ درصد و «پرورش ۲۰۰ هزار تُن ماهی در قفس» با تحقق ۱۳۰ هزار تُنی، بخشی از اهداف قانونگذار محقق گردیده اند.

در بخشی دیگری از این گزارش، یافته های دیوان محاسبات از عملکرد برنامه ششم توسعه در زمینه «محیط زیست و منابع طبیعی» نشان می دهد که عملکرد مجریان قانون در مواردی همچون «بازنگری در محدوده مناطق چهارگانه محیط زیست»، «ممنوعیت بهره برداری چوبی از درختان جنگل های کشور» و «استقرار مدیریت پایدار جنگل و اجرای تعهدات» مناسب بوده و اهداف از پیش تعیین شده تحقق یافته اند.

از جمله دیگر بخش های این گزارش می توان به تحقق بخشی از اهداف قانونگذار در مواردی مانند «مدیریت و بهره برداری مناسب از تالاب های کشور»، «اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت از خاک حداقل در سطح ده میلیون هکتار اراضی کشاورزی»، «تهیه نقشه های حدنگاری اراضی کشاورزی» و همچنین «ارائه برنامه جامع مقابله با ریزگردها» اشاره نمود.

در پایان بذرپاش پیشنهاد داد به منظور اجرایی شدن سیاست‌های کلی برنامه هفتم ۵ ساله کشور ابلاغی مقام معظم رهبری با تاکید بر بخش های ۶ و ۷ سیاست مذکور در حوزه کالای اساسی، امنیت غذایی، ذخایر ژنتیکی، اصلاح الگوی کشت و بهره وری آب کشاورزی، شاخص و سنجه های کمّی و کیفی مدنظر به صورت صریح و مشخص در چارچوب اهداف قابل دسترسی تدوین و منضم به اطلاعات سال پایه (۱۴۰۱) با رویکرد پایش منظم در قانون برنامه هفتم و جداول پیوست ارائه گردد.

در ادامه جلسه، محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست از اقدامات ابتکاری دیوان محاسبات کشور در ارائه زودهنگام تفریغ بودجه که منجر به تقدیر رهبر معظم انقلاب از این نهاد نظارتی شد، تشکر کرد.

انتهای پیام